Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Mjukvara/elektronik

Instrumentering ur funktion

49 inlägg • Sida 3 av 4
Nyare maskiner är uppbyggda runt om en dator. Här är forumet för diskussioner om detta ...

Anton

#31 » 11:38:21, 06-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är helt riktigt Håkan. Det är ju inget särskild med denne plattan. Man kunde ta relä med fästöron och radda upp dom på en plåtbit sen är ju schemat som finns mycket bra att följa. Inga gömda banor. Till intevallrelän finns hållare med. Dom matningar som kommer från eldosan vid battrierna kunde man dela upp enligt schema. I stort kunde man sen använda originalschemat för felsökning.

/Anton!!

PS: Ett kretskort kostar kring 8000:-spänn om det finns.
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige



dea (trådstartaren)

#32 » 15:25:31, 06-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anton skrev:Det är helt riktigt Håkan. Det är ju inget särskild med denne plattan. Man kunde ta relä med fästöron och radda upp dom på en plåtbit sen är ju schemat som finns mycket bra att följa. Inga gömda banor. Till intevallrelän finns hållare med. Dom matningar som kommer från eldosan vid battrierna kunde man dela upp enligt schema. I stort kunde man sen använda originalschemat för felsökning.

/Anton!!

PS: Ett kretskort kostar kring 8000:-spänn om det finns.


Jo jag hade samma tanke som Håkan i går med, men kom inte längre än till tanke. Fick ett ungefärligt pris från älmeboda på ca 5500:- och dom hade sålt två stycken förra veckan. Men man kan ju få en hyfsad timpeng för att bygga lite eget med kablar istället för kortet, nu används ju inte maskinen så mycket heller så jag kan ju tänka mig att om man bygger med kablar istället för kortet så borde det hålla bättre med tanke på fukten som antagligen dödade detta kortet.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

Anton

#33 » 16:30:57, 06-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Timpenningen, ja stämmer men det är mycket jobb med. Har Du kollad elschema till maskinen?? Det verkar ju enkelt och klart ritad.Alla komponenter utritade och kablarna märkta med adress och plint. Man skulle kanske göra en liten ritning med komponentplaceringen först. Innan Du river kortet kolla noga att alla plintnummer och kabelmärkningar finns kvar. Jag såg på Dina bilder att det är vissa kablar monterade utan hylskontakt. Var dom tar vägen vet väl ingen. Det är typiskt för hemmapularen att enbart hämta ström utan att bry sej om följderna.
Fundera Du nogrand hur Du ska göra. Jag ska hjälpa till så mycket jag kan om det behövs.

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

dea (trådstartaren)

#34 » 15:52:09, 09-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anton skrev:Timpenningen, ja stämmer men det är mycket jobb med. Har Du kollad elschema till maskinen?? Det verkar ju enkelt och klart ritad.Alla komponenter utritade och kablarna märkta med adress och plint. Man skulle kanske göra en liten ritning med komponentplaceringen först. Innan Du river kortet kolla noga att alla plintnummer och kabelmärkningar finns kvar. Jag såg på Dina bilder att det är vissa kablar monterade utan hylskontakt. Var dom tar vägen vet väl ingen. Det är typiskt för hemmapularen att enbart hämta ström utan att bry sej om följderna.
Fundera Du nogrand hur Du ska göra. Jag ska hjälpa till så mycket jag kan om det behövs.

/Anton!!


Anton har du elschema på kortet/maskinen? Letat i downloadsektionen men hittade inte något där. Så ska jag klura lite på hur jag ska göra.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

Anton

#35 » 16:06:34, 09-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har schemat. Maila Din adress så skickar jag en CD.(45Mb)
Jag trar ihop allt Du behöver på denne skivan.

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

dea (trådstartaren)

#36 » 18:23:32, 09-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte haft tid att jobba med grävarens el, har lite vårbruk, skogsbruk samt djur som ska ut. Så idag beställde jag ett nytt kort på swecon kostade 10028:- om jag minns rätt, utan det så har man ju en maskin värd xkr som man inte kan använda till något, utom att titta på, hoppas att det kommer att fungera när jag får det. Sedan får man väl ha en torrboll eller nåt sånt i hytten samt stolsluckan uppfälld.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

dea (trådstartaren)

#37 » 16:58:11, 17-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var och hämtade kortet i tisdags och tänkte att jag skulle montera det senare, då hade pappa pratat med försäkringsbolaget oxh de skulle ta detta på försäkringen, vi hade inte kollat med dom innan, men dom krävde att det skulle vara nån annan som fixade iordning på maskinen.

Andreas
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

Anton

#38 » 18:33:28, 17-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju märligt att dom har gravet. Men om dom betalar spelar det ju ingen roll :grin:
Får man fråga hur mycket kortet kostade??

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Marcus

#39 » 23:37:23, 17-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anton skrev:Får man fråga hur mycket kortet kostade??

/Anton!!


dea skrev:Så idag beställde jag ett nytt kort på swecon kostade 10028:-


Hmmm? :mrgreen:
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet

Anton

#40 » 07:43:51, 18-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Marcus_borås skrev:
Anton skrev:Får man fråga hur mycket kortet kostade??

/Anton!!


dea skrev:Så idag beställde jag ett nytt kort på swecon kostade 10028:-


Hmmm? :mrgreen:


Jag frågade av själ som jag inte vill redovisar här. :wave: Ursäkta ni andra (Markus) :buga:


/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Marcus

#41 » 17:23:22, 18-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anton skrev:Jag frågade av själ som jag inte vill redovisar här. :wave: Ursäkta ni andra (Markus) :buga:


Inget att be om ursäkt för... trodde kanske bara du missat tidigare inlägg.... :laes_detta: :thumme:
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet

Anton

#42 » 18:52:15, 18-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

:lmao: Missar väl aldrig nåt inlägg :lmao:

/Anton!! :skriva:
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

dea (trådstartaren)

#43 » 20:56:47, 13-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är maskinen fungerandes igen, tog ju inte så lång tid att fixa, mindre än ett år :driver: var lite översäkrat på kortet, bytte till säkringar med rätt storlek, samt fick byta lite säkringar som var trasiga nån på kortet samt några i lådan vid tanken.

En sak som jag blev konfunderad över var att huvudströmbrytaren inte bryter all ström på maskinen, ska den göra det eller man måste ha nån minnesström till datorn? Sitter ju dock en solenoid som styrs via tändningslåset som, om jag tolkade det rätt ska bryta bort strömmen.

Märkte också att våran H9b är ju en riktig fossil, ingen fart eller kraft :cool: jämfört med denna :mon:
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

Anton

#44 » 23:13:07, 13-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Datorn har alltid spänning. Likaså ska det finnas ström till värmaren.

/Anton!!

H9an är ingen fossil!!!!!!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

dea (trådstartaren)

#45 » 23:35:27, 13-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anton skrev:Datorn har alltid spänning. Likaså ska det finnas ström till värmaren.

/Anton!!

H9an är ingen fossil!!!!!!!


Tappar datorn minnet om man skulle koppla från den från spänningen? Eller varför har dom valt att alltid spänningsmaat den? Värmaren, då menar du gasolvärmaren, den kan jag förtså att det behövs spänning till :smile: . Maskinen används inte så mycket, så då skulle det kanske vara bra att kunna stänga av all ström så man har så mycket kräm som möjligt kvar i batterierna. Även om jag inte tror att datorn tar så mycket ström dock.

Nej inte en fossil, men vilken skillnad på maskin :grin: larvade H9an lite igår, flyttade någon sten också. Så man märker ju hur utvecklingen gick på dom 13 åren som skiljer mellan maskinerna.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641


Återgå till [Åkerman] Mjukvara/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se