Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Mjukvara/elektronik

Felsöka och laga kretskort till H10B NC

8 inlägg • Sida 1 av 1
Nyare maskiner är uppbyggda runt om en dator. Här är forumet för diskussioner om detta ...

PCED (trådstartaren)

#1 » 01:42:33, 29-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Åkermanvänner!

Jag har skaffat mig en kompis i form av en H10B NC från 1989 (nr 3821). Den har tills nyligen gått som reservmaskin i ett entreprenadföretag och fungerar i det mesta. Eftersom maskinen skall stå på gården i Norrbotten ville jag genast få igång gasolvärmaren. Det visade sig att tiduret som skall styra värmaren inte fick någon ström då nyckeln till tändningslåset var AV och således kan jag inte ställa tiduret och lämna maskinen (då drar elektroniken ur batteriet). Vid närmare felsökning visade sig det att Stand-By strömmen till tiduret saknades. Detta kunde konstateras i och med att kontrolldiod +5B på datorkortet inte lyste med tändningen avslagen. Strömmen kommer över säkring F2 i elcentralen framför tanken (OK) och till stift nr 2 på kontakten längst till höger till datorlådan sett utifrån (OK). Troligtvis finns det någon bränd diod eller annat på kortet. Nu undrar jag om någon har lyckats identifiera och laga kortet och om eventuella tips!?

Mvh
Peter
PCED
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:07, 17-02-2016
Ort: Nacka
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 6300, Volvo L70C, Volvo L50B, Massey-Ferguson 5445



Martin.Eriksson

#2 » 08:21:42, 29-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När ja brände nån diod elle va de var i datorn på min maskin lämna ja in den till *# i stan så fixa dom de för lite fikabröd iaf..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Anton

#3 » 09:36:19, 29-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du måste ha elschema i alla fall för att felsöka. Tror inte att det är fel på kretskortet under stolen. All eletronik matas förbi huvudströmbrytaren och huvudreläet i grå lådan.
Kanske nån har kopplad om detta för att undvika att datorn "suger" på batteriet.
Anton
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

PCED (trådstartaren)

#4 » 11:41:35, 29-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för snabba svar! Jag har inte elschemat men jag hade fått info från Nevo Maskin om vilket stift som matar kortet för att ge stand by ström. Så, fram till kortet ser det OK ut. Jag är lite sugen att ge mig på kortet men jag är rädd att jag förstör det.

Mvh
Peter
PCED
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:07, 17-02-2016
Ort: Nacka
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 6300, Volvo L70C, Volvo L50B, Massey-Ferguson 5445

Anton

#5 » 11:56:07, 29-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om Du vill ta upp kortet bör Du säkerställa att alla markeringar på kontakterna finns kvar. Plus att Du behöver en speciell tång för att kunna ta upp kontakterna. Vänt tills Du har elschema.
Anton
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

PCED (trådstartaren)

#6 » 01:12:14, 30-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen. Det kan vara av intresse att ett utbyteskort går på 9800 ex moms enligt uppgift jag fått idag. Det är för mycket för att bara fixa mitt problem med tiduret. Jag har däremot fått ett halvt löfte av Nevo Maskin att få låna ett par (defekta) kort att labba med. Så om någon har mer att bistå map kretskortets design och spec så är det varmt välkommet.
Mvh
Peter
PCED
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:07, 17-02-2016
Ort: Nacka
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 6300, Volvo L70C, Volvo L50B, Massey-Ferguson 5445

Towil

#7 » 09:21:52, 30-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du någon bild på kretskortet.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

PCED (trådstartaren)

#8 » 09:45:20, 30-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil. Jag har maskinen uppe på gården i Norrbotten så jag kommer att fixa bilder när jag åker dit om två veckor.
Peter

1 person gillar det här inlägget.
PCED
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:07, 17-02-2016
Ort: Nacka
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 6300, Volvo L70C, Volvo L50B, Massey-Ferguson 5445


Återgå till [Åkerman] Mjukvara/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se