Sida 1 av 1

brända kretskort i new comfort o nyare?

InläggPostat: 22:31:13, 11-12-2017
av jan larsson
hej
brända kretskort på åkerman modellerna med new comfort utförandet. hur vanligt är det. och är det något särskilt som är orsak till skadan.
de går tydligen att få tag i men är ganska kostsamma som reservdel till "gammal maskin".

händer detta på följande (volvo) modeller också. hur klarar sig andra tillverkare. eller har kvaliteten på elektroniken blivit såpass bra på nyare modeller att dessa problem eliminerats.
(funderingar inför ev. köp)

Re: brända kretskort i new comfort o nyare?

InläggPostat: 23:27:05, 11-12-2017
av torbjorn_forsman
Har du något exempel på hur ett bränt kretskort ser ut och vad som har brunnit på det?

För några år sen fick jag in ett kretskort från en mindre Volvogrävare från tidigt 00-tal för reparation. Vet ej exakt modell på grävaren. Det var i alla fall något som skulle kunna kallas förbindningskort - mest kontaktdon, reläer och säkringar på det. Felet visade sig vara att en lång och tunn ledare som gick tvärs över hela kortet hade brunnit av på flera ställen. Orsaken var en yttre kortslutning pga kabelskada, och kretsen var avsäkrad med 10 eller 15 A, så den tunna ledaren på kortet brann ju av långt innan säkringen ens började fundera på att lösa ut. Det visade sig att den där ledaren matade en magnetventil som hade mycket blygsam strömförbrukning, så vid reparationen skarvade jag in en extra säkringshållare och en säkring på 1-2 A i serie.
Har inte hört något av grävarägaren sedan dess, så jag antar att reparationen lyckades även på lite längre sikt.

Re: brända kretskort i new comfort o nyare?

InläggPostat: 12:09:28, 12-12-2017
av Anton
Problet uppstår mest vid " booster start. Sen är det olämpligt överbelastning när man monterar en massa strålkastare på samma linie. Det finns extra reläplatser men dom utnyttas inte.

Re: brända kretskort i new comfort o nyare?

InläggPostat: 20:06:24, 21-02-2018
av BeaBj
Hej, har fått byta kort 2 ggr i min H14B -89 och jag TROR det i mitt fall beror på att maskinen står stilla mycket, det är regn-snö-sol, varmare o kallare, och det blir kondens och rejält med fukt i hytten. Det verkar det vara ständig ström på någon funktion (även när huvudströmmen är bruten) och med lite damm o smuts, sen oxid på kortet, krypströmmar och sen är det färdigt!!
Håll torrt och rent så klara det sig nog.
(Har nu 2 kassa kort varv ett är rejält brunnet, det andra ska jag försöka laga.)
// BeaBj

Re: brända kretskort i new comfort o nyare?

InläggPostat: 23:35:36, 21-02-2018
av Anton
Allt som heter elektronik på säkringarna framför tanken går förbi huvudströmbrytaren. Och det bara för att mata klocka och motorvärmaren.

Re: brända kretskort i new comfort o nyare?

InläggPostat: 15:24:50, 24-02-2018
av jan larsson
hej
smuts och fukt med följande oxidering tycker jag låter som en rimlig orsak till skada.
sen givet tabbar vid laddning, starthjälp eller svetsning.

hur rengör och skyddar man kretskortet på bästa vis. våran är täckt med kalkdam som vid fukt blivit som klet. och det rostar ju nåt fruktansvärt där det inte blivit rengjort.

Re: brända kretskort i new comfort o nyare?

InläggPostat: 16:04:28, 24-02-2018
av Anton
Det finns kretskortlack att köpa.

Re: brända kretskort i new comfort o nyare?

InläggPostat: 18:30:13, 24-02-2018
av torbjorn_forsman
jan larsson skrev:hur rengör och skyddar man kretskortet på bästa vis. våran är täckt med kalkdam som vid fukt blivit som klet. och det rostar ju nåt fruktansvärt där det inte blivit rengjort.


Ta loss allt som är lätt att ta loss från kortet. Skrubba ren det med tandborste, varmvatten och diskmedel, skölj noga med rent vatten och låt torka på varmt ställe över natten. Om det finns t ex halvdant kapslade reläer där man kan misstänka att vatten tar sig in men inte ut, så är det bra om man kan lossa kåporna på dem eller löda loss dem före tvättningen.

När du ska skyddslacka, så börja med att avsyna kortet noga efter ev dåliga lödningar, tecken på krypströmmar, varmgångna ställen och annat som bör åtgärdas före lackning. Maskera kontaktdon, säkringshållare och annat där man inte vill att lacken ska krypa in. Sen är det bara att pensla eller spraya. En del sorters kretskortlack fungerar dåligt och vill bubbla sig om luftfuktigheten är hög, så det är bra att göra lackningen en kall dag då det är riktigt torrt inomhus.

Tänk på risken för ESD (statiska urladdningar) när du hanterar oskyddad elektronik i torrt klimat inomhus på vintern!

Re: brända kretskort i new comfort o nyare?

InläggPostat: 19:13:04, 24-02-2018
av Anton
Det finns inga " fasta" relä på kortet. Men alla kontaktdon och reläplatser måste skyddas att vatten vid rengöringen och senare skyddslack inte dränger in där. Enklast undersidan.
Anton