Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Mjukvara/elektronik

Åkerman H9

43 inlägg • Sida 3 av 3
Nyare maskiner är uppbyggda runt om en dator. Här är forumet för diskussioner om detta ...

Anton

#31 » 22:26:35, 26-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har aldig sett en Åkerman utan ljuddämpare.

/Anton!!
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige



LandVes (trådstartaren)

#32 » 01:04:09, 27-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Nä det sitter en ljuddämpare som ligger på sidan som Anton beskriver.
LandVes
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 03:53:58, 16-07-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Brynjar

#33 » 09:31:13, 27-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

En Åkerman uten lyddemper blir grusomt å kjøre vil jeg tro :mrgreen:

Om det har kommet vann inn,og så mye at den f.eks vankomprimerer,eller motorn har satt seg,så burde du se det p ljen også. Er den svart eller grå?

Når du har sjekket om du klarer og dra rundt motorn for hand,som tidligere nevnt,så fiks ny tenningslås og gå over hovedkabler og batteri. Dette som nevnt før.
Mål batteriene med ett voltmeter,både ubelastet og under belastning.

Om du måler f.eks 26 volt på batteriene ubelastet. Om du belaster og volten synker fort og mye,så er det utladet. Stiger volten fort opp igjen har du kortslutning i ett batteri eller flere,og må da finne ut hvilket,stiger det sakte kan du berge med å lade batteriene. :smile:

Om vi ikke finner feilen,så må vi hvertfall begynne og utelukke noe....
Ingenting er umulig,det tar bare litt lengre tid....
Användarvisningsbild
Brynjar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:53, 19-08-2009
Ort: Orkdal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: På jobb: Volvo 140blc 2006 mod.
Privat eie: Åkerman H7c 86 mod.
MF 35 Halvbander

LandVes (trådstartaren)

#34 » 06:48:17, 23-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Nu har jag varit och köpt två st 85Ah startbatterier på John Deere. Motorn går runt ganska lätt låter det som. Det var alltså batterierna som var trasiga. Helt obegripligt iofs men så var det=) Men den startar fortfarande inte!

Jag har lossat på en av spridarna och tyckte att det bubbla lite, kirra motorn så att diesel kunde flyta igenom.

Mitt tändlås är trasigt så jag lägger skruvmejsel mellan kontaktytorna. Detta ska väl knappast påverka?

Den verkar få diesel och luft. Jag testa att köra startgas i luftintaget och den hostar igång då. Då kan jag konstatera att luft flyter igenom.

Det finns lite luft i "spottkoppen" vid filtret, men det har jag på Boxern och baklastaren med och det ska vara normalt. Jag har pumpat fram diesel manuellt med spridarna öppna. Jag har även kirrat med spridarna öppna. På baklastaren finns en luftningsskruv på dieselpumpen. Finns det nån på denna H9a? Eller är det bara lossa på spridarna som hjälper?

Det enda jag kan tänka mig var luft, men jag tycker jag har luftat tillräckligt. Nån idé?

Den startar ju inte men att motorn går runt gör mig ändå lite glad.

Hjälp motages gärna=)
LandVes
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 03:53:58, 16-07-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

LandVes (trådstartaren)

#35 » 14:57:03, 23-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kontrollerat att det finns diesel. Jag använer handpumpen för att pumpa fram bränsle. Det blr dock en liten luftficka överst i koppen, men det har jag på alla de andra maskinerna som använder samma princip så jag tror inte det är problemet.

Jag lossar ett koppel strax ovanför handpumpen, markerad på bilden, hår kommer diesel fram.

Jag har lossat vid spridarna på returen, markerat högst upp på bilden. Här kommer diesel.

Sen har jag lossat på spridarna direkt på pumpen, de två yttersta, den längst ut till vänster respektive höger. Men här kommer ingen diesel!

Vad är felet?[/img]
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av LandVes 14:58:06, 23-08-2012, redigerad totalt 1 gång.
LandVes
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 03:53:58, 16-07-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Anton

#36 » 15:24:50, 23-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har Du kollad backventilerna i handpumpen?
/Anton!!
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

LandVes (trådstartaren)

#37 » 15:30:31, 23-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, och jag vet inte hur jag gör det=)

Men den som satt där läckte som ett sol när jag pumpa så jag gänga av den och hämta den från min LM225, den vet jag funkar.

Vart sitter backventilen? Följer den med om jag gängar av den aluminium hylsa där kolven löper? För backventilen sitter väl inte i den gängade blocket?
LandVes
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 03:53:58, 16-07-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Martin.Eriksson

#38 » 16:41:20, 23-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Backventilen sitter i klumpen som du gängar ner röret o kolven i.
Men du får alltså inge diesel på insprutningspumpens anslutningar till rören? i så fall kan de vara backventilen elle vad de heter, den stora runda platta prylen på insprutningspumpen..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

LandVes (trådstartaren)

#39 » 17:21:31, 23-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

tryckutjämnare heter den va? Ser ut som ett stort membran som är kapslat, en svamp typ, eller en mini frisbee?=)

Syns på bilden snett upp till vänster från handpumpen?

Jag ska lossa den och lufta?
LandVes
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 03:53:58, 16-07-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dimorep

#40 » 17:41:10, 23-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt rätt, det är bara en tryckutjämnare (membran) som utjämnar pulserna från matarpumpen, så den lär vara oskylldig i detta fallet (kan dock spricka, men då läcker det ut diesel)...

Finns där ingen beskrivning / sprängskiss i "downloads" där den matarpumpen finns med (sitter samma / liknande på många olika motorer med den typen av Bosch insp.pump), så du kan se hur den är uppbyggd?

Har du kollat så att stoppreglaget verkligen är helt tillbaka (även på insp.pumpen)?

-Om du väljer funktionen "Infoga bild/foto" istället så blir inte dina bilder så extremt stora = mycket lättare att läsa tråden. :wink:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

LandVes (trådstartaren)

#41 » 18:02:59, 23-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är avluftnignsskruvarna på filtret och tryckutjämnaren man ska lossna för att avlufta bränsle systemet.

Tryckutjämnaren har jag inte fått av än....

PS att lägga upp bild på vettigt sätt har inte funkat, han står och anropar php funktionen i timmar...
Senast redigerad av LandVes 18:05:27, 23-08-2012, redigerad totalt 1 gång.
LandVes
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 03:53:58, 16-07-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

LandVes (trådstartaren)

#42 » 19:51:57, 23-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såå....nu har vi kommit till den roliga delen, där man får tacka för allt stöd man fick vilken oftast är avgörande när man ska lyckas med sånt här=)

Den är nu igång och brummar som vanligt. Den känndes lite trött i larverna först, men den satt iofs ganska nergrävd. Men efter jag larvat några meter känndes den väldigt bekant=)

Hemligheten var att lufta filtret OCH utjämningsmembranet, dvs tryckutjämnaren.

Just nu läcker all koppel diesel men jag får gå runt och efterdra dom. Den står på en bra plats för översyn och andra jobb.

Jag köpte rejäla startbatterier från John Deere, 2st 85Ah. Men de var väldigt stora för att vara 85Ah. Det var värt varendra krona!

Nu ska jag bara investera i en bra 24V laddare.

Tror ni man kan ha batterierna ute i vinter bara man har en Ctek laddare konstant inkopplad?

Åter igen, tusen tack för all hjälp!
LandVes
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 03:53:58, 16-07-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#43 » 20:42:33, 23-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker dom här kinesladdarna på hjul som säljs lite varstans i olika färger och olika varumärken är rätt ok.

Har en sån 420ah som klarar både 12 och 24. Mycket nöjd med den efter jag monterat riktiga hjul o bättre handtag :-)
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till [Åkerman] Mjukvara/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se