Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Mjukvara/elektronik

EC 230b och inreglering av fuelmiser

1 inlägg • Sida 1 av 1
Nyare maskiner är uppbyggda runt om en dator. Här är forumet för diskussioner om detta ...

Per-Fredrik (trådstartaren)

#1 » 07:47:00, 18-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag kört drygt 100h med min 230b och bekantat mig med maskinen.
Överlag går den kanonfint men det är en detalj som stör mig lite och det är regleringen av arbetsvarvtalet.

Hur jag än justerar tomgångsvarvtalet med gasspaken så får jag inte upp arbetsvarvet förbi 1850 när fuelmisern "drar på".
Nu när jag blivit lite mer van önskar jag få upp hastigheten i grävrörelserna och även larvningen vid behov.

Frågan är hur man justerar in detta förhållande mellan tomgång och gångvarvtal?
Motorn är upplysningsvis bytt till en TD63KIE i början av 2000-talet.

Vid 830 rpm tomgång får jag cirka 1850, men ökar jag tomgång till säg 900 så blir gångvarvet lägre 1780-1800(!).
Enda sättet att komma upp i rusvarvtal med fuelmiser aktiverad är att dra upp maxvarv i tomgång och tvångshålla gasspaken uppe samtidigt som en grävrörelse påbörjas, sedan släppa gasspaken. Då håller den rusvarv tills man slutar gräva.
Men det är inte alltid det tricket lyckas och jag skulle hellre låta den gå på 2000-2100 arbetsvarv än rusvarv 2200.

Alternativet till en inreglering är kanske att inte aktivera fuelmiser och välja varvet helt manuellt?
Per-Fredrik
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:18, 08-11-2017
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman EC230B




Återgå till [Åkerman] Mjukvara/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se