Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Mjukvara/elektronik

Rototilt fastnat i tilt

8 inlägg • Sida 1 av 1
Nyare maskiner är uppbyggda runt om en dator. Här är forumet för diskussioner om detta ...

Erre00 (trådstartaren)

#1 » 16:02:14, 14-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Noreco RT 1401 rototilt på en Åkerman H10mb har fastnat i tilt längst åt vänster och går inte längre tilta (stavning) tillbaka. Ser att de kommer en kabel i kläm när jag tiltar dessutom är den sprucken och det sticker ut en kardel från kabeln. Finns de någon form av säkring någonstans på maskinen?
Jag tiltade allt vad som gick till vänster sedan slutade tilten fungera. När jag håller in knappen för att byta funktion på pedalerna så snurrar bara skopan ist för att tilta.
Erre00
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:56, 03-11-2017
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H10Mb Årsmodel: ???
Cat 910 Årsmodel: Ska kolla ;)
Avant 218



Stridis2

#2 » 22:03:28, 14-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag känner bara till Engcons gamla system. Där finns mig veterligen inga säkringar efter styrsystemet, bara innan. Mitt tips är att börja mäta om du har kontakt i alla kablar. Därefter kolla om magnetventilerna drar.

Lite mer info om vilka felsökningar du gjort, samt lite bilder, hjälper säkert till att få fler förslag på hur du går vidare.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Erre00 (trådstartaren)

#3 » 23:51:51, 14-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Jag känner bara till Engcons gamla system. Där finns mig veterligen inga säkringar efter styrsystemet, bara innan. Mitt tips är att börja mäta om du har kontakt i alla kablar. Därefter kolla om magnetventilerna drar.

Lite mer info om vilka felsökningar du gjort, samt lite bilder, hjälper säkert till att få fler förslag på hur du går vidare.


Okej! Jag har tagit bilder men får fixa tapatalk för att lägga upp dom med telefonen. Kan tilläggas att jag har insett att de kan vara problem med magnetventilen men ingen aning hur man felsöker den? Känns som de är fel på signalen eller ventilen om nu ändå skopan roterar. Knappen i hytten "klickar" då så de känns som den brytaren fungerar, signal därifrån måste jag mäta mig till. Har dragit i kablar och kollat så kontakten sitter ordentligt. Han inte så mycke mer idag. Bilder kommer!
Erre00
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:56, 03-11-2017
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H10Mb Årsmodel: ???
Cat 910 Årsmodel: Ska kolla ;)
Avant 218

Stridis2

#4 » 08:40:56, 15-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter troligen kontakter på alla magnetventiler. Byt plats (efter att du märkt upp dem var de ska sitta) och se om felet flyttar sig. Då vet du vilken sida du har felet, innan eller efter kontakterna.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Erre00 (trådstartaren)

#5 » 12:52:53, 20-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är kabeln som är skadad och magnetventilen.BildBild

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
Erre00
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:56, 03-11-2017
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H10Mb Årsmodel: ???
Cat 910 Årsmodel: Ska kolla ;)
Avant 218

Stridis2

#6 » 16:31:20, 20-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ooops, inte alls samma uppbyggnad som jag tänkte mig, så glöm de felsökningstips jag skrev tidigare.

Gissar jag rätt att du roterar med en pedal, och trycker du på en knapp så tiltar du iställer med samma pedal? Misstänker det är en 6/2-ventil i bild. Två av slangarna på denna ventil går till tiltkolvarna? I så fall, om du byter plats på dessa slangar, flyttar sig felet så du bara kan tilta åt andra hållet?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Erre00 (trådstartaren)

#7 » 17:07:35, 20-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Ooops, inte alls samma uppbyggnad som jag tänkte mig, så glöm de felsökningstips jag skrev tidigare.

Gissar jag rätt att du roterar med en pedal, och trycker du på en knapp så tiltar du iställer med samma pedal? Misstänker det är en 6/2-ventil i bild. Två av slangarna på denna ventil går till tiltkolvarna? I så fall, om du byter plats på dessa slangar, flyttar sig felet så du bara kan tilta åt andra hållet?
Jepp precis som du säger är det. Hade så gärna velat ha så att de är hjul på spakarna som man styr rotor och tilt med. Man hade blivit mycket effektivare då. Men aja de är en gammal maskin de fungerar som de är nu.

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
Erre00
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:56, 03-11-2017
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H10Mb Årsmodel: ???
Cat 910 Årsmodel: Ska kolla ;)
Avant 218

Erre00 (trådstartaren)

#8 » 17:11:33, 20-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu fungerar det. Det var ett kabelbrott som var felet. Som sagt alla kablar och slangar klämms då man tiltar åt vänster vilket har lett till att denna kabel gått av. Väldigt dumt gjort och vill dra om slangar och kablar någon smartare väg i framtiden.Bild

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Erre00
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:56, 03-11-2017
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H10Mb Årsmodel: ???
Cat 910 Årsmodel: Ska kolla ;)
Avant 218


Återgå till [Åkerman] Mjukvara/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se