Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Mjukvara/elektronik

Åkerman H3b kallstart trasig?

5 inlägg • Sida 1 av 1
Nyare maskiner är uppbyggda runt om en dator. Här är forumet för diskussioner om detta ...

mimeck (trådstartaren)

#1 » 16:58:51, 29-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte kollat på det än men enligt elschemat så är kallstarten (startelementet på insuget) kopplad via givaren för vattentemperaturen.

Dessutom så sitter det två vatten temperatur givare på min h3:a. Vet inte om båda är temp men det ser ut så.

Nu klickar det inget i relät. Tror inte det är nått svårlöst fall men jag funderar lite på varför det är kopplat som det är och varför det sitter två givare.


Tillägg: De visade sej vara mer svårlöst än vad jag trodde.. Men det är ingen brådska. Jag ska inte köra just nått i vinter och den går ju att starta utan värmaren..
Kanske väntar tills det är varmt och skönt ute. Har ingen lust att ha in den i verkstan för så där lite....
Senast redigerad av mimeck 17:14:51, 30-10-2023, redigerad totalt 1 gång.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#2 » 23:07:20, 29-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det verkligen två givare? Är inte den ena en givare som ger analog signal till tempmätaren, och den andra en termokontakt som styr kallstartanordningen? Om den andra är en termokontakt, så bör den vara märkt med omslagstemperaturen (troligen instansat på sexkanten eller omedelbart över den).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mimeck (trådstartaren)

#3 » 17:09:10, 30-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kanske har rätt..
Jag höll på lite idag men det var lite för kallt för att felsöka i elsystemet.

I boken står det om ett tidsstyrt relä men jag har alltid bara hållt in knappen en liten stund. Har inte lagt märke till nått tidsrelä. Förut har ett relä klickat när jag trycker in knappen. Det har slutat med det.
Gissar att tidsreläät är trasigt eller utbytt mot ett vanligt relä.


Hittade några bilder från i våras.

Den okända givaren..

Bild



Givaren till temp mätaren. Den andra skymtar till vänster. Den har ingen känd funktion..

Bild



Den okända givaren till vänster. Lödde på sladdarna förut men den har inte varit inkopplad på flera år. Sladdarna gjorde ingen som helst skillnad. Värmaren har fungerat prickfritt ända tills nånn gång i vår eller sommras.

Bild
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

988

#4 » 09:07:55, 31-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte den ena givaren till visarinstrumentet och den andra till lampan i larmpanelen?

På min så fungerar inte automatiken på värmningen, håller in knappen lagom stund....
988
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:14, 05-06-2017
Ort: Ulrika i Östergötlad
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: CASE 988Plus-2AL
H3
MF 575 4WD
BM Volvo 350
BM Volvo 470
Bolinder Munktell 35
LB80 -73

mimeck (trådstartaren)

#5 » 17:17:01, 31-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste kolla elschemat en gång till... Man tycker ju att båda givarna borde vara med.

Jag har försökt att följa ledningarna för att se var dom tar vägen. Jag har ström i knappen och jag tror den kabeln går in i ett kabelskydd / kabelhärva. Har inte hunnit längre än så..
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Åkerman] Mjukvara/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se