Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Mjukvara/elektronik

åkerman h7 beltegraver, strøm problemer

27 inlägg • Sida 2 av 2
Nyare maskiner är uppbyggda runt om en dator. Här är forumet för diskussioner om detta ...

Anton

#16 » 16:26:20, 26-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Felet måste var antingen vid reläna eller snabbkpplingarna bak i dosan.
Har Du dragt ut alla relä och kollad om kontakterna i hållare finns kvar?

/Anton!!
Senast redigerad av Anton 16:27:02, 26-10-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige



Sten-Are (trådstartaren)

#17 » 17:41:43, 26-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja har kontrolert kontaktene å di var på plass. men skal sjekke di snabbkoblingene. kan det evt være et av releene såm er defekt?

Anton skrev:Felet måste var antingen vid reläna eller snabbkpplingarna bak i dosan.
Har Du dragt ut alla relä och kollad om kontakterna i hållare finns kvar?

/Anton!!
Sten-Are
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:37:18, 22-10-2012
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar B30 1998. Åkerman H7 1987. Caterpillar D6 1977. Hanomag 33D 1986. Volvo 860 1980,

Brynjar

#18 » 17:48:37, 26-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hva med multikontakten inne i hytten,den store nede ved golvet under instrumentpanelet?

Som nevnt,sjekk hurtigkontaktene på siden av boksen,kan ofte spøke endel der. Ha gjerne en person med deg som kan sitte i hytten og se når du rører på kontaktene også. Du har ganske sikert dårlig kontakt en plass..

Når jeg hadde startproblemer så hadde en ledning hoppet av bak på ett av releene,mener det var det 2. releet fra venstre. Det kombinert med dårlig kontakt i hurtigkontaktene på siden av hovedskapet.

Om noene av releene dine er defekt så vil jo somregel en sikring slå ut. Du kan jo prøve og bytte plass på dem,se om noe skjer da. Disse releene er sterke og tåler endel,og det bør di også til den prisen :grin:
Senast redigerad av Brynjar 17:50:43, 26-10-2012, redigerad totalt 1 gång.
Ingenting er umulig,det tar bare litt lengre tid....
Användarvisningsbild
Brynjar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:53, 19-08-2009
Ort: Orkdal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: På jobb: Volvo 140blc 2006 mod.
Privat eie: Åkerman H7c 86 mod.
MF 35 Halvbander

Sten-Are (trådstartaren)

#19 » 20:35:48, 27-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nå fått start på gravern', med nødløsning for å få den flyttet. Finner ut at feilen er at detbare er 4v inn på tenningslåset fra den kvite kabeln nr 103, er det noen som vet hvor denne får strøm fra?
Sten-Are
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:37:18, 22-10-2012
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar B30 1998. Åkerman H7 1987. Caterpillar D6 1977. Hanomag 33D 1986. Volvo 860 1980,

Anton

#20 » 21:04:37, 27-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske det hjälper??
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Brynjar

#21 » 22:47:29, 27-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min graver så har mange av kablene i hytten samme nummer når de kommer bak i maskinrommet. Andre skifter nummer underveis faktisk,sikkert noen som har skiftet noen en gang. Men regner med den hvite kabelen er en 4 eller 6 mm2 ledning? Ganske tykk,eller litt tykkere enn de andre?

Den finner du nok igjen bak i hovedskapet. Jeg har vært plaget med samme ledning :grin: Du kan koble fra batteriene,og bruke en diodesøker. Koble en ledning til den hvite kabelen du har inne i hytten. Ta en et voltmeter med diodesøkefunksjon. Koble voltmeteret til den hvite ledningen og så er det bare og søke der bak til det piper..... Litt vag måte men det er en mulighet,hvis ledningen skifter navn eller farge underveis.

Men jeg synes det høres ut som du har dårlig kontakt en plass fortsatt. Sjekket kontakten inni hytten og bak,og rengjort? Hvordan er jordingen på maskinen?? Jording mellom motor og ramme....
Ingenting er umulig,det tar bare litt lengre tid....
Användarvisningsbild
Brynjar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:53, 19-08-2009
Ort: Orkdal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: På jobb: Volvo 140blc 2006 mod.
Privat eie: Åkerman H7c 86 mod.
MF 35 Halvbander

Sten-Are (trådstartaren)

#22 » 22:57:24, 27-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja får prøve det, ja kontrolerte alle kontakter i dag og rengjorde' de såg veldig bra ut. Har ikke fått kontrolert jording mellom motor og ramme.

Brynjar skrev:På min graver så har mange av kablene i hytten samme nummer når de kommer bak i maskinrommet. Andre skifter nummer underveis faktisk,sikkert noen som har skiftet noen en gang. Men regner med den hvite kabelen er en 4 eller 6 mm2 ledning? Ganske tykk,eller litt tykkere enn de andre?

Den finner du nok igjen bak i hovedskapet. Jeg har vært plaget med samme ledning :grin: Du kan koble fra batteriene,og bruke en diodesøker. Koble en ledning til den hvite kabelen du har inne i hytten. Ta en et voltmeter med diodesøkefunksjon. Koble voltmeteret til den hvite ledningen og så er det bare og søke der bak til det piper..... Litt vag måte men det er en mulighet,hvis ledningen skifter navn eller farge underveis.

Men jeg synes det høres ut som du har dårlig kontakt en plass fortsatt. Sjekket kontakten inni hytten og bak,og rengjort? Hvordan er jordingen på maskinen?? Jording mellom motor og ramme....
Sten-Are
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:37:18, 22-10-2012
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar B30 1998. Åkerman H7 1987. Caterpillar D6 1977. Hanomag 33D 1986. Volvo 860 1980,

Brynjar

#23 » 23:01:24, 27-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sten-Are skrev:Ja får prøve det, ja kontrolerte alle kontakter i dag og rengjorde' de såg veldig bra ut. Har ikke fått kontrolert jording mellom motor og ramme.

Brynjar skrev:På min graver så har mange av kablene i hytten samme nummer når de kommer bak i maskinrommet. Andre skifter nummer underveis faktisk,sikkert noen som har skiftet noen en gang. Men regner med den hvite kabelen er en 4 eller 6 mm2 ledning? Ganske tykk,eller litt tykkere enn de andre?

Den finner du nok igjen bak i hovedskapet. Jeg har vært plaget med samme ledning :grin: Du kan koble fra batteriene,og bruke en diodesøker. Koble en ledning til den hvite kabelen du har inne i hytten. Ta en et voltmeter med diodesøkefunksjon. Koble voltmeteret til den hvite ledningen og så er det bare og søke der bak til det piper..... Litt vag måte men det er en mulighet,hvis ledningen skifter navn eller farge underveis.

Men jeg synes det høres ut som du har dårlig kontakt en plass fortsatt. Sjekket kontakten inni hytten og bak,og rengjort? Hvordan er jordingen på maskinen?? Jording mellom motor og ramme....


Henger ved startmotor.... Har du 25-26 volt alle andre plasser eller er det varierende over hele fjøla??

Mener du skal finne den hvite ledningen bak når jeg tenker litt...går vel innpå sikringsboksen..

Ser Anton har lagt ut el-skjema,der får du endel hjelp da... :thumme:
Ingenting er umulig,det tar bare litt lengre tid....
Användarvisningsbild
Brynjar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:53, 19-08-2009
Ort: Orkdal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: På jobb: Volvo 140blc 2006 mod.
Privat eie: Åkerman H7c 86 mod.
MF 35 Halvbander

Sten-Are (trådstartaren)

#24 » 23:02:59, 27-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Takk anton, har den orginale boken som fulgte med maskin å dær står det bare at den går til sækringsdosa, men ble ikke klok på hvor den kom i sikringsskapet, får prøve å måle såm brynjar sa:-)



Anton skrev:Kanske det hjälper??




Anpassade citat-koden /Lars B
Sten-Are
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:37:18, 22-10-2012
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar B30 1998. Åkerman H7 1987. Caterpillar D6 1977. Hanomag 33D 1986. Volvo 860 1980,

Sten-Are (trådstartaren)

#25 » 23:06:14, 27-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okei, har stabil strøm i skap bak og på starter. 24,6v


Brynjar skrev:
Sten-Are skrev:Ja får prøve det, ja kontrolerte alle kontakter i dag og rengjorde' de såg veldig bra ut. Har ikke fått kontrolert jording mellom motor og ramme.

Brynjar skrev:På min graver så har mange av kablene i hytten samme nummer når de kommer bak i maskinrommet. Andre skifter nummer underveis faktisk,sikkert noen som har skiftet noen en gang. Men regner med den hvite kabelen er en 4 eller 6 mm2 ledning? Ganske tykk,eller litt tykkere enn de andre?

Den finner du nok igjen bak i hovedskapet. Jeg har vært plaget med samme ledning :grin: Du kan koble fra batteriene,og bruke en diodesøker. Koble en ledning til den hvite kabelen du har inne i hytten. Ta en et voltmeter med diodesøkefunksjon. Koble voltmeteret til den hvite ledningen og så er det bare og søke der bak til det piper..... Litt vag måte men det er en mulighet,hvis ledningen skifter navn eller farge underveis.

Men jeg synes det høres ut som du har dårlig kontakt en plass fortsatt. Sjekket kontakten inni hytten og bak,og rengjort? Hvordan er jordingen på maskinen?? Jording mellom motor og ramme....


Henger ved startmotor.... Har du 25-26 volt alle andre plasser eller er det varierende over hele fjøla??

Mener du skal finne den hvite ledningen bak når jeg tenker litt...går vel innpå sikringsboksen..

Ser Anton har lagt ut el-skjema,der får du endel hjelp da... :thumme:
Sten-Are
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:37:18, 22-10-2012
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar B30 1998. Åkerman H7 1987. Caterpillar D6 1977. Hanomag 33D 1986. Volvo 860 1980,

Brynjar

#26 » 23:37:51, 27-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du tar og ser på multikontakten i hytten, og deler den. Så finner du ut på hvilken pin den hvite ledningen er koblet. Så måler du spenningen nedi kontakten og ser om du har 24 volt der. Så setter du sammen kontakten igjen,og måler inni instrumenpanelet. Begynn på tenningslåsen og jobb deg bakover til kontakten.

Er det 24 volt nedi kontakten men ikke etter den er feilen der.....


litt dårlig forklart men...


Detta inlägg har valts som lösning

Senast redigerad av Brynjar 23:39:10, 27-10-2012, redigerad totalt 1 gång.
Ingenting er umulig,det tar bare litt lengre tid....
Användarvisningsbild
Brynjar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:53, 19-08-2009
Ort: Orkdal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: På jobb: Volvo 140blc 2006 mod.
Privat eie: Åkerman H7c 86 mod.
MF 35 Halvbander

Sten-Are (trådstartaren)

#27 » 01:49:46, 25-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Takk for all hjelp, feilen var at den hvite kabeln 103 som skal gi strøm fram i hytten, den var kortsluttet inni multikontakten i koblings boksen bak:)
Sten-Are
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:37:18, 22-10-2012
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar B30 1998. Åkerman H7 1987. Caterpillar D6 1977. Hanomag 33D 1986. Volvo 860 1980,


Återgå till [Åkerman] Mjukvara/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se