Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Mjukvara/elektronik

Tankmätare - impedans?

4 inlägg • Sida 1 av 1
Nyare maskiner är uppbyggda runt om en dator. Här är forumet för diskussioner om detta ...

knut.sonsteby (trådstartaren)

#1 » 21:15:17, 14-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej til alla tokiga!
El-systemet på vår maskin måste mätas och jag kommer att ersätta datorn, elcentralen (pga. brand) och displayet. Ønskar då att kolla om tankmätaren verkar som den skall. Har en av Er mätt impedansen i denna vi olika lägen? Normalt er mätkurvan olinear (ohm vs. läge) för en sådan givare.

Bild

Som Ni ser i bilden är sladden bruten ock locket slagit sönder - jag fryktar att mätaren är defekt också.

Tacksam för info - frågade Älmeboda om impedansen men är tvecksam på att dom har tid att mäta. I verkstadhandboken står det inget.

Bästa helsningar från norska västkusten,

Knut Sönsteby
knut.sonsteby
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:43:48, 23-06-2007
Ort: Haugesund
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B S/N 3945 (årsmodell 1991), hammarhydraulik, B20 snabbkopling, centralsmorning, restaurering på gång
Scania '85 T142 6x2 restaurerad, centralsmorning, tipp m/bergflak Zetterberg Eurodumper, hydraulisk baklem



Anton

#2 » 22:17:06, 14-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Knut!!
Om jag kommer ihog rätt så står impedansen på mätaren antingen ute eller inne.
Lyft upp röret så kan Du mäta medan avkännaren åker upp och ned.

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

knut.sonsteby (trådstartaren)

#3 » 17:44:16, 22-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen,
Jag har nu mätt tankgivaren ock får et mätvärde på 9.8 Ohm. Jag tror lägsta mätvärdet ska vara 21 Ohm ock högsta 143 Ohm (det står 21/143 preglat på armuteren). Skulle det betyda att lindningen i reostaten är kass?

Flottören rör sig inte när jag vänder armaturen. Ska det vara så? Eller måste jag skuta inn en styv svetstråd eller dylikt för att bevega flottören? Normalt ska vel flottören åka rakt i botten av armaturen när man lyfter den ur tanken? Nån som vet?

Mvh.

Knut Sönsteby
knut.sonsteby
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:43:48, 23-06-2007
Ort: Haugesund
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B S/N 3945 (årsmodell 1991), hammarhydraulik, B20 snabbkopling, centralsmorning, restaurering på gång
Scania '85 T142 6x2 restaurerad, centralsmorning, tipp m/bergflak Zetterberg Eurodumper, hydraulisk baklem

Anton

#4 » 21:16:03, 22-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om Du rör flottören sakta upp ska motståndet öka. I alla fall ska den ändra värdet.
/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige


Återgå till [Åkerman] Mjukvara/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se