Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Mjukvara/elektronik

What does this error number mean E - 250 - Bolivia

37 inlägg • Sida 1 av 3
Nyare maskiner är uppbyggda runt om en dator. Här är forumet för diskussioner om detta ...

glozanoh (trådstartaren)

#1 » 18:01:42, 07-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hi to all,

1) First my machine started to have problems with the relay of the alternator, which it was fixed.
2) Then one of my mechanics has done something unbelieveable, "he changed the batteries while the excavator was ON". Anyway I hope this has not cause any trouble in the electrical system or any electronic part.
3) Then after an hour of working the following error did show up:
"E - 250".
I have search the prosis to find what does this mean but i have not found nothing.
4) Also in the main fuse box:
The "F1 - Electronics" and "F6 - Electronics" fuse got broken.
a) So I do not know if this was caused because of changing the batteries while the machine was ON ?
b) or because the relay problems in the alternator ?
c) or because it has another problem caused by this wrong handling of my mechanics.

Thanks in advance for all the help ?

Regards
Gonzalo
glozanoh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:15, 06-11-2006
Ort: Bolivia
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: akerman h10mb, ew200, volvo ec360 and cat 336



Anton

#2 » 20:46:32, 07-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag förstår det rätt så bytte nån battrierna med motorn igång??
Helt förkastligt i såfall. Datorn pallar inte såna saker. F1+F6 går till laddningen. Kanske det har blivit överspänningar när dom bytte batterier.

E250 felkod finns inte. Om den visas i timerdisplayen kommer felet från värmaren som har högre felkoder.

Om felet finns kvar har dom nog pajad datorn.

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

nixs

#3 » 21:18:54, 07-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, Anton. Han påstår att mekanikern bytte batterier i maskinen när maskinen var igång!!! :uupps: Först så hade de problem med regulatorn på generatorn, detta fixade de och sedan så byte de tydligen batterier. Ungefär en timme senare så dök felkoden E-250 upp i displayen. I säkringsboxen så hade F1 och F6 gått sönder. Han undrar även om säkringarna går sönder av 1, Av att byta batterierna medans maskinen gick, 2, Trasig regulator, 3, Eller av annat fel som mekanikern kan ha gjort.

Är ju högst troligt att regulatorn har gått sönder igen om de har bytt batterier med maskinen igång enligt min erfarenhet.

Så skall man ju ta ur säkring 1 och 6 om man inte skall bränna datorn eller är jag ute och cyklar nu Anton? När man skall ha hjälpstart eller byta batterier?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Anton

#4 » 21:39:51, 07-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vid all starthjälp ska F 1+6 tas bort. Men kalla han inte för mekaniker om han bytte battrier utan att stanna motorn.
Möjligvis har det blivit en överspänning(>30volt) vid byte. Detta kan ha skadad datorn.
Sen finns ingen felkod i datorn som heter E250. I värmaresystem finns så höga koder men den visas i timern.

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Robban_C

#5 » 22:16:36, 07-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gonzalo:
Both Anton and nixs (who is a Volvo mechanics) says that the batteries should NOT be changed with the engine running and I totally agree as that probably would result in high voltages that would destroy the regulator in the alternator and maybe also the computer.
Anton says that this behaviour might have resulted in voltages above 30 volts. This might have destroyed the computer.

Anton also says that the fuses 1 and 6 should be removed when jump starting the engine to protect the computer from damage.

He also says that there should not be any error numbers as high as 250.
There are such high numbers in the heating systems but they show up in the heating timer, not in the computer.
This is about pre-heating systems. Systems that pre-heats the engine and/or cabin by using propane or diesel as fuel before the engine is started.
And I guess that you do not have or need that in Bolivia. :grin:

And that "mechanic" should spend the rest of his life sweeping hangars instead of destroying machines! :grin:
But maybe he is better at other things than electricity.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

glozanoh (trådstartaren)

#6 » 03:29:09, 08-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

My dear Friends,

As always thanks a lot for the HELP. Unfortunatelly my machine is at the work at 1000 Km away from me.
Now the "wonderful" mechanic I have now is telling me the following:

1) The error that shows up is the E"201" it was wrong what he told before about the error 250. This error means according to prosis "Lack of communication to the central unit". NOW PLEASE TELL ME, WHAT IS CAUSING THIS ERROR AND HOW DO YOU THINK THIS CAN BE FIXED ?

2) Also he told me now that THE FUSE NUMBER F6 from the main fuse box gets broken/damage as soon as he moves the ignition switch position to ON, that is before the engine starts up. NOW PLEASE, WHAT IS CAUSING THE FUSE TO GET DAMAGED AND HOW DO YOU THINK THIS CAN BE FIXED ?

3) Also please, explain again how should I change the fuse F1 and F6 because I did not undertand to you in your last post.
glozanoh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:15, 06-11-2006
Ort: Bolivia
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: akerman h10mb, ew200, volvo ec360 and cat 336

Robban_C

#7 » 07:59:03, 08-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gonzalo:
3. About F1 and F6:
They should be removed if you jump start the engine. Jump starting is when you connect the batteries to the batteries in another machine to "borrow" starting power from that machine.

I´ll translate question 1 and 2 to Anton:

1. Felkoden var inte 250, den var 201 som enligt Prosis betyder "Lack of communication to the central unit" vilket översatt blir ungefär "Kommunikationen med centralenheten är ur funktion". Jag överlåter åt dig att ställa diagnos men själv tänker jag på "skogsbrand i datorn" :grin: .
Vad beror detta på och hur åtgärdar man?
Han har ju flera maskiner, han kanske kan ta en dator från nån av dom andra för att testa? Jag har dock inte vågat föreslå det eftersom jag inte vet om det kan finnas andra fel i maskinen. Vore ju synd att blåsa en till dator.
Men det är inte kul att åka 2x100 mil bara för att testa en annan dator.

2. Säkring 6 brinner av så fort han ställer tändningsnyckeln i läge "ON", dvs innan motorn ens startas.
Vad beror detta på och hur åtgärdar man?



Och för övrigt har han alltså 100 mil till maskinen! Tuffa bud!
Men han tackar väldigt mycket för hjälpen så här långt. :thumme:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Anton

#8 » 10:20:18, 08-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Robban... Det var lite av det jag misstänkte. :mrgreen: Skogsbrand i datorn.
F6 fortsätter på schema 2 plint 4/1:4 -X6 och matar P1+A9+radioomvandlare 24/12v + K10 som matar K1=förvärmning.Den fortsätter i schema 3 till A3 (centralenheten) via X42/1 till plint 19 på datorn.
Det är inte lätt härifrån ge nån hjälp. För att mäta och testa skulle man var vid maskinen. :mon:
Det måste finnas andra komponenter som inte fungerar. Radio,förvärmning, display???

Han ska kolla noga om det finns spänning vid X6 under stolen. Möjligheten att det är avbrott mellan F6 och X6 finns. Likaså är dom insticksäkringar känsliga. Dom borde mätas vid utgångarna.

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Robban_C

#9 » 21:52:53, 08-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anton skrev:... F6 goes on wiring diagram 2 to connection 4/1:4 -X6 and feeds P1+A9+ voltage regulator (for radio) 24 to 12volt + K10 that feeds K1=pre heating (for cold starting the engine).
It continues in wiring diagram 3 to A3 (central unit) through X42/1 to connection 19 on the computer. ...

Furthermore he says that it is quite difficult to repair electric problems at distance. Measuring and testing is much easier done in real life by the machine.
He also says that there must be other components that do not work such as radio, pre heating, display?

You should also check if there are tension at X6 under the chair.
It is possible that there are a bad connection between F6 och X6.
Anton also says that there are "insticksäkringar" (I cannot translate but it is about fuses that are mounted in some kind of slots) that can be broken. They should be measured at the outputs.




Gonzalo, I totally agre that it is difficult to repair electrics at a distance. We all do what we can but it is very difficult at a distance.
And now some more questions to Anton to clarify:


Anton, insticksäkringar och utgångar? Pratar vi om datorn nu?
Tänk på att jag sitter här och gör vad jag kan för att översätta sånt som jag inte kan nåt om och inte ens har sett i verkligheten. :klia:
Och jag skrev ett par rader om att jag håller med om svårigheten att laga elfel på distans men att vi alla gör vad vi kan. Det är nog bland det svåraste att "distansreparera".
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Anton

#10 » 22:08:48, 08-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Robban, jag förstår att det inte är lätt att översätta det jag babblar på.
Tänkte bara att man mäter efter säkringarna för att var säker att dom är OK. Och det gäller säkringar i A1 altså framför tanken.
X1-12 är M6 skruvar på kretskortet under stolen där plusledningarna från A1 kopplas in. Om man mäter där kan man var säker att matningen är OK.

/Anton!!

Bild Tillägg efter 7 minut(er):


Jag vet hela tiden att Glozanoh har elschema framförsej. Därför tänker och skriver jag som jag gör. Dom punkterna jag nämnar kan han läsa efter i sin schema.

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Robban_C

#11 » 22:26:37, 08-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gonzalo, here comes some more from Anton:
Measure the tension after the fuses to check if they are ok. And that goes for fuses in A1 (that is in front of the tank).
X1-12 are 6 mm screws on the circuit board under the chair where the positive wires from A1 is connected. If you measure there you can be sure that the feed is ok.

And Gonzalo, you realize that if we/you succed in repairing your machine it will cost you a photo of a smiling Gonzalo in front of (or inside) the machine? :grin:
I know that Anton would appreciate that. :thumme:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

glozanoh (trådstartaren)

#12 » 00:58:54, 09-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Well my friends,

I am really really sorry but I forgot to tell you that the display is not working, the only led that is displayed is the hydraulic quicklift led and the E201 error, the rest of the display does not show nothing.

Now that you know that the display is not working what else should I Do ?

The machine is still working because I do not have more option, but it does not change modes, right now they believe machine is working in ECO mode.
If I let the machine still working do you think I can damage something else ? or should stop completelly the machine ?

Instead of sending my picture with the machine, In a couple of months I am going to try to pay 2 air plane tickets, its not very easy because its really expensive, but at least 100% I am going to pay for half the tickets so you come here to Bolivia and do some tourist in the proyects I have (One near the popoo lake in the Altiplano) and a couple of projects in the Jungle of Tarija. That is something I 've been thinking a couple of months ago since I really appreciatte all the help this forum has give me.

Thanks again a lot,
Gonzalo
glozanoh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:15, 06-11-2006
Ort: Bolivia
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: akerman h10mb, ew200, volvo ec360 and cat 336

nixs

#13 » 12:52:50, 09-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:
Anton skrev:... F6 goes on wiring diagram 2 to connection 4/1:4 -X6 and feeds P1+A9+ voltage regulator (for radio) 24 to 12volt + K10 that feeds K1=pre heating (for cold starting the engine).
It continues in wiring diagram 3 to A3 (central unit) through X42/1 to connection 19 on the computer. ...

Furthermore he says that it is quite difficult to repair electric problems at distance. Measuring and testing is much easier done in real life by the machine.
He also says that there must be other components that do not work such as radio, pre heating, display?

You should also check if there are tension at X6 under the chair.
It is possible that there are a bad connection between F6 och X6.
Anton also says that there are "insticksäkringar" (I cannot translate but it is about fuses that are mounted in some kind of slots) that can be broken. They should be measured at the outputs.




Gonzalo, I totally agre that it is difficult to repair electrics at a distance. We all do what we can but it is very difficult at a distance.
And now some more questions to Anton to clarify:


Anton, insticksäkringar och utgångar? Pratar vi om datorn nu?
Tänk på att jag sitter här och gör vad jag kan för att översätta sånt som jag inte kan nåt om och inte ens har sett i verkligheten. :klia:
Och jag skrev ett par rader om att jag håller med om svårigheten att laga elfel på distans men att vi alla gör vad vi kan. Det är nog bland det svåraste att "distansreparera".


Robban, instickssäkringarna heter Blade Fuses på engelska. Helt enkelt vanliga bladsäkringar på vanlig svenska. Tension borde nog bytas ut mot Voltage eller Current så blir det nog lättare att förstå.

Anton, Gonzalo säger att displayen är död den med, det är bara lysdioden till snabbfästet som lyser. Han säger även att de tror att den går i ECO-mode då det inte går att ändra MODE på maskinen heller. Vidare undrar han om det är skadligt att fortsätta köra med maskinen som den är nu eller om något annat kan ta skada. Eller bör han ta maskinen ur bruk tills de har löst problemen med datorn?

Han säger även att i stället för att skicka ett foto på honom vid maskinerna så skall han försöka betala ett par flygbiljetter till Bolivia så att du kan komma och se projekten som han håller på med där i djungeln. Han skall iaf försöka med detta men biljetterna är ganska dyra. Han har tänkt på detta i ett par månader för han uppskattar verkligen all hjälp han har fått på detta forum!!! :thumme:

Bild Tillägg efter 30 minut(er):

Gonzalo, Antons mentions that you have electric schematics on the machine and you could look in them after the connections and components that he mentions. Is there any other functions that don't work anymore? Or has quit working after this happening? All information is valuable since we cant get our hands on your machine. :sad: Probably is the computer blown and the only thing to do if you cant get an electronic specialist to check it but that's probably difficult. Otherwise it seems the only solution is to get an used computer to exchange. Don´t try to swap computer with some off the other machines until you are sure you've gone throw all the other parts with broken fuses, bad alternators and batteries! So you are sure that its only the computer left that's not working!

F6 continues to scheme 2 and connection 4/1:4 -X6 there. Which feeds P1+A9+Voltage converter 24/12v + K10 Which feeds K1=Preheating. It goes on to scheme 3 connection A3 (Central Unit) through X42/1 to connection 19 on the ECU.

There is ingoing connections on the main board under the chair, X1-X12 is the incoming feeding to the board. Do you have voltage on those? The wires is connected with M6 nuts into the board so it should be rather easy to spot them!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#14 » 13:25:00, 09-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gonzalo, nixs says that the fuses that I could not translate ("insticksäkringar") is called "Blade fuses" in English. Thanks to nixs! :thumme:



nixs, han skriver att han i alla fall ska försöka betala halva biljetterna.
Jag tror att Anton ska börja intensivstudera engelska. :mrgreen:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

nixs

#15 » 13:40:03, 09-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis, missade att lägga till det där med halva biljetter Robban!

Ordet om Maskinisten sprider sig tydligen!!!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Åkerman] Mjukvara/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se