Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Mjukvara/elektronik

Circuit Board

13 inlägg • Sida 1 av 1
Nyare maskiner är uppbyggda runt om en dator. Här är forumet för diskussioner om detta ...

denick (trådstartaren)

#1 » 02:32:03, 22-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Our H3B has a bad circuit board. The board on the console that has the lights on it that are the test lights. Our dealer says they are no longer available. Is there someone that might stock these? Are they rebuildable?

Any help would be appreciated.

Tack

Nick
denick
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:36:44, 20-11-2008



Robban_C

#2 » 09:31:19, 22-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

H3B kretskort i konsollen som har testlamporna?
Hans åf säger att det inte längre går att få tag på dessa kort.
Finns dom nånstans eller går det att renovera dom?

Som jag sagt tidigare, jag är bättre på Engelska än på Åkerman så ni får ursäkta om jag uttrycker mig luddigt men budskapet går säkert hem i alla fall.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Anton

#3 » 15:35:55, 22-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Robban... Larmenheter (testlamporna) finns inte att köpa längre. Jag har ett elschema som han kan få för att reparera enheten.

Ett tips bara. Tillverkningsnummer med em 8 framför betyder att maskinen är tillverkad i Amerika.
/Anton!!

Bild Tillägg efter 8 minut(er):

Elschema Larmenheten

Bild Tillägg efter 3 minut(er):

Så ser Larmenheten ut.
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Robban_C

#4 » 19:42:29, 22-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nick, Anton says that circuit board cannot be obtained any more but he has a circuit diagram that you can downolad above so you can repair it.

Anton also says that a manufacturing number starting with "em 8" indicates that the machine as manufactured in America.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

denick (trådstartaren)

#5 » 20:11:20, 22-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Anton!

Tack Robban!

Robban, please tell Anton I am grateful for his help. I guess it would help to be able to read the explanation with the diagram.

Tack

Nick
denick
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:36:44, 20-11-2008

Robban_C

#6 » 01:29:22, 23-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anton, Nick är väldigt tacksam för hjälpen.
Finns det nåt sånt här schema på engelska?
Eller har vi nån Maskinistenmedlem som har tid att skriva en översättning?
Jag har tyvärr inte så mycket tid de närmsta dagarna, måste förbereda ett nytt jobb som drar igång på tisdag.


Nick, I have asked Anton for an English version of that diagram. I have also asked the other members if anyone can help translating the diagram, I can spare the time for some translation in the threads like this one but I am to busy for such a big translation for at least one or two more weeks.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

denick (trådstartaren)

#7 » 02:37:43, 23-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Robban,

I am not in a hurry for any of this. If people have time I would be grateful.

The way it looks we are going to have a long winter for Connecticut standards. The temperatures are running 20 degrees lower than normal. We have 6+ inches of frost in open ground already. We usually don't even get frost until Jan 1. I may have alot of time in the shop this winter to do these projects.

Do you think Anton wants to take a vacation to the USA for the month of January?

Tack again,

Nick
denick
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:36:44, 20-11-2008

Robban_C

#8 » 09:56:09, 23-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

denick skrev:... Do you think Anton wants to take a vacation to the USA for the month of January? ...
Haha! I´ll ask him.

I looked at Google maps and saw that Connecticut is as long south as France so I´m surprised that you have that cold weather. We live "parallell" to Hudson Bay and we have what I would call i normal or just slightly cold winter now. The temperatures at daytime are about -1 to -3 centigrades which equals 26-30 Fahrenheit. And the frost in the ground are just about a few inches.

A few words for Anton before I get out to do some maintenance on my own machines:

Anton, vill du ha semester i USA under Januari? :grin:
Man behöver väl inte vara rakteforskare för att gissa sig till att det rör sig om en "arbetande semester". :mrgreen:

Ja, och så blev det några ord om väder, dom har ovanligt kallt, han bor i Connecticut som enligt Googles kartor ligger på samma breddgrader som Frankrike men trots detta så har dom 6 tum = 15 cm tjäle redan nu så han tror att det blir gott om tid i verkstan i vinter och då vill han givetvis passa på att uppdatera maskinerna så mycket han kan.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Tegian

#9 » 13:38:14, 23-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

A rough translation of the document Anton posted. (Which reads as an internal document for Åkerman mechanics in the late 70is it seems)

Not perfectly spelled, formated and a component or two might have gotten a weird name but ....

ALARM UNIT

It can in bright light be hard to notice when a warninglight are light on the dashboard so there have been requests to equip our machines with a central blinking light. When H9M was developed there was also a problem with fitting all the lights and buttons and there for it was natural to construct a electronic alarm unit.

The alarm unit incorperates a orange blinking 18W light on top of the dash and a alarm panel top right. The light blinks aprox. 1.4 times per/sec in case of an alarm. On the alarm panel there is room for up to 8 diods, which shows which alarm(s) that are relevant. The alarm functions, starting at the top are:

1. Charge

2. Engine oil pressure

3. Servo pressure

4. Hydrulic oil level

5. Cooling water temperature

6. Cooling water temperature (Only H25B)

7. Hydrulic oil temperature (Only H25B and H16C)

8. Reserve

Furthermore there is a test button for testing the diods. When the button is pushed all diods should be light.

The alarm panel is fastened with a screw from above and is connected with a quick connector.


---------------------------------------------

THE CHARGING CONTROLLER CIRCUIT

The charge controller works differently then the other controllers. From the D+ connector on the generator there is a wire to a integrated circuit (IC) that measures the voltage. This IC controls a transistor (T) that lights the diod och controls the engine starter relay.

If the current from the generator exceeds 23V the transistor T is blocked which means the diod is off and the engine start relay is open. If the current is below 21V T opens and the alarm lamp and diod is light and the starter relay prevents starting the engine.

The relay have an inbuilt delay of about 3 sec when the generator voltage is raising and 2 sec on falling voltage, to let the engine stop properly before you try and start it again and to allow a proper chance for it to start when a cold weather start is attempted.

---------------------------------------------

FUNCTION: (All components except the charging)

When a sensor is activated (Connected to ground) the current flows from +24V to the resistor R and through the diod and sensor to ground. Therefor the diod is light and the oscillator pulsates due to the fall of voltage on R and the warning light blinks.

Between the sensor and +24V there are only the diod and the resistor. These components pretty much never breaks. If the test button is pushed all the sensors are connected giving an indication if the diod, resistor and wiring for the warning light is in order. IF A DIOD IS LIGHT THERE IS A REAL WARNING. There is of course the possibility of a short circuit because of damage or dirt that will give a false alarm.

----------------------------

1. Blinking warning light
2. Diods
3. Sensors
4. Oscilator
5. Test button.
6. Voltage meter.
7. Engine start relay.
8. Key circuit breaker.
9. Start button.
10. Connectors on engine.
11. Battery.
12. Generator.
13. Voltage regulator.
14. Starter.
15. Fuse box on engine.

------------------------------

IN CASE OF PROBLEMS

When new things are introduced, and especially when it comes to electronics in excavators you can expect some technical difficulties at the start. When it comes to the alarm unit it is the voltage controller that have been troublesome. One reason for this is bad components. Furthermore there have been noted that voltage spikes can appear at for exemple from the magnet valve och these spikes can break the voltage control components. These problems have been sorted out as of new year 75/76.

If any component in the VOLTAGE CONTROLLER IS BROKEN THE STARTER RELAY WILL NOT OPEN. To be able to START you have to simultaneously PUSH THE TEST BUTTON. This must be communicated to the operator at delivery.

HOT-WIRING
There have been instances there one have attempted to by pass the starter relay which have lead to damage to the alarm unit. Because there is possible to start the machine by pressing the test button this is not needed. If hot-wiring is deemed necessery anyways connector 86 on the relay should be taken off and isolated and grounded. (Se appendix)

CHANGING THE ALARM UNIT

The key must be in the off position when the alarm unit is changed. If not you risk bumping into and short circuiting the circuits which will be destroyed immediately.

Also make sure there are no loose hanging wires under the dashboard that can touch the alarm unit.


SUMMERY

When a diod is light there is a real alarm unless the sensor is broken.

If the voltage control circuit is broken use the test button to start.

If the machines is working by the sea or in an aggressive enviroment protect the givers woth plastic or rustprotectorsolvent,

The key needs to be off when changing the unit.

Do not hot wire the engine starter relay.

Make sure no wires are loose under the dashboard.
Senast redigerad av Tegian 18:11:05, 23-11-2008, redigerad totalt 1 gång.
Tegian
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:04:35, 21-03-2006

denick (trådstartaren)

#10 » 17:45:50, 23-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Tegian!
denick
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:36:44, 20-11-2008

Holger

#11 » 20:41:27, 23-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ni är otroliga grabbar! :buga:

Nick, I just told the guys they are unbelievable!
Each day I get more surprised about the knowledge in this forum!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

denick (trådstartaren)

#12 » 20:51:08, 23-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

I agree Holger,

You deserve praise yourself Holger for putting together this site that allows this sharing of knowledge.

Yes, to all I have met "you are great"


Nick
denick
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:36:44, 20-11-2008

Holger

#13 » 22:26:21, 23-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Thank you Nick! :grin:
5 years ago it started as a small site with just static pages about Åkerman.

I am glad we can help people in Scandinavia and all over the world!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test


Återgå till [Åkerman] Mjukvara/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se