Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningFörsäkring

Vad kräver försäkringsbolagen för brandsläckare och huvudströmbrytare?

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera försäkringsfrågor här

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#1 » 21:22:29, 07-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har bytt maskin och ska besikta den för att möta bla. försäkringskraven. I försäkringsvillkoren står inte att vilken typ och storlek på släckaren det ska vara. Bara att det kan finnas ytterligare villkor som försäkringstagaren är skyldig att känna till.
Någon som vet vad som gäller för en 4,5 tons grävmaskin?
Likaså, får huvudströmbrytaren sitta bakom en motorlucka, eller måste man kunna nå den utan att öppna luckan?
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.



dimorep

#2 » 21:53:29, 07-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Märkligt att inte ditt försäkringsbolag kan svara på vilken släckutr. du minst ska ha (klass och storlek), då det är deras krav du ska uppfylla för att de ska betala ut full ersättning vid ev brand. :???:

Har de inte nämnt något om brandbesiktning?
Brukar krävas och kostar inte så mycket att få gjort och är en bra "garant" för dig att el och släckutr. på maskinen är i sådant skick som förs.bolagen kräver.

Du ska ha en 4 kg pulversläckare (med minst 27 A och 183 B) i maskinen, vanligtvis monteras en 6 kg om plats finns till det.

Huvudströmbrytaren får vara placerad bakom kåpa, men då ska kåpan den är placerad bakom vara utmärkt med "huvudströmbrytardekal" och olåst när brytaren är tillslagen (sak samma gäller för brandsläckare). Glöm inte de övriga kraven för "elen" med kabelskydd och polhättor.

Har du köpt grävaren hos någon maskinhandlare?
Isf dåligt om den inte håller rätt standard och lev. med färskt brandbesikningintyg (bara att visa upp för förs.bolaget)!

-Detta är de regler / krav jag hört och jobbar efter, finns säkert mängder av olika tolkningar, undantag och striktare krav... :svettas:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#3 » 22:13:23, 07-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för snabbt och bra svar.
Jo försäkringsbolaget (Länsförsäkringar) är tydliga med att de kräver brandbesiktningsprotokoll, men anger inte kraven. Det är ett standard formulär jag fått. Kanske är olika krav för olika maskinstorlekar-typer.

Jo, jag har köpt av en maskinhandlare, typ. Priset var därefter.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

BGullb

#4 » 23:06:44, 07-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dimorep har helt rätt.
Jag hade SMP på besök igår och det enda han påpekade var att jag inte hade en skylt om var huvud strömbrytaren sitter. Den sitter i motor rummet. Ingen anmärkning i protokollet utan han gav mig en klisterettikett att sätta på motorluckan, så var den saken ur världen.
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab

OskarT

#5 » 08:42:46, 08-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där med brandsläckare är väldigt olika det beror på vad den är inreggad eller typad med vid första brandbesikting har jag för mig. har en 2eller3 kg i min 5 tonare take job 145 och den har gått igenom utan anmärking på brand besiktningen. men fråga i tråden där SMP Svarar på frågor så blir det rätt
OskarT
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:22:38, 24-09-2007
Ort: Nynäshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take job TB 145-08
JCB 411 HT-05

Otto

#6 » 10:50:28, 08-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Länsförsäkringar Norrbotten krävde inte besiktning för mig med LM 642 för normalt gårdsbruk, men huvudströmbrytare med metallhandtag (valfri placering utan skylt), 6 kg pulversläckare, polskydd på batterier o kabelskydd på + kabel batteri-startmotor var nödvändigt (kanske annat jag glömt). Om jag gjorde minsta lilla jobb åt andra, så skulle de komma med en hel lista på krav inklusive besiktning. Så det beror nog lite på användning också.
Otto
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:17, 20-11-2006
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Tamrock Toro 200D
Tamrock Minimatic 102F

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#7 » 11:21:47, 08-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska jobba åt andra också (helst mest åt andra). Så min maskin måste klara de kraven.
Ett problem är att det är glasfiberkåpor över motorrummet och inga plana ytor. Allt är krökt och avrundat på modernt vis. Var ska man hitta ett bra ställe att fästa brandsläckaren?

Lite knäppt med den åtskillnaden mellan arbete åt sig själv och åt andra. När jag kör hemma på gården kan det finnas många tillfällen där en brinnande maskin kan sätta eld på andra saker. Men när jag jobbar åt andra kommer jag vara långt från allt som kan ta skada av om min maskin brinner upp helt.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Otto

#8 » 21:00:08, 08-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så tokigt är det. Eget sågverk räknades inte som brandfara, men om jag skottar snö åt granntanten så är det riskabelt. Angående placering av brandsläckare, kolla med en firma som säljer såna. De har fästen som passar på borriggar och alla möjliga maskiner, brukar inte vara dyra heller. Om du kan, ta med en kåpa som skyddar släckaren också. Brukar kosta några hundringar.

Finns fästen med och utan gummiband för fordonsmontering. En gubbe på jobbet sa att det inte var så noga med släckare, när du behöver den så vet du var den är, sa han. Men det kan ju vara bra för andra att se var den är. Så ett par skyltar är ok, Wurth har såna.
Otto
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:17, 20-11-2006
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Tamrock Toro 200D
Tamrock Minimatic 102F

BGullb

#9 » 00:28:55, 09-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brandbesiktning har inte så mycket med om du jobbar till dig själv eller du gör ett arbete på bortaplan och fakturerar detta.
Det handlar med om ett försäkringskrav vid en eventuell brand i din maskin. Finns en standardnorm som heter RUS127 kan också hete SBF127. Denna förklarar vad krav som gäller för olika fordon. Prata med ditt försäkringsbolag om detta.

En maskinbesiktning görs för att se till att maskin inte har fatala fel som kan orsaka skador på människor och ting vid arbete. Kan också vara ett krav för att få en företags-och maskinförsäkring.

Kolla med SMP vilka krav som gäller. De gör både brand och maskinbesiktning. Detta ska göras en gång om året.
Titta in på: http://smp.nu/sv/sidor/default.html för mer info.

Jag tror att jag fick detta rätt, annars får ni gärna rätta mig.
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab

markus karlsson

#10 » 00:35:19, 09-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

huvudbrytare får inte sitta i brandzon. dvs motor rum.
Användarvisningsbild
markus karlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:38, 16-09-2009
Ort: Sunne
Maskintyp: Ej angivet

Towil

#11 » 00:57:18, 09-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

markus karlsson

#12 » 01:15:09, 09-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

trafikförsäkringsföreningens får du kolla på.
Användarvisningsbild
markus karlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:38, 16-09-2009
Ort: Sunne
Maskintyp: Ej angivet

danne mähl

#13 » 01:21:37, 09-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

RUS finns den kvar trodde det gällde stenålder :skratta3:
Rus fanns för inbrott men har bytt namn till SFF 130:5 sen ny variation :7 nu sen ett år tillbaka :8
Ja ja alltid lär man sig något nytt :mrgreen:
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984


Återgå till Försäkring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se