Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningFörsäkring

Behövs nog en bra försäkring.....

31 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera försäkringsfrågor här

Klas Kraft (trådstartaren)

#1 » 20:24:00, 17-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/article39995.ab

Är detta brottsligt? vårdslöshet i trafik?
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70



bonnen513

#2 » 20:40:38, 17-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

När Gruskungen i trakten gjorde samma sak så sa han att hade det inte varit för dom där j*vla mobilkamrera så hade det aldrig kommit ut- "vi va ju loss efter 10 minuter med hjälp av lastmaskin"
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Andreas Mattsson

#3 » 20:48:46, 17-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

man kan tycka att prioriteringen är åt helvete när tiden för att plocka upp mobilen och filma finns men inte att försöka göra chauffören uppmärksam på att flaket är uppe.
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris

3 personer gillar det här inlägget.
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

Fredrik_

#4 » 20:57:40, 17-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det tar i uppe (att inte ha koll på höjden) innebär vårdslöshet i trafik= indraget körkort mm!

Hyrbilsförsäkringarna på jobbet har 50% av basbelopp i självrisk, men 80% vid höjdledsskada..

(Fördelen i det där fallet är att flaket nog slets loss snabbt så ramen klarade sig hyffsat, 'bara' att lägga på ett nytt....)
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Klas Kraft (trådstartaren)

#5 » 21:20:46, 17-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man undrar om föraren tittade i backspeglen någon gång alls.....borde sett att flaket var uppe...
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

dimorep

#6 » 21:28:42, 17-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur kan man missa "känna" det i lastbilen att flaket har lämnat sina främre stödpunkter? :klia:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

mathiast

#7 » 21:33:52, 17-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns ju rätt många som har fast monterad "dashcam" i bilen nuförtiden,för övrigt håller jag med dimo.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Jevlar

#8 » 21:40:29, 17-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man undrar ju, själv tycker jag det känns när man har flaket uppe några decimeter att bilen beter sig annorlunda.
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

LeifAndersson

#9 » 22:11:42, 17-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det värsta är att jag tror det kan hända vem som helst under vissa omständigheter. Den typen av "oförklarliga" olyckor har hänt förr och kommer också att hända i framtiden. :sad:
På just den typen av "höjdolyckor" brukar det inte bli så mycket efterräkningar för föraren, det är jäkligt svårt att utesluta tekniskt fel i de flesta fall när tippar eller kranar är uppe. Det är svårare att klara sig om man helt enkelt lastat något som är för högt...
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Nicklas86

#10 » 23:59:02, 17-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske glömt kraftuttaget i. Och baljan pressats upp av kokhet olja?
Nicklas86
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:43:23, 09-11-2008
Ort: Uppsala
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Tw110

Andreas Mattsson

#11 » 00:19:14, 18-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Det värsta är att jag tror det kan hända vem som helst under vissa omständigheter. Den typen av "oförklarliga" olyckor har hänt förr och kommer också att hända i framtiden. :sad:
På just den typen av "höjdolyckor" brukar det inte bli så mycket efterräkningar för föraren, det är jäkligt svårt att utesluta tekniskt fel i de flesta fall när tippar eller kranar är uppe. Det är svårare att klara sig om man helt enkelt lastat något som är för högt...



exakt,otroligt klantigt och onödigt.men olyckor händer både av idioti och otur,kan hända alla.

han skulle såklart kollat i speglar/haft kamera monterat å tittat i den/summer som tjuter/eller vad som helst..men skillnaden är att om JAG sett detta ekipage efter vägen hade jag haft som första instinkt att försöka komma förbi/uppmärksamma föraren på vad som händer.

dom gånger jag inte märker att nåt är på väg att hända/bli en olycka så blir jag otroligt glad om nån gör mig uppmärksam på det.

nä,den här youtube/facebook/roliga videos mentaliteten som många har där den största glädjen är andras olycka,,inte hur jag blev uppfostrad iaf.nog disskuterat.

summerat,klantarsel till chaufför och en idiot till kameraman :screwy:
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris

5 personer gillar det här inlägget.
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

bm1113

#12 » 03:03:04, 18-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas Mattsson skrev:
LeifAndersson skrev:
dom gånger jag inte märker att nåt är på väg att hända/bli en olycka så blir jag otroligt glad om nån gör mig uppmärksam på det.

nä,den här youtube/facebook/roliga videos mentaliteten som många har där den största glädjen är andras olycka,,inte hur jag blev uppfostrad iaf.nog disskuterat.

summerat,klantarsel till chaufför och en idiot till kameraman :screwy:


Precis så jag gör med Har aldrig filmat något som gått galet eller sett ut att kommer gå galet utan då har jag låtit bli att filma det från början eller så klippt bort det efteråt annars hade jag aldrig fått filma såhär fritt som jag gör och alla är glada :) ända jag kan tänkas filma är rena bärgnings uppdrag
Samma sak om jag börjar inte filma direkt utan man bedömmer ju först om det tex skulle vara en ovan bakom spakarna då tar jag enbart bilder eller inget alls då kan man återkomma senare :)

och det viktigaste är ju alltid att vara glad :)
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

dimorep

#13 » 08:43:19, 18-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Det värsta är att jag tror det kan hända vem som helst under vissa omständigheter. Den typen av "oförklarliga" olyckor har hänt förr och kommer också att hända i framtiden. :sad:

Jo, visst händer sådana där olyckor helt oförklarligt ibland och tyvärr så helt säkert lär inte den på filmen att direkt vara den sista heller som sker... Detta trots att det krävs minst två olika fel/faktorer samtidigt för att tex tippen ska kunna gå upp av sig själv. Både hyd och manöver fram till ventilpaketet + något som aktiverar just den funktionen för "tipp upp". Men glömmer man själv den ena funktionen så är det ju bara en som behöver fela och "självköra" för att det "omöjliga" ska inträffa.

Är dock häromkring betydligt vanligare med höjdolyckor beroende på "något lite för hög kran" där den viadukten som har minst marginal över 4.50 får ta smällen (eller första bästa hinder om det är riktigt fel höjdmässigt).

På just den typen av "höjdolyckor" brukar det inte bli så mycket efterräkningar för föraren,..

Om man bortser från livslångt "traggande" om vad som hänt, från allt och alla i tid och otid... :djaevul:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

dc_lindberg

#14 » 09:33:37, 18-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo... det blir nog lite komplicerat för chauffören att slingra sig ur sitt exklusiva föraransvar...

Det finns väl ingen idioti på LB-tipp som på bakgavellyft på "personbil" - dvs nödöppnare som skall kunna aktiveras oavsett om fordonet står still, kör, parkerat, utan ström osv (fullständig EU idioti - baserar på bl.a. en dödsolycka i en tunnel i Göteborg kring 2000) ?
...I kan ju lätt räkna ut vad olydig bak i bussen kan göra genom att dra i nödöppnaren... Fast... många gånger önskar jag att jag kunde sänka lyften från förarplats också iof...( :djaevul: ) :vissla:


Filma eller inte filma... olagligt säger DI och Länstyrelsen.
Varför valde bilisten att filma hellre än att gas ikapp o söka göra föraren uppmärksam på situationen?...
Tarvligt beteende tycker jag.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

stefansmark

#15 » 10:40:49, 18-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser ut att vara en vältrafikerad väg, någon måste ha försökt köra om och stanna lastbilen efter vägen?
Flaket kan mycket väl ha åkt upp under färd, jag har sett det hända själv en gång men då var kollegorna snabba att varna på radio så ingen olycka hände.
Håller med övriga talare, att prioritera en fräsig film snarare än att förhindra en allvarlig olycka skulle vara straffbart.

1 person gillar det här inlägget.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse


Återgå till Försäkring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se