Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningFörsäkring

Behövs nog en bra försäkring.....

31 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera försäkringsfrågor här

Loke

#16 » 11:16:50, 18-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bedrövligt om den som filmade låg bakom och bara väntade på att lastbilen skulle passera under viadukten. Det om något skulle vara straffbart tycker jag då själva olyckan i sig kan i sin tur ställa till med så mycket värre grejer. Är det så att den som filmade var medveten om vad som skulle till och hända så tycker jag i första hand föraren av "filmarbilens" körkort skulle ryckas direkt.

Sen kan man ju även diskutera lastbilsförarens uppmärksamhet som tydligen inte varit helt hundra, men vi vet ju som nämnts inte vad som föranlett att flaket var uppe. Hur som helst lär nog chauffören få äta upp det här misstaget i all framtid.

På tal om filmning av folk som utövar sin professionalitet så tycker jag det är rent oförskämt som en del håller på. Det har hänt att vi har haft tre, fyra kameror riktade mot oss när vi fäller träd på innergårdar runt hyreshusen. Och det värsta är att det många hoppas på är ju att det ska gå riktigt åt skogen så det finns chans att det ska bli en riktig smaskig Youtubefilm att lägga ut.
Förstår inte att vissa inte har någon skam i kroppen när dom ställer sig helt öppet och filmar när andra jobbar, om dom kom och frågade eller åtminstone sa några ord så skulle det kanske kännas mera okej. Undrar hur filmarna skulle känna om andra började filma dom i tid och otid.
Det är konstiga tider vi lever i måste tilläggas.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige



Mats i Myrhult

#17 » 11:49:13, 18-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får nog säga att jag tror många idag är så ovana med människor som jobbar med något praktiskt att de vill filma bara för det. Sedan kanske de vill dokumentera förändringen i sin omgivning. Några hoppas naturligtvis på en rejäl miss. Jag tror dock mina medmänniskor om gott och tar för givet att det inte ens är hälften.

Angående tippflak. Jag skulle sidtippa från min F86 för länge sedan. Tippning sköttes från utsidan bakom förarhytten. Tjugofem grader kallt och sent på kvällen. Det visade att lasset frusit fast på flaket och att begränsningsventilen frusit. Jag blev riktigt rädd att få hela bilen över mig, så till slut sprang jag därifrån och såg tippcylindern krökas som en mungiga.
Bilen välte inte och jag kunde smyga tillbaks och stänga av kraftuttaget. Fick sedan hjälp av en lastmaskin att trycka ner flaket så jag kunde köra hem och vidta den tråkiga och kostsamma reparationen.

Det kan vara en kärvande ventil även i detta filmade fall. Hur som helst klantigt av föraren att inte kontrollera. Och Illa av den medborgare som inte gjorde något för att förhindra en olycka som vederbörande utan tvekan såg var på väg att inträffa.

En annan gång bromsade jag in och satte på varningsblinkers för att jag såg att en älg hade bestämt sig för att korsa vägen. Bilarna bakom tutade ilsket och var nära att köra på mig. Två stycken körde om och vara bara millimeter från att få älgfärs i kupén. En del skulle inte ha körkort.
Utan risk, ingen chans!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Loke

#18 » 14:11:33, 18-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev: Bilarna bakom tutade ilsket och var nära att köra på mig. Två stycken körde om och vara bara millimeter från att få älgfärs i kupén. En del skulle inte ha körkort.


Det är skrämmande vilka strykare man ser när man är ute trafiken om dagarna. Det verkar som många förare inte begriper att fordonet före vill påkalla uppmärksamhet genom att köra tydligt och till och med varna. Dom ser nog varningen/påkallandet av uppmärksamheten som ett hinder (DOM blir hindrade) och kör om möjligt ännu mer aggressivt. Man funderar ibland vad dom egentligen får lära sig i körskolorna.

Faktiskt så råkade jag ut för blinkande med helljus och onda blickar i onsdags då en personbil av någon anledning stod stilla mitt i avkörningsfältet på motorvägen när jag skulle svänga av. Så fort jag uppmärksammande bilen slog jag på varningsblinkersen för varna lastbilen jag hade bakom mig och började bromsa ned farten. Sen när jag blinkade vänster för att åter igen komma ut på själva vägen var det en idiot som inte skulle släppa ut mig, han blinkade med helljuset och svor nog en ramsa.
Jag menar som bilförare är man i alla fall i min värld uppfostrad att är det någon som varnar och blinkar med blinkers och bromsar så gäller det att kanske sakta in och vara beredd på överraskningar. Nu var det inte värre än att jag kom förbi den parkerade bilen trots idioten men just att inte folk uppmärksammar den eventuella faran tycker jag är skrämmande.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Klas Kraft (trådstartaren)

#19 » 14:13:28, 18-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur kan flaket åka upp under färd? låter som en massiv felkonstruktion i mina öron......
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

Mats i Myrhult

#20 » 14:26:40, 18-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan vara en förare som är ovan vid det aktuella fordonet. Gör som han brukar göra, men så är det kopplat annorlunda på detta...

En bekant till mig råkade sprida 10 kubikmeter svämgödsel på landsvägen när han skulle hjälpa grannen. Av någon anledning trodde han att spaken till kraftuttaget var högväxeln på traktorn. Bråda dagar blev ännu brådare! :mrgreen:
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

LeifAndersson

#21 » 14:30:07, 18-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör man korta sträckor lokalt så kör man ofta med pumpen igång i by-pass läge, och då finns alltid en risk att något händer om det blir något elfel...
På en del "moderna" bilar med frigående kraftuttag måste man stanna motorn för att koppla till pumpen, och det gör man inte om man kör schakt korta sträckor många lass om dagen. Och då finns risken att något händer om elektroniken hittar på något. :sad:
Men det vanliga vid "ofrivillig tippning" är att någon helt enkelt tryckt på fel knapp med pumpen igång.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

bm1113

#22 » 14:31:28, 18-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är därför jag själv har västen med där sdet står Maskinfotograf klart och tydligt och Maskinisten symbolen så även det går så snabt eller de inte har tid att prata så ser det att det är jag och vad jag sysslar med :) och stannar de och pratar så är jag alltid helt öppen samt de får ett visitkort med adresser om de är nya man hittat :)
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Fredrik_

#23 » 14:33:52, 18-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klas Kraft skrev:Hur kan flaket åka upp under färd? låter som en massiv felkonstruktion i mina öron......


De flesta tipp/växlar-bilar idag har hydraulpumpen monterad direkt på motorn = snurrar hela tiden.
Pto-knappen påverkar bara en by-pass.
Dessutom inte ovanligt att påbyggaren i sin tur kopplar denna via en diodbrygga så endast funktionsmanöver behövs för att få ut olja!
(Alltså, när tex tippknappen trycks in får även by-passen ström. Innebär att det inte går att stänga av!)
Att sedan en del tycker det är bekvämt att sätta upp foten på brädan bredvid ratten vid körning gör det hela inte bättre, brukar vara just där knapparna sitter...

Många av dessa olyckor, med 'glömda' tippar och kranar uppe, kan nog även hänföras till mobiltelefonerna.
Kliver in för att anteckna lite och kör sedan iväg..

Är det inte annars som med seglare, det finns de som gått på grund, och de som ska... :djaevul:
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Klas Kraft (trådstartaren)

#24 » 14:59:36, 18-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:
Klas Kraft skrev:Hur kan flaket åka upp under färd? låter som en massiv felkonstruktion i mina öron......



Är det inte annars som med seglare, det finns de som gått på grund, och de som ska... :djaevul:


Jag tillhör den första kategorin, host, host... :vissla: :back_to:
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

CountyBruff

#25 » 15:12:43, 18-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en pärla på You Tube, se "Truck wreck problem" : vissla:
Kan någon länka, så gärna för mej.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

LeifAndersson

#26 » 15:19:51, 18-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

jörgen.ottosson

#27 » 15:51:06, 18-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klas Kraft skrev:Hur kan flaket åka upp under färd? låter som en massiv felkonstruktion i mina öron......


Tippen måste ju gå att köra "under färd" för kunna göra vissa arbetsuppgifter.

sprida grus
http://www.youtube.com/watch?v=2XmiHu8pMwc

Lastväxlare
http://www.youtube.com/watch?v=iKwd4iL44CE

Eller bara tippa ett lass på hög, och tömma flaket
http://www.youtube.com/watch?v=-7LtuxruX0U
Deus ex machina

2 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Loke

#28 » 16:52:40, 18-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

bm1113 skrev:Är därför jag själv har västen med där sdet står Maskinfotograf klart och tydligt och Maskinisten symbolen så även det går så snabt eller de inte har tid att prata så ser det att det är jag och vad jag sysslar med :) och stannar de och pratar så är jag alltid helt öppen samt de får ett visitkort med adresser om de är nya man hittat :)


:thummar:
Då ser man ju i alla fall vad det är frågan om.

Det värsta i den här vägen är när det stannar en bil och två gubbar kliver ut och filmar eller tar en massa bilder för att sen bara fara iväg.
Händer då och då i synnerhet när vi fäller något enstaka större träd. Vetefan vad det är för folk, kan vara reportrar som fått tips och tar bilder i förgångs om det skulle bli något pådrag om "fel" fällda träd eller nåt.
Hör till saken att träden vi fäller i närområden till boenden alltid har utretts noga i fråga om möjlig rasrisk eller annan skaderisk. men det vet ju inte grannar i en par kåkar bort någonting om, dom kanske tycker att det är förjäkligt att träden fälls.
:back_to:


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Henric Johansson

#29 » 18:11:23, 18-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inom räddningstjänsten har vi tvingats stänga av hela vägen , hela tiden sen några år tillbax. Även om det räckt att stänga ena vägbanan.
Detta för att folk är så nyfikna så de glor in i olyckan, eller filmar, istället för att se vart de ska köra.

Hänt flera olyckor när personer inte ser en brandbil eller ambulans innanför en avspärrning.
Ambulansorganisationen tröttnade på tillbud, så länge ambulansen är kvar ska vägen vara avstängd !

Går inte in på ämnet med nyfikna som skiter i avspärrningar, då får jag för högt blodtryck.
du kan göra saker på två sätt, riktigt eller inte alls

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Henric Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:32, 13-09-2009
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: SCANIA 110 lbs (Nisse)
Volvo 142 (Arnold)
BM 230 viktor
Volvo BM 350 skogsBoxern

rospigg

#30 » 20:35:01, 18-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj!

Om vi (filmaren i det omtalade klippet) behandlar sina medmänniskor som vi själva vill bli behandlade, ja då skulle det inte krylla av liknande filmer.

Mvh Rospigg
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69


Återgå till Försäkring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se