Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningFörsäkring

Behöver råd!

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera försäkringsfrågor här

daniel_168 (trådstartaren)

#1 » 18:59:31, 03-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en hembyggd lastmaskin – type Wille – som i dag skulle lastas på ett släp tillhörande ett åkeri. Maskinen skulle transporteras med denna åkare.

Det som inte fick hända hände, och maskinen tippade av släpet, ner i diket, under pågående lastning med maskinella skador som följd. Lastmaskinen skulle köras upp på ramper och något gick snett.

Denna maskin är inte försäkrad på något sätt.

Finns det någon möjlighet att åkeriet har någon försäkring som kan täcka skadorna som nu uppkommit? Det var ju trots allt under pålastning som olyckan var framme.

Tack på förhand!

MVH
Daniel
daniel_168
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:42:12, 15-04-2009
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: En hemmabyggd midjestyrd hjullastare med hydrostatdrift som väger ca 1900 kg.



Bengt Erik Eriksson

#2 » 00:11:16, 04-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo en seriös åkare bör ha en ansvarsförsäkring för det gods han transporterar..det bör även en lastmaskin ha btw..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

dea

#3 » 08:38:58, 04-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vem lastade? Du eller åkaren?
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

daniel_168 (trådstartaren)

#4 » 09:10:58, 04-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren. Nu blir det antagligen inget försäkringsärende hur som helst. Skadorna var begränsade. Däremot är det ju intressant ur principiell synvinkel. Det var en släkting till mig som körde lastaren när det hände.

Jag kan utveckla min fråga:

Hur ser jag till att vara rätt försäkrad i framtiden? Vad behövs?
daniel_168
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:42:12, 15-04-2009
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: En hemmabyggd midjestyrd hjullastare med hydrostatdrift som väger ca 1900 kg.

LeifAndersson

#5 » 09:14:49, 04-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Knappast. Om inte transportörens utrustning gått sönder/ varit felaktig på något vis har de inget ansvar för lastningen. Och på ett hembyggt fordon så lär ansvaret absolut hamna på byggaren/ägaren. Utan Något godkännande alls så kommer det nog bara att hävdas att fordonet var defekt eller inte säkert att lasta.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

krokodilen

#6 » 09:46:00, 04-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm denna är ju lite klurig, den som kör upp på flaket äger väl rimligtvis säkerhetsfrågan och man kan knappast lägga skulden på speditören/lastbilschauffören, om de inte lastat på speditörens ramper som fallerat. (som Leif är inne på)

Om man hela tiden skulle hänvisa till icke godkänd CE märkning vid skada så kan ju i princip inget hemmabyggd gods transporteras. Möjligen skulle denna manick lyfts eller bogserats ombord utan förare för att komma runt godkännande-problemet.

Hursomhelst det finns ju ingen ansvarsförsäkring i världen tecknad på maskinen som täcker skador på den egna maskinen utan då behövs vagnskademoment.

Att det däremot går att trafik och ansvarsförsäkra ett hemmabygge är jag dock övertygad om, givetvis också vagnskadeförs mm. Men vem har vagnskada på en sådan maskin?

Det som behövs är ett unikt chassinummer att matcha försäkringen mot.

Känns lite som om TS (fullt förståeligt) fick lätt panik och skrev en tråd här för att få lite kött på benen innan skadorna ens inspekterats.

Hur gick det med släktingen är väl den springande punkten?

/Christer
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

daniel_168 (trådstartaren)

#7 » 10:02:38, 04-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Christer slår huvudet på spiken på flera sätt. Panik var första reaktionen. Och den springande punkten är släktingens hälsa. Tack och lov gick det hyfsat bra. Han fick en rejäl åktur inne i hytten och har lite ont i nacken. Röntgen visade dock ingenting och i dag är han öm. Hujja!
daniel_168
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:42:12, 15-04-2009
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: En hemmabyggd midjestyrd hjullastare med hydrostatdrift som väger ca 1900 kg.

krokodilen

#8 » 10:11:42, 04-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skönt att höra!

Den ev personskada inkl framtida men din släkting ev drabbas av är ersättningsbar av TFF. Ägaren av fordonet blir dock då debiterad 10% av ett bb i självrisk.

Vill du ha ytterligare råd runt detta kan du PM:a mig.

/Christer
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#9 » 10:20:17, 04-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försäkring av hembyggda maskiner är lite marigt. Att att den är oregistrerad och brukas som ett motorredskap betyder det inte att den inte ska godkännas som sådant. Egentligen ska den besiktas och godkännas som motorredskap/arbetsmaskin innan den kan försäkras och tas i bruk. Och även CE märkas, men det är en annan historia och kan förbigås om den används privat och inte yrkesmässigt på något vis. Men å andra sidan kan försäkringsbolaget vägra försäkring om den saknar CE märkning med dokumentation...
Vi har varit med att ta fram prototyper som visats för marknaden på demonstrationer, men för att kunna försäkra dessa så måste de besiktas och placeras i lämplig "motorredskapskategori" av SMP. CE märkningen kan där vänta tills den blir tillgänglig för kund men inte förstabesiktningen, där maskinen "artbestäms" och kontrolleras så den hamnar inom i första hand motorredskapsförordningens råmärken, och då ställs alla dagens krav på fordonet. Allt ifrån förarkomfort till elutrustning. :sad:

Hembyggda maskiner hamnar därför ofta i samma ingenmansland där oseriöst importerade maskiner hamnar. :sad:
En möjlighet som "hemmabyggaren" har som inte de som köper nya importerade maskiner har är att hävda att den är byggd på ett gammalt motorredskap från 1970 talet och så får den ett namn och ett identifikationsnummer någonstans. Motornummer brukar duga när det ursprungliga numret inte kan hittas... Det rullar en del underliga Holder, Belos och och maskiner som "farfar byggde på 70:i talet" som inte någon har sett varken förr eller senare, men då går de på tillverkningsårets bestämmelser dvs. ungefär inga alls. :???:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

krokodilen

#10 » 10:33:11, 04-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man ska dra det till sin spets så blir helt säkert en försäkring svår.

Jag tror att jag har den maskinen försäkrad på 5 minuter efter ett samtal med mitt bolag. Om det blir problem vid skada,,, ja kanske det men alternativet är att köra helt utan försäkring eller sälja maskinen som skrot.

/Christer
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

daniel_168 (trådstartaren)

#11 » 11:09:38, 04-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla svar! Nu är mitt första steg att få traktorn reparerad och sedan ska jag kontakta diverse försäkringsbolag och höra mig för om det går att göra någonting, innan det är dags att försöka transportera ner maskinen till mig igen.
daniel_168
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:42:12, 15-04-2009
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: En hemmabyggd midjestyrd hjullastare med hydrostatdrift som väger ca 1900 kg.

BGullb

#12 » 11:35:30, 04-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Innan du gör någon reparation på den kontakta ditt försäkringsbolag. De vill kanske låta besiktiga maskinen av en skadereglerare före rep.
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab

Bengt Erik Eriksson

#13 » 12:14:41, 04-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför ska en skadereglerare besikta en oförsäkrad maskin??


Edit.. Kanske om hemförsäkringen skulle tänkas ha något att tillföra....
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

BGullb

#14 » 22:55:58, 04-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt rätt Bengt Erik.
Jag läste TS inlägg en gång till.
Jag läste det som om han skulle försöka få ut ersättning för skadan.
Förstår nu att TS menar att ev få teckna en försäkring innan transporten görs om. Hjärnsläpp.
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab


Återgå till Försäkring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se