Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningFörsäkring

Försäkring traktorgrävare

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera försäkringsfrågor här

grantorp (trådstartaren)

#1 » 20:14:45, 28-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har precis köpt en traktorgrävare som jag ska ha hemma men även åka runt och gräva lite på villa tomter, Hur ska jag försäkra maskinen för då den framförs på väg så antar jag att den måste va trafikförsäkrad.. och hur funkar det om man gräver av nåt som privat person eller måste man starta firma och ha ansvarsförsäkring..

Antar att jag inte är ensam som har traktorgrävare som hobby och fast jobb som bisyssla så de borde vara fler och då undrar jag hur ni löst det hela och till vilken kostnad??
grantorp
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:58, 25-08-2008
Ort: Örsundsbro (Hjälsta)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymas född 65 Nu utbytt mot en komatsu pc 20 (3500kg) minigrävare från 93 Och nu såld och en MF 50 hx från -86 är inköpt.

Har även vag-com för utläsning av felkoder och radering av dessa och givetvis för att släcka servicelampor. Maila för hjälp om ni bor nära..



Knut.Karlsson

#2 » 21:00:27, 28-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har samma "problem" som du. Jag har valt att inte göra jobb åt andra då ansvarsförsäkringen kostade mer än vad jag räknade med att dra in på mina småjobb. Men jag tror att ansvarsförsäkringen blir billigare om man inte är privatperson.

Det var ett flertal 1000-lappar dom skulle ha för den försäkringen. :(

Så jag kör åt mig själv och har bara maskinen trafikförsäkrad.

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

håkan öhlund

#3 » 21:25:25, 28-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trafikförsäkring är ett måste enligt lag så den ska man ha.Gäller för personskada samt skada på annans egendom.
Har själv bara den försäkringen på grävaren och den räcker som privatperson.Har man ingen egen verksamhet så kan man inte heller täkna ansvarsförsäkring!
För ska du ta några anställngar hos grannarna så är det dom som ska ordna med kabelutsättning med mera för den är dom som blir ansvariga för allt.
Men informera att du är en privatperson och gräver på deras ansvar innan du börjar så bruka det lösa sig. :)
Är dom osäker så rekomedera dom att dom anlitar en firma på totalentrepenad innan dom börjar på tomten så behöver dom inte stå för några ansvar samt att dom får ett års garanti på jobbet.
Senast redigerad av håkan öhlund 21:31:18, 28-09-2010, redigerad totalt 1 gång.
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Robban_C

#4 » 21:28:38, 28-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Knut.Karlsson skrev:... jag tror att ansvarsförsäkringen blir billigare om man inte är privatperson.

Det var ett flertal 1000-lappar dom skulle ha för den försäkringen. ...

Den kostar där nånstans beroende på bolag. Kolla runt lite, det skiljer en hel del mellan bolagen på ansvaret.

Och ett tips är att precis som KK hålla sig hemma om man inte har ansvar. Det kostar en slant att gräva av en kabel. Är det en serviskabel in till en villa så lönar det sig inte att ta det på försäkringen pga självrisken men tänk om du tar en kabel till ett företag?
Eller än värre, tänk om en människa skadas?

Bild Tillägg efter 5 minut(er):

håkan öhlund skrev:Trafikförsäkring är ett måste enligt lag så den ska man ha.Gäller för persionskada sant skada på annas egendom. ...

Så länge man är i transport av maskinen.


håkan öhlund skrev:... För ska du ta några anställngar hos grannarna så är det dom som ska ordna med kabelutsättning med mera för den är dom som blir ansvariga för allt. ...

Möjligen kan man klara sig med det om man kör svart men kör man vitt som företagare så klarar man sig inte med det. Då ansvarar man för de skador man åstadkommer så länge ingen annan utomstående tar ansvaret (ex vis ett elbolag som har satt ut kablar fel).
Enda undantaget är om man har påskrift från kunden att han tar ansvaret.
Tro mig, jag vet av hårda erfarenheter.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Fredrik_

#5 » 00:07:36, 29-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försäkringar är spännande...

Om jag inte minns fel från forntiden, så om jag fäller ett träd på min tomt så det faller på grannens hus gäller min hemförsäkring (ansvar).
Fäller jag ett träd på grannens tomt så det faller på MITT hus gäller varken grannens eller min försäkring.
Jag har inget där att göra! Möjligtvis någon huperduperspecial-drulle då. Är det IF som kör den reklamen?

Finns många nackdelar med svartjobb, ur allas synvinkel :uupps:

Maskinen kan ju få fnatt så svängen slår sönder hela husväggen :ohnej:
Kan nog vara bra att kolla upp innan man börjar peta runt :thumme:
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

grantorp (trådstartaren)

#6 » 14:48:08, 29-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo de är alla de aspekterna jag tänker på då polaren hade en gubbe på plats för att gräva in VA ledningar och redan på första skoptaget så slocknade hela det området!! Men elverket hade satt ut alla kablar utom matarkabeln till skåpet så den gick sönder lite men som tur va så blev det ingen kostnad då den inte va utsatt så kabel utsättning måste man vara noga med, men allt kan ju bli dyrt iaf..

Problemet är ju att alla skador är ju lika dyra om man gräver åt en kompis som åt nån annan.. Men man måste avsäga sig ansvar om man ska gräva åt nån annan eller kanske enlast starta firma!!
grantorp
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:58, 25-08-2008
Ort: Örsundsbro (Hjälsta)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymas född 65 Nu utbytt mot en komatsu pc 20 (3500kg) minigrävare från 93 Och nu såld och en MF 50 hx från -86 är inköpt.

Har även vag-com för utläsning av felkoder och radering av dessa och givetvis för att släcka servicelampor. Maila för hjälp om ni bor nära..

grantorp (trådstartaren)

#7 » 20:25:09, 17-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev en halvförsäkring på maskinen för 2700 kronor/år och då har man ju stöld och skadegörelse om man skulle råka ut för nåt så otrevligt.. men självriskerna är inte gratis så det blir ändå till att ha koll på redskap och maskin...
grantorp
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:58, 25-08-2008
Ort: Örsundsbro (Hjälsta)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymas född 65 Nu utbytt mot en komatsu pc 20 (3500kg) minigrävare från 93 Och nu såld och en MF 50 hx från -86 är inköpt.

Har även vag-com för utläsning av felkoder och radering av dessa och givetvis för att släcka servicelampor. Maila för hjälp om ni bor nära..

LeifAndersson

#8 » 20:56:50, 17-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spontant tycker jag att det låter mycket för en "hobbymaskin" om inte ansvar ingår. Vi betalar inte i närheten så mycket för någon maskin.
Kollade du med fler bolag. På våra försäkringar är det 1000:- i självrisk på trafikdelen.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

grantorp (trådstartaren)

#9 » 21:44:25, 17-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men var har ni era maskiner försäkrade då? Kollade runt på nätet och ringde och fick svar att dom inte försäkrade maskinen för privatpersoner eller så va de tvärdyrt.. Men blev lite chockad när försäkringsbrevet dök upp och jag såg att självrisken låg på 10% av bas belopp och de är dyrt då bas belopp är 42.500:- SÅ gärna tips på andra bolag som försäkrar maskinen till privatpersoner....
grantorp
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:58, 25-08-2008
Ort: Örsundsbro (Hjälsta)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymas född 65 Nu utbytt mot en komatsu pc 20 (3500kg) minigrävare från 93 Och nu såld och en MF 50 hx från -86 är inköpt.

Har även vag-com för utläsning av felkoder och radering av dessa och givetvis för att släcka servicelampor. Maila för hjälp om ni bor nära..

håkan öhlund

#10 » 22:04:31, 17-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nu trafikförsäkrat min H7MB för 870kr per år hos Dina försäkringar Nord.Dom har en klass för max 500timmar som är lite billigare.
Kan hålla med om att ska man ha halvförsäkring så kostar självrisken mycke samt vid brand så ska du kunna uppvisa att den är brandbesiktad inom 14månader för att få ut fullt värde.Så för mig blev det bara trafik :???: Rutor är också billigare att betala kontant än att ta det på försäkringen :(
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

ac tc

#11 » 21:52:44, 23-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tar trafikförs ev miljöskador? Tror inte den gör det om du står och gräver, måttligt kul om du oljar ner en vattentäckt.
- hur försäkra sig mot sånt?
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Jonas A

#12 » 13:49:32, 25-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pratade precis med Dina förs då jag ev ska köpa en tg.
Och iom att vi har våran företagsförsäkring med ansvarsförs hos dom behöver jag inte ha det på maskinen.
Jag fick ett pris på halvförs 2700 kr/år och hel 5000kr/år med 2200kr i självrisk.
Jonas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:20, 28-04-2006
Ort: Varberg (Derome)
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: L60F
Merlo 41.7 -05
Valmet 855 -91
BM 430 -77
Bm 320 -61
Bm 425 Terrier -57
Volvo BM L50 -91


Återgå till Försäkring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se