Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningFörsäkring

Pensionsförsäkring för egenföretagare

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera försäkringsfrågor här

BlackLuck (trådstartaren)

#1 » 16:48:18, 13-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som har koll på ämnet och kan ge lite tips?

Man får ju alltid frågan när man är inne på banken i något ärende men jag ser dem som rena försäljare och vill inte fastna i deras klor mer än nödvändigt.
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage



Trigon

#2 » 18:06:44, 13-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag förstått det så finns det egentligen bara 2 anledningar att ha en särskild pensionsförsäkring. För det första kan det vara bra om man inte klarar av att behålla pengar någon längre tid utan att använda till "investeringar" som inte ger någon avkastning. För det andra kan det vara bra om man har en rejält hög inkomst (så hög att man börjar betala statlig skatt, d.v.s. nånstans strax över 350000 kr per år i nuläget). Anledningen är att man då eventuellt kan ta ut pengarna när man väl blivit pensionär och då slippa undan lite billigare skattemässigt.

Om ingen av dessa 2 ovanstående punkter stämmer in på dig så skulle jag tro att du gör bättre i att helt enkelt spara pengarna på egen hand. Beroende på hur hög risk du vill ta och hur stor kunskap du har så kan du antingen köpa enskilda aktier för pengarna (krävs mest kunskap), aktiefonder (kräver lite mindre kunskap), eller nån annan typ av ränteplacering (kräver minst kunskap, men ger ingen vidare avkastning på lång sikt).

De stora problemen med att "köpa" bankens lösningar är dels att man troligtvis blir inlåst i deras system och dels att det kostar massvis med olika avgifter till banken. Anledningen till att bankerna kan hålla på som de gör och tjäna grova pengar på detta är att de som har pensionsförsäkringar aldrig klart och tydligt ser hur mycket mindre pengarna är värda i slutändan än vad de hade varit utan alla bankens avgifter...

En i mitt tycke bra bok är "Så här kan alla svenskar bli miljonärer" av Per H Börjesson. Visserligen är han lite jävig eftersom han själv äger ett fondbolag. Men hans åsikter är ändå vettiga. Har du möjlighet och ork så läs den, det ger en många tänkvärda idéer...
Hälsningar från Adam

(Ändrat nåt stavfel och lagt till lite)
Senast redigerad av Trigon 18:35:50, 13-12-2010, redigerad totalt 1 gång.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

dogen

#3 » 19:53:35, 13-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stoppa pengar i madrassen, putta in några hundringar eller ännu hellre tusingar på Avazan zero i månaden eller annat sparsätt utan en massa kostnader som bara kommer äta upp den eventuella avkastningen. Fonder med dyr courtage eller förvaltningsavgifter blir jag bara förbannad över. Visst kan det kännas ballt att få sitta i ett litet rum med en egen bankman då man knatar in där, men jag personligen tycker det känns väldigt gammaldags. Dessutom vill jag inte betala för någon falsk trygghet. De kommer sno åt sig avgifter på allt de kan oavsett ifall det går upp eller ned. Man får sedan inte tillbaka något bara för att man fått dålig rådgivning :)

Nej, spara själv på sidan så du har koll. Gärna avanza zero som sagt. Den har gått bra ända sedan den introducerades och har, som namnet antyder, inga avgifter. Fina grejjer! Återinvestera avkastningen och gör regelbundna insättningar så är du en vinnare i längden oavsett vart i cykeln du hoppar på. (stackars alla som fick upp ögonen för börsen och bettade sparkapitalet just innan IT-bubblan sprack). Sedan kan jag tycka att man är en vinnare i sparhysterin bara man har satt in litegranna regelbundet på banken, med 0% ränta. Har man dem i plånboken så försvinner de som bekant, ganska fort. Iinte så sällan på meningslös dynga dessutom. Jakten på overkligt bra avkastning brukar straffa sig. Förakta inte aktier i tråkiga bolag som står och stampar. Drar de in pengar och ger bra direktavkastning så kan det vara en mycket fin investering på sikt.

Det finns säkert en massa bra pensionsförsäkringar, men den enda fördelen är väl skatteavdraget och nackdelen är att du låser upp pengar som du tex kan börja ta ut då du går i pension (endera pga ålder eller sjukdom) och sedan har en fast utbetalningstid. Dessutom brukar de vara förknippade med avgifter.

Ja, om någon har bättre koll så är jag också intresserad. Då jag lade upp min strategi så var jag betydligt mer insatt än vad jag är nu. Vad jag kom fram till var nog jag inte skulle betala mer pension än vad jag enligt lag måste :)

Edit: Såg att du redan fått ett mycket mer sansat svar än vad du fick av mig. :D
Senast redigerad av dogen 19:56:03, 13-12-2010, redigerad totalt 1 gång.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Sorkjagaren

#4 » 20:51:36, 13-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med föregående talare. Som egenföretagare tänker jag inte på pensionen på annat sätt än att jag själv utvecklat ett ganska stort intresse för börshandel och trycker med jämna mellanrum undan lite klumpsummor i lämpliga företag, ibland även fonder men jag kör mest direktägda aktier som jag räknar med ska ha bildat en lagom trevlig liten hög slantar när det är dags att dra sig tillbaka.

Fonder är ju sen lite tryggare placeringar om man inte har intresset att sitta och hänga med på marknaden och analysera enskilda bolag, och Avanza Zero är som sagt ett utmärkt val där pga obefintligt courtage och det faktum att den verkar skötas sunt och traskar på ganska bra uppåt.

Ska man handla med aktier rekommenderar jag också att köra med en nätmäklare och "göra allt jobbet själv" så att säga istället för att gå alltför mycket via lokala banken, och jag tycker absolut man ska avstå från att lyssna på några som helst rekommendationer därifrån angående placeringar i fonder också eftersom bankerna alltid först och främst bara rekommenderar sina egna produkter (som t.ex. Swedbank med sina Robur etc) som ofta är både svindyra och skitdåliga i samma paket. Många småsparare som har blivit och ständigt blir lurade av deras slipade försäljare :sad:
Den som söker, han letar.
Användarvisningsbild
Sorkjagaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:22:19, 19-10-2009
Ort: Gävle
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 50 HX (1989)

kimmen

#5 » 22:28:12, 13-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, du skall skaffa dig en pensionsförsäkring, en försäkring som är anpassad för dig och din familj, det kommer att bli ett bra komplement till din vanliga pension när den dan kommer.

Ta kontakt med banken eller ett försäkringsbolag, dom kan det här

Jag har ett försäkringsbolag som det har fungerat bra i många år, om dom har varit bra eller dåliga vet jag inte, men bättre än jag har gjort det själv i alla fall :thumme:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

BlackLuck (trådstartaren)

#6 » 22:39:55, 13-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jag vet inte jag..

Tog en kapitalförsäkring med en engångsinsättning för ungefär 20 år sedan. Den är idag värd ungefär vad jag satsade då.. Därav min skepsis till allt vad försäkringsmäklare och banker heter.

Jag är nog mer intresserad av något annat alternativ.
Banken är affärsman. Han vill ha så stor del av mina pengar som möjligt, det är helt naturligt. Och går det helt åt helvete så står jag där med lång näsa.

Jag skulle kanske inte sålt min 1960 deville cupé, utan ställt den på en loge istället... :sad:
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage

dogen

#7 » 23:26:15, 13-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skaffa en nätmäklare och kom hit så dricker vi whiskey och spelar på börsen!

Nä, men känner du dig osäker så sprid ut pengarna. Jag skulle inte enbart satsa på pensionsförsäkringar, eller något annat för den delen. Vad man än gör så kan jag dock tycka att det är bra så länge man kan motivera varför.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Robban_C

#8 » 00:08:46, 14-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

BlackLuck skrev:... Jag skulle kanske inte sålt min 1960 deville cupé, ...

Felet var inte att du sålde. Felet var att du inte sålde till mig. :grin:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till Försäkring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se