Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningFörsäkring

Varning för SBM som har otydliga försäkringar!

24 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera försäkringsfrågor här

Funderaren

#16 » 12:48:39, 11-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Marcus_borås skrev:Jag har lapp på brevlåda, med i Nixs,


Skulle det fungera lika bra med dimorep?


Anpassade citat-koden /Holger
Funderaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:19, 27-05-2010
Ort: Hälsingland
Maskintyp: Traktor



SBM

#17 » 17:28:37, 11-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag har tittat på ditt ärende och ser att du har varit i kontakt med vår kundtjänst tidigare. Vad som inte framgår i ditt blogginlägg, men som du framförde under telefonsamtalet är att du inte hade försäkringsvillkoren som skulle ha skickats med försäkringsbrevet. Varför du inte fick dessa villkor är oklart, du kanske råkade slänga eller förlägga dessa, det kan också vara så att vi missade att bifoga dessa i brevet som skickades till dig.

Innan man tecknar och betalar en försäkring så är det viktigt att man tar del av försäkringsvillkoren så att man vet vad som försäkringen täcker för, om det finns undantag i villkoren.
Att få ta del av försäkringsvillkoren är enkelt, man ringer vår kundtjänst så skickar de det brevledes eller så kan man gå in på vår hemsida och läser det där.

Att du valde att betala för en försäkring utan att ha läst igenom villkoren och därmed veta vad som gäller är tyvärr tråkigt. Varje försäkring har försäkringsvillkor och ingen försäkring i världen täcker varje tänkbart scenario. Vad varje specifik försäkring täcker eller inte täcker står alltid i villkoren.

Men specifikt i ditt ärende så kan det vara så att vi har felat. Det genom att du kanske inte fick försäkringsvillkoren bifogade och då var det ett misstag från oss. Utöver det så hade säljaren bara lovordat försäkringen och du hade inte direkt möjlighet följa upp villkoren och särskilt undantagen där försäkringen inte täcker.

Med den saken i tanke så ber jag dig skicka in en skriftlig skadeanmälan så får vi titta på ditt ärende med bredare infallsvinkel för rådande omständigheter i ditt specifika fall.

Med vänlig hälsning

Mikael
SBM - Kundtjänstansvarig
SBM
1 inlägg
 
Blev medlem: 14:01:10, 11-05-2011
Maskintyp: Ej angivet

jon anders olsson (trådstartaren)

#18 » 19:49:40, 11-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

SBM skrev:Hej!

Jag har tittat på ditt ärende och ser att du har varit i kontakt med vår kundtjänst tidigare. Vad som inte framgår i ditt blogginlägg, men som du framförde under telefonsamtalet är att du inte hade försäkringsvillkoren som skulle ha skickats med försäkringsbrevet. Varför du inte fick dessa villkor är oklart, du kanske råkade slänga eller förlägga dessa, det kan också vara så att vi missade att bifoga dessa i brevet som skickades till dig.

Innan man tecknar och betalar en försäkring så är det viktigt att man tar del av försäkringsvillkoren så att man vet vad som försäkringen täcker för, om det finns undantag i villkoren.
Att få ta del av försäkringsvillkoren är enkelt, man ringer vår kundtjänst så skickar de det brevledes eller så kan man gå in på vår hemsida och läser det där.

Att du valde att betala för en försäkring utan att ha läst igenom villkoren och därmed veta vad som gäller är tyvärr tråkigt. Varje försäkring har försäkringsvillkor och ingen försäkring i världen täcker varje tänkbart scenario. Vad varje specifik försäkring täcker eller inte täcker står alltid i villkoren.

Men specifikt i ditt ärende så kan det vara så att vi har felat. Det genom att du kanske inte fick försäkringsvillkoren bifogade och då var det ett misstag från oss. Utöver det så hade säljaren bara lovordat försäkringen och du hade inte direkt möjlighet följa upp villkoren och särskilt undantagen där försäkringen inte täcker.

Med den saken i tanke så ber jag dig skicka in en skriftlig skadeanmälan så får vi titta på ditt ärende med bredare infallsvinkel för rådande omständigheter i ditt specifika fall.

Med vänlig hälsning

Mikael
SBM - Kundtjänstansvarig
Vad kul att ni vill va med i diskussionen :thumme:
Jag har inte sett pappren med villkoren och vet inte om dom inte följde med eller om jag missat dom??? har som sagt inte sett dom, men de är ju fortfarande ett problem med lovord från säljare som inte stämmer, jag gick på vad som sades i telefonen och som står på försäkringsbrevet, och frågan kvarstår varför dom punkterna inte stämmer med verkligheten i och med att de är väsentliga saker som inte försäkringen gäller för så ska de även stå på försäkringsbrevet och påpekas i telefon, eller vad tycker du själv? är de seriöst och ringa och lova "guld och gröna skogar" sen får man hem papper där de oxå står "Guld och gröna skogar" och sen har man ett finstilt papper bredvid (Som jag inte sett) där de ska stå att de inte gäller för massa saker och att de är en engångsförsäkring som gör att man måste teckna och betala en ny försäkring om man råkat ut för en skada mm. tycker du att ni har skött de helt korrekt och att jag får skylla mig själv som trodde på vad ni sa och vad som stod på försäkringsbrevet?
och som sagt så har jag redan skrivit att jag borde ha tagit reda på fakta innan jag betalade försäkringen, men de ursäktar väl inte eran del i detta!
De jag oxå tycker är dåligt är att man skyller på konsumenten och inte kan se sina egna fel och missar, jag tycker att man borde svarat från början typ att: "oj, då lär vi undersöka vårat försäkringsbrev om de är otydligt och kollar vad säljarna säger till konsumenterna/kunderna och ber om att få återkomma" eller nåt sånt istället för att svara "våra säljare kan ju inte hålla reda på allt"!

Jag tar en liten närbild på Försäkringsbrevet så man tydligt kan se vad jag menar ...
Bild

Hur tolkar ni denna text? är den tydlig?

Mvh/Anders
Senast redigerad av jon anders olsson 09:38:31, 12-05-2011, redigerad totalt 1 gång.
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

Conny Kolsjö

#19 » 20:04:50, 11-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt Konsumenternas försäkrings byrå så ska allt som väsentligt skiljer stå i försäkrings brevet mm. Jag tycker då att det som står i försäkrings brevet ganska säger tydligt att det gäller det den ordinarie försäkringen täcker.
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

Holger

#20 » 20:17:10, 11-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

"... med upp till 3.000kr ..."
Lurig formulering.
0kr är också inom "upp till 3.000kr".

Tack för att ni ställer upp och svarar här Mikael/SBM! Så ska det se ut!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Patrik_L

#21 » 20:44:16, 11-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det skulle vara intressant att se villkoren för uppsägning av försäkringen. Skulle kunna tänka mig att den ska sägas upp minst tre månader innan utgången av försäkringsperioden eller liknande och så fakturerar dom 30 dagar innan försäkringsperiodens utgång. I praktiken innebär det då att man skulle sagt upp försäkringen två månader innan fakturan kommer och talar om att det är dags att betala för ett år till. Vet att det upplägget är vanligt bland företag som säljer t.ex spärrservice (för att spärr kort vid borttappad plånbok eller så) och liknande.
Patrik_L
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:41:33, 14-07-2010
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 307
Scania LB 80

Marcus

#22 » 09:27:26, 12-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågan är om nån som sett IFs reklam på tv verkligen tror att det funkar som i deras reklam med?

Alltså den där som som slutsats säger typ "Så som skdereglering borde funka"
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet

jon anders olsson (trådstartaren)

#23 » 22:55:20, 12-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fått svar från Konsumenternas Försäkringsbyrå nu, dom svarar så här:


Bild

Kopierar texten så att man lättare kan läsa...

Hej!

Jag tycker att detta verkar vara en oväntad och väsentlig begränsning som de inte framhåller. Försäkringsbrevet ger snarare intrycket av att skadan ska ersättas, och då finns ingen anledning att gå till de fullständiga försäkringsvillkoren.

När du försökt få ut ersättning och fått nej bör du anmäla ärendet till ARN, www.arn.se. Ta då upp att du anser att ärendet är av principiellt intresse, det finns lite praxis på området, och de kan lyssna med Konsumenternas försäkringsbyrå som du varit i kontakt med. Förhoppningsvis gör det att ärendet inte blir avvisat trots att det understiger 2 000 kr.

Bifogar ett exempel på ett ärende där konsumenten fick rätt.

Med vänliga hälsningar
Gustav Jonsson


Servicekort - bristande information

Anmälaren utsattes för en fickstöld på ett sådant sätt att han inte omedelbart uppfattade stölden. I servicekort eller försäkringsbrev hänvisas dock inte till begränsningar i försäkringsvillkoren.

I likhet med bolaget finner nämnden utifrån den berättelse som anmälaren har lämnat att han får anses ha utsatts för en fickstöld.

Av utredningen framkommer att Moderna Försäkringar den 23 juni 2006 tillsänt anmälaren ett försäkringsbrev och ett servicekort. Försäkringsbrevet ger upplysning om att reseskydd ingår och att reseskyddet "ger ersättning om något skulle hända dig eller dina ägodelar på resan". I servicekortet anges att det nedan "framgår hur din försäkring gäller vid utlandsresa och vilka försäkringsmoment som ingår". Bland annat anges därunder att reseskyddet medger ersättning "om du eller medförsäkrad drabbas av överfall, rån eller personskada" samt "om du blir bestulen". Några inskränkningar i dessa delar anges inte och någon hänvisning till andra försäkringsvillkor finns inte vare sig i försäkringsbrevet eller på servicekortet.

Anmälaren har blivit bestulen på pengar vid tillfället. Mot bakgrund av vad som framgår av försäkringsbrev och servicekort har han därmed rätt till ersättning ur försäkringen. Anmälarens talan ska därför bifallas.
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

mats.karlsson

#24 » 06:05:33, 14-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Angående terrorister som står i gallerior eller ingången till affärer å bettlar så fick vi en ny Coop affär i Mariestad för några år sedan med sådant elände.

Vi var några som talade om att om dom skulle vara kvar så kommer inte vi hit mer.

Tror ni att dom är kvar?
Konsumentmakt=110 kg och djävligt arg :hotar2: .

Ha en bra dag
JD 1750
JD 1030
BM Viktor
mats.karlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:03:26, 19-11-2006


Återgå till Försäkring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se