Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningFörsäkring

Varning för SBM som har otydliga försäkringar!

24 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera försäkringsfrågor här

jon anders olsson (trådstartaren)

#1 » 21:36:29, 10-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har tecknat och betalat en försäkring som jag vart erbjuden av telefonförsäljare, och där lovade man att så fort de är en skada som täcks av ordinarie bilförsäkring så så betalar dom självriken upp till 3000kr på bil och 5000kr för hem, visst jätte bra tyckte jag, och frågade om de var nåt speciell hake med de hela eftersom man blir lite misstänksam mot telefonförsäljare! utan lovorden var som ovanstående vilket jag kunde läsa på pappret med fakturan. och så här såg försäkringsbrevet ut när de kom...

Bild

Och där står de klart och tydligt att exempelvis att dom ersätter med upp till 3000kr i sjävriskreducering om du råkar ut för en olycka som täcks av ordinarie bilförsäkring, jag trodde att de var så de var men icke, de finns ett finstilt brev som de står massa saker de inte gäller för, och de är inte tillåtet att inte lova nånting och inte informera om de är något väsentligt som de inte gäller för, i de här fallet gäller de vindruta som dom nekar ersättning till och jag har pratat med en som har hand om såna här försäkringstvister (Konsumenternas försäkringsbyrå) och de var dom som sa de, och de låter ju trovärdigt annars så skulle ju vem som helst kunna öppna försäkringsbolag och erbjuda en försäkring som täcker allt och ingen självrisk och tex sälja den försäkringen till nån som är 20år och sen skriva mitt i de finstilta på de separata pappret att ingen ersättning blir till någon som är under 24år till exempel! eller att ingen ersättning vid frontalkrock, typ! :slag:
Senast redigerad av jon anders olsson 22:59:54, 10-05-2011, redigerad totalt 1 gång.
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01



jon anders olsson (trådstartaren)

#2 » 23:30:09, 10-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite tillägg till ovanstående, jag har mailat SBM och länkat hit och välkomnat dom i diskussion och har läst på deras hemsida att de står att de inte gäller för Just glas vilket jag inte vart informerad om varken vid telefonsamtalet då jag tecknade avtalet eller på försäkringsbrevet och de är missvisande, sen att de står på ett annat papper eller på deras hemsida blir ju inte jag hjälpt av, när jag konfronterade SBM om varför jag inte vart informerad när jag frågade om de var nån speciell "Hake" med deras försäkring så svarade dom "Våra säljare kan ju inte hålla reda på allting" likaså att försäkringen bara gäller max en skada och sedan lär man teckna ny försäkring visste jag heller inte om förens jag läste på deras hemsida vilket jag borde ha sökt på innan jag teckna försäkringen givetvis :slag: men i god tro att de som sades i telefon och stod på försäkringsbrevet var sant så köpte jag försäkringen iaf! sen har ju SBM en separat glasförsäkring och försäkringen jag tecknade heter ju Totalskydd bil och hem, jan ju oxå anses lite vilseledande att försäkringen skulle ha gällt även för glas!


Jag hoppas nu SBM ändrar sitt försäkringsbrev och skriver dit dom väsentliga sakerna som inte försäkringen gäller för så de blir tydligare för konsumenterna och att deras säljare blir informerad vad de är dom säljer och inte lova saker som inte är sant!

jag kommer driva de här ärende vidare, även om de kommer att ta lite tid!

Mvh/Anders
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

Holger

#3 » 08:57:16, 11-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag måste bara fråga en dum fråga: tecknar man avtal via telefon i Sverige?
Alltså, gäller det redan då? Det vore ju helsjukt.
Antar att jag missförstod ditt inlägg ovan?!

Här i Tyskland får man ett brev hem som måste undertecknas. Namnteckningen måste skickas in (eller kanske faxas), innan dess gäller inga avtal och kontrakt.

Man måste få tid att läsa det finstilta och all annan information.

"Våra säljare kan ju inte hålla reda på allting" är ju absolut diskvalificerande! Med sådana "ursäkter" kan de stänga verksamheten direkt.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Marcus

#4 » 09:04:33, 11-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan teckna avtal via telefon, dom spelar in samtalet.

Men det finns en ångerlag
http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/ ... ingslagen/
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet

Ivar Risslén

#5 » 09:08:53, 11-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ångerrätten gäller bara för privatpersoner inte för egenföretagare.

Har man en enskildfirma så gäller det att höra efter om telefonförsäljaren vänder sig till dig som privatperson eller till dig som företagare.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Marcus

#6 » 09:27:54, 11-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Ångerrätten gäller bara för privatpersoner inte för egenföretagare.

Har man en enskildfirma så gäller det att höra efter om telefonförsäljaren vänder sig till dig som privatperson eller till dig som företagare.


Javisst, på försäkringsbrevet ovan så står ju Anders som privatperson, inte firmanamnet...
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet

Holger

#7 » 09:53:55, 11-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Marcus_borås skrev:Man kan teckna avtal via telefon, dom spelar in samtalet.

Absolut otroligt! :uupps:
Det öppnar ju för bedrägerier och annat.
Det betyder att det finns en MASSA avtal där ute som kostar en MASSA pengar och som tecknaren ej vill ha. Bara alla äldre människor som luras på att teckna avtal på detta sätt måste ju vara massor!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Marcus

#8 » 10:13:54, 11-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:
Marcus_borås skrev:Man kan teckna avtal via telefon, dom spelar in samtalet.

Absolut otroligt! :uupps:
Det öppnar ju för bedrägerier och annat.
Det betyder att det finns en MASSA avtal där ute som kostar en MASSA pengar och som tecknaren ej vill ha. Bara alla äldre människor som luras på att teckna avtal på detta sätt måste ju vara massor!


Jajamensan, därav att ångerlagen kom till...
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet

Holger

#9 » 10:39:58, 11-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Öh, varför gör man inte så att kontrakt via telefon ej är giltiga istället?
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Ivar Risslén

#10 » 11:04:08, 11-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ångerlagen kom till innan det blev vanligt med telefonförsäljare. Den gäller även för försäljare som kommer hem till dig.

Köper du något på telefon så ska säljaren skicka hem en kopia på köpet och du har 2 veckors ångerrätt från att du har fått papperet.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Marcus

#11 » 11:14:59, 11-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Öh, varför gör man inte så att kontrakt via telefon ej är giltiga istället?


Nja, jag tycker det är väldigt smidigt, beställer ofta via telefon grejor som kan skickas med en gång, slipper massa väntetid.

Om folk är klantiga/har otur/missar och inte lyssnar/förstår/får förklarat vad dom köper så finns ju ångerrätten...

Så i mina ögon är det ett mycket bra system, lika bra som handslaget vid irl affärer, papper är bara krånglit...

Sen att det finns bedragare som luras och bär sig illa åt skall ju inte hindra de vanliga hederliga handlarna...
Senast redigerad av Marcus 11:18:18, 11-05-2011, redigerad totalt 1 gång.
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet

Marcus

#12 » 11:17:26, 11-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Ångerlagen kom till innan det blev vanligt med telefonförsäljare.


Oki.. det visste jag inte, men 2005 var det väl lika vanlig med teleförsäljare som nu?

Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59)
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet

Holger

#13 » 12:07:47, 11-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Marcus_borås skrev:Nja, jag tycker det är väldigt smidigt, beställer ofta via telefon grejor som kan skickas med en gång, slipper massa väntetid.

Jo, det är bra om initiativet kommer ifrån DIG. Om alltså DU ringer upp och vill beställa ngt.

Det som motsträvar mig är ju telefonförsäljare ...
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Ivar Risslén

#14 » 12:30:16, 11-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Marcus_borås skrev:
Ivar Risslén skrev:Ångerlagen kom till innan det blev vanligt med telefonförsäljare.


Oki.. det visste jag inte, men 2005 var det väl lika vanlig med teleförsäljare som nu?

Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59)


Den fanns innan också men den ändrades då.
Riktigt vad som ändrades vet jag inte men det har nog någonting med IT-utvecklingen att göra.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Marcus

#15 » 12:39:35, 11-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:
Marcus_borås skrev:Nja, jag tycker det är väldigt smidigt, beställer ofta via telefon grejor som kan skickas med en gång, slipper massa väntetid.

Jo, det är bra om initiativet kommer ifrån DIG. Om alltså DU ringer upp och vill beställa ngt.

Det som motsträvar mig är ju telefonförsäljare ...


Visst är det så, men vissa erbjudanden hade jag missat om man inte ringt mig... så det är inte alltid till ondo.

MEN! Jag hatar oxa flera försäljare som prackar, jagar, tjatar, ljuger när dom vill sälja, men The Phone House, Telenor osv som säljer genom att gapa på stan och dra i tröjor är minst lika illa om inte värre. När det ringer kan jag u alltid slänga på luren... men på väg in på Coop tex så står dom fanstygen i vägen...
Tror att telesäljarbranchen behöver en uppröjning, som eg all direktförsäljning som man inte efter frågat behöver... reklam i brevlådan tex, hatar det otyget, främst ur miljösynpunkt.

Jag har lapp på brevlåda, med i Nixs, allmänt kort i tonen när dom ringer, men inte alla kommer med dåliga erbjudanden faktiskt...
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Försäkring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se