Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningFörsäkring

Vad krävs för traktorgrävare?

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera försäkringsfrågor här

Nybörjaren (trådstartaren)

#1 » 17:59:50, 17-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och tack för insläpp:)

Har försökt få reda på vad som egentligen gäller men inte hittat något bra svar så jag testar här.

Så för att köra på väg är det inga konstigheter men får vem som helst arbeta med en sån maskin utan certifiering/förarbevis? Jag ska ha den till mina egna husbyggen, är egen företagare och bygger till mig själv och kompisars projekt. Någon som kan hjälpa mig här?

Mvh
Nybörjaren
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:54:18, 17-12-2015
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet



SK Racing

#2 » 20:47:39, 17-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns inga egentliga specifika regler för eget bruk, ja B/traktorkörkort är väl kravet på den som kör på allmänna vägar, sen ska ju fordonet ha en trafikförsäkring, annars blir det jävligt dyrt om du kör till något, eller någon, kompisen har en ansvarsförsäkring på sin grävare och den täcker sanering vid oljeutsläpp osv, ingår en trafikförsäkring i den, fordonet ska ju även ha bromsar och lysen, typ.
Maskinförabevis o sånt mög behöver du så vitt jag har förstått det på tex en byggarbetsplats, dika åt en bonde så behöver du det inte, då det inte är en arbetsplats, lika så vid körning hemma hos någon, eller på egna ägor.

När jag körde i jordbruket så hade bönderna någon typ av gårdsförsäkring som gällde lite allt möjligt som kunde inträffa, då även med oreggade fordon, typ lastmaskin, tröska, grävmaskin osv, hur det är idag vet jag inte,
Kolla detta med ditt försäkringsbolag, ev böter för att du har fel bokstav i ditt körkort/maskinpapper är en droppe i havet, jämfört med om du har fel på någon punkt när något skiter sig och din försäkring inte gäller på grund av det.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

Nybörjaren (trådstartaren)

#3 » 10:07:19, 18-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaret. Frågan är om jag behöver förarbevis om jag själv äger tomten jag bygger på, eller i vissa fall kompisen är tomten? j*vla klydd med sånt här, ringde till någon utbildare men de kunde inte svara, skickade mig vidare till någon som inte heller kunde.
Nybörjaren
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:54:18, 17-12-2015
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet

SK Racing

#4 » 14:10:18, 18-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förarbevis behövs inte när du kör på egen mark, eller någon annans, är vid byggarbetsplatser och vägjobb alla pappersbärare står o dregla, säker väg och hela alfabetet i körkortet ska finnas med utom I & Q.

Samma med truck, dumper, lastmaskin, skotare, skördare, motorsåg, röjsåg du kan köra hur mycket du vill hemma och på egen mark, dock så skiljer det på olika fordon när du lämnar egen mark, typ dumper är väl som jag förstått lastbilskort på nuförtiden, om den inte är för stor för allmän väg, då får en inte framföra den utan dispens, är den dock äldre och inte reggad så går det som jag fått förklarat för mig bra att köra den på B kort.

Så det är mycket konstigheter med detta, vet om dom som har förarbevis på mycket, men inte allt, dom kör ändå fast då inte på jobb som kräver bevis, utan då på jobb som tex anlägga skogsvägar osv, dom är då anställda och en får ju förutsätta att deras chefer håller koll på juridiken, tex en mekaniker har ju sällan hela registret med behörigheter, men han/hon måste ju provköra/flytta maskiner både på och utanför arbetsplatser, lika så säljare osv.

Så ja det finns många gropar och frågetecken här, men som jag skrev innan kolla med ditt försäkringsbolag att du har rätt försäkring på fordonet, när en hydralslang brister och du gör cab av en turkammason för 1,2 miljoner, om du då har rätt behörighet blir ju en mindre fråga, den stora frågan blir ju vem som pyntar 1,2 miljoner för turkbilen och sen den givetvis chockade föraren som med hjälp av advokat gärna ser sin chans o få några hundratusen till.

För att avrunda så behöver du inga bevis/cert för att köra på egen tomt, dock har jag blivit upplyst att om du har en kompis hemma som hjälper till så är en likt arbetsgivare skyldig att tillgodose arbetsskyddet, när så sker här hemma så jagar jag vännerna med skyddsglasögon, handskar och öronskydd osv, inte bara för att det enligt vad jag då hört krävs, utan för att jag är mån om mina medmänniskor.

Ut o gräv nu :grin:
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

Nybörjaren (trådstartaren)

#5 » 17:52:47, 18-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hahahahaaha kul läsning:)

Stort tack för all info och hjälp, här ska grävas:)

Trevlig helg.
Nybörjaren
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:54:18, 17-12-2015
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet

adahlm

#6 » 22:12:54, 18-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En annan fråga. Vad betalar ni i enbart trafikförsäkring för traktorgrävmaskin?
Fick just in en offert där tg:n har 6ggr högre avgift än en vanlig traktor.. då är ju ända skillnaden grävutrustningen där bak.
adahlm
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:48:28, 19-12-2007

magloman

#7 » 00:25:37, 19-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skillnaden på premien baseras inte på att du har grävaggregat utan hur många trafikolyckor maskintypen är inblandad i.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

jonnordvall

#8 » 01:33:22, 19-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hörde om pris på trafikförsäkring på min kines. Typ 6000 kr om år.
Den går enbart på min egen tomt så jag hoppade över den.
Vansinnigt dumsnålt egentligen...
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Ronte

#9 » 10:20:22, 19-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Privatförsäkring för trafik på traktorer och motorredskao kan skilja enormt mycket. Äger grävmaskin privat och fick priser mellan 900 kr/år till 20 000/år... Förstår nog vilken jag valde...
Ronte
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:39, 24-04-2014
Ort: Karlskona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Lännen M213
Volvo BM 400 "Buster"

InläggDetta inlägg har raderats av SK Racing den 00:32:40, 20-12-2015.


Återgå till Försäkring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se