Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningFörsäkring

Folksam Folkskam

20 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera försäkringsfrågor här

Robban_C

#16 » 08:20:56, 14-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men IF har väl också åldersavdrag?
Jag har inte läst villkoren men jag tvivlar på att dom betalar för en ny frys när frysen är tio år gammal.

Och det är väl inte mer än rimligt att dom har åldersavdrag, eller hur?
Eller ska folk köra grejorna i tjugo år tills dom lägger av och försäkringsbolagen sen betalar för att byta till fabriksnytt (minus självrisk)? Vad blir det för försäkringspremier då?
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



Marcus

#17 » 11:20:18, 14-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beirut skrev:Jag tror att du missuppfattade mej lite. Nej det är ingen reklam jag sett utan fakta som går att läsa av försäkringsvilkoren.
Stor skillnad är det för mej ialf.så här i slutändan så har jag en trasig frys och 1000:- i näven :sad: .
Hade jag haft IF så hade jag haft en helfrys eller 5000:- i näven :grin: .


Nej, nej inget missförstånd. Blir säkert precis som du skriver med just If försäkring och just din skada. Men skador sker på allt och man måste titta på hela villkoret för att kunna bilda sig en uppfattning kring vilken försäkring som är bäst för just mig. Jag lovar dig, If har säkert nått annant undantag, nedsättning som du just nu inte noterar men vid nästa skada kanske blir lika upprörd på.

Min slutsats är just att det är otroligt svårt att värdera och bestämma sig för vilken försäkring som är bäst för just mig, då dom i det stora hela ser lika ut, men i dom små detaljerna kan skilja sig markant åt.

Se tex tillägget merrisk villa hos Länet, vilket toppen tillägg! :thumme:
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet

Beirut (trådstartaren)

#18 » 11:27:00, 14-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja dom har åldersavdrag. I mitt fall så blir det 50% på vad likvärdig vara kostar nu idag alltså hade det blivit 5000:-.
Men då reparationskostnaden i mitt fall blir billigare så hade dom valt att reparera utan att jag behövt betala någoting. :grin:
Inte nog med att IF har en bra försäkring den är oxå mycket billigare :grin:
Beirut
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:27:42, 22-11-2010

Joelbit

#19 » 12:06:45, 29-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beirut skrev:Jo nu får jag reda på att dom gör 40% åldersavdrag påreparationskostnaden+självrisk!!! :uupps: 40% på 4311:-=2586:- minus självrisk 1500:- blir: 1087:- plus att dom "bjuder" på kostnaden för felsökningen 831:- (som jag nog klarat mej utan) vilket gör en Summa på hela 1087:-!!!!att antingen reparera den trasiga frysen för eller att köpa ett nytt :slag: :slag: .....Visst man SKA läsa alla försäkringvilkor innan man tecknar försäkringar men detta är ju rena rama rånet! Och detta måste vara kriminelt! Undrar om det är samma med deras bilförsäkringar? :uupps: :slag: :slag:


Tråden är lite gammal men jag måste ändå lämna ett svar då försäkringsvillkoren i princip är oförändrade.
De har gett dig för låg ersättning, troligen av okunskap. Åldersavdraget är 40%, men det ska avräknas från varans nyanskaffningspris, säg 40% av 10000:-, dvs restvärdet är 6000:-. Därefter ska avdrag för självriks göras med 1500:- vilket ger 4500:- i maximal ersättning.
Det ska INTE göras ett 40% avdrag på reparationskostnaden, utan endast självriksen ska dras av. I ditt fall 4311:- + 831:- -1500:- = 3642:-
Du kan ju pröva att ringa upp dem och se om du får mer i ersättning, men normalt är det 3 års preskriptionstid.

1 person gillar det här inlägget.
Joelbit
1 inlägg
 
Blev medlem: 21:10:02, 26-09-2014
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#20 » 13:27:27, 29-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känner en tjej som jobbar som skadereglerare, och hennes tips är att ALDRIG acceptera det första bud du får från bolaget. De har instruktioner att erbjuda låga ersättningar i inledningsskedet, accepterar då kunden det budet så är det frid och fröjd från bolagets sida och tjänstemannen anses gjort ett bra jobb! De slutliga budet kommer inte fören det diskuterats avtalstexter och villkor på allvar! :aaargh:
Det är ett mönster som går igen på alla bolag, alla bolags resultat är beroende av ersättningarnas storlek. Däremot så kan kanske storleken på det första förslaget variera lite mellan bolagen, men i slutänden om kunden är någorlunda påläst så blir slutresultatet ungefär detsamma oavsett bolag. De har i allmänhet samma regler och avtal att hålla sig till om de blir tvingade, men det är inte på något vis olagligt att lägga ett lågt förslag till reglering av en skada! Då är det upp till kunden att begära omräkning och skriftlig specifikation på hur de tänkte och varför! :???:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Försäkring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se