Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningFörsäkring

Funderar på att gå ur facket.

57 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera försäkringsfrågor här

Robban_C

#31 » 00:06:34, 20-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:... En annan sak jag tycker är lite konstig är det här med förhandlingsrätt. Det gör ju att man mer eller mindre är tvingad att vara med i facket om man vill ha den minsta chans att påverka.

Inte hos oss! Jag och "J" diskuterar hur vi ska jobba, vilka jobb vi ska påta oss, vilka maskiner/redskap/verktyg vi ska ha med mer. Han påverkar massor. :grin:
Men vi är ett litet företag och han har varit företagare i många år, det är väl därför det fungerar. :grin: :grin:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



PerJohansson

#32 » 00:36:45, 20-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det är ju på småföretag det egentligen fungerar som det (enligt min åsikt) borde, då det finns ett ömsesidigt beroendeförhållande mellan arbetare och arbetsköpare, eller som man även kan kalla det: rimligt värdesättande av kunskaper.

Det jag menar är att det är facket (i det här fallet IF metall) som har förhandlingsrätten på företaget. Med andra ord så har ingen av dom som inte är med i facket något att säga till om utan får rätta sig efter fackets (mer eller mindre) lyckade (löne)förhandlingar, som ett år resulterade i löneökning under centralt avtal på grund av (återigen, i mitt tycke) fackets rädsla för uppsägningar.
Detta på ett företag som (återigen, enligt min åsikt) skulle gå bättre (läs: med vinst) om man gjorde sig av med en del av personalen och sade ifrån sig de kunder som man sedan länge går med förlust mot för att kunna ha ett mindre antal kunder som faktiskt betalar för det dom får, och kanske till och med får tillbaka tidigare kunder när dom inser att ingen annan kan matcha pris/kvalitet, och därmed kunna återanställa personal och fortfarande gå med vinst.
Det här skriver jag inte för att jag sitter (satt) säkert i stolen, tvärtom så är (var) jag klart i riskzonen vid neddragningar.

Och det kan tilläggas att det inte är en liten bakgårdsverkstad heller, utan en av de största i branschen.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Beirut

#33 » 00:46:35, 20-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken arbetare skulle stanna kvar och slåss för ett arbete på ett företag som inte vill ha han kvar?
Beirut
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:27:42, 22-11-2010

Funderaren

#34 » 00:53:53, 20-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beirut skrev:Vilken arbetare skulle stanna kvar och slåss för ett arbete på ett företag som inte vill ha han kvar?

Rätt många tydligen.
Funderaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:19, 27-05-2010
Ort: Hälsingland
Maskintyp: Traktor

Edis

#35 » 09:53:43, 20-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderaren skrev:
Beirut skrev:Vilken arbetare skulle stanna kvar och slåss för ett arbete på ett företag som inte vill ha han kvar?

Rätt många tydligen.

Jag vet inte hur stora företag Ni har jobbat på, men låt oss säga att du jobbar i en stor koncern på en arbetsplats med 1000 anställda och koncernen tar ett beslut att minska personalstyrkan med 10% för att man ska köpa tjänster från Indien där arbetskraften är billigare istället.

Skulle Ni förstå om folk vill kämpa för att jobba kvar då?
Terri 1020 - Ford 5000 - Fenwick 305C - Neuson 3703 - Holder C30 - Bolens 1250 - Valmet 911.1 - Valmet 805
Min och brorsans Youtube-kanal: Grejar lite...
Användarvisningsbild
Edis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:30:55, 09-08-2008
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Neuson 3703

MagnusS (trådstartaren)

#36 » 10:00:59, 20-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Edis skrev:
Funderaren skrev:
Beirut skrev:Vilken arbetare skulle stanna kvar och slåss för ett arbete på ett företag som inte vill ha han kvar?

Rätt många tydligen.

Jag vet inte hur stora företag Ni har jobbat på, men låt oss säga att du jobbar i en stor koncern på en arbetsplats med 1000 anställda och koncernen tar ett beslut att minska personalstyrkan med 10% för att man ska köpa tjänster från Indien där arbetskraften är billigare istället.

Skulle Ni förstå om folk vill kämpa för att jobba kvar då?


Det känns ju som att det är där facket gör nytta idag, på stora industrier där man lätt kan bli utbytt, antingen av kollegor lokalt eller i låglöneländer. Då kan det ju såklart vara bra att få hjälp för att hävda sin rätt.
Användarvisningsbild
MagnusS
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:07:01, 07-07-2008
Ort: Kalmar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

Edis

#37 » 10:41:19, 20-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

MagnusS skrev:Det känns ju som att det är där facket gör nytta idag, på stora industrier där man lätt kan bli utbytt, antingen av kollegor lokalt eller i låglöneländer. Då kan det ju såklart vara bra att få hjälp för att hävda sin rätt.

Jag skulle nog vilja påsta att facken även gör nytta på mindre företag, för det är många företag som skulle slira på regler och avtal (om de ens skulle finnas kollektivavtal). Mycket beror ju på hur företaget fungerar och hur ledningen hanterar frågor som arbetsmiljö, lön, förmåner och personalpolitik överhuvudtaget.

Nu är ju inte jag i entreprenadbranschen, så jag vet inte hur det är med utländska arbetare som kommer hit och jobbar till slavlöner, hur har facken hjälpt till att ställa krav på villkor och avtal där?

Vi är ju alla anställda för att jobba åt vårt företag och då är vi naturligtvis skyldiga att göra det, men när det väl krisar till och blir bekymmer tror jag att de flesta är glada att ha något som backar upp och stöttar.
Terri 1020 - Ford 5000 - Fenwick 305C - Neuson 3703 - Holder C30 - Bolens 1250 - Valmet 911.1 - Valmet 805
Min och brorsans Youtube-kanal: Grejar lite...
Användarvisningsbild
Edis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:30:55, 09-08-2008
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Neuson 3703

Truk

#38 » 10:48:35, 20-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Edis skrev:
Funderaren skrev:
Beirut skrev:Vilken arbetare skulle stanna kvar och slåss för ett arbete på ett företag som inte vill ha han kvar?

Rätt många tydligen.

Jag vet inte hur stora företag Ni har jobbat på, men låt oss säga att du jobbar i en stor koncern på en arbetsplats med 1000 anställda och koncernen tar ett beslut att minska personalstyrkan med 10% för att man ska köpa tjänster från Indien där arbetskraften är billigare istället.

Skulle Ni förstå om folk vill kämpa för att jobba kvar då?


:thummar: :bira:

Vi får snart vänta oss att all industritillverkning är flyttad till Kina för att det är så billig arbetskraft där.Jag är inte religös,men jag har hört att det står i"skriften"att u-land skall bli i-land och i-land skall bli u-land.Vi är på god väg dit.
Var kvar i facket du Magnus S

:snow:
Användarvisningsbild
Truk
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:21:26, 24-10-2008
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: 218

Robban_C

#39 » 10:57:26, 20-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Edis skrev:... Vi är ju alla anställda för att jobba åt vårt företag och då är vi naturligtvis skyldiga att göra det, ...

Håller helt med men varför backar facken gång på gång upp dom som inte har fattat det där? Varför tar facken försvar för dom som bara drar benen efter sig?

Ja, jag vet att facken ibland är med och "fimpar" dom som missköter sig, det är bra men det är alltför sällan dom gör det och det är alltför ofta dom istället backar upp dessa slashasar.
Vilket budskap sänder det till dom som missköter sig? Ja, jag kan inte se annat än att budskapet är att det är ok att missköta sig.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

MagnusS (trådstartaren)

#40 » 11:01:58, 20-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Truk skrev: :thummar: :bira:

Vi får snart vänta oss att all industritillverkning är flyttad till Kina för att det är så billig arbetskraft där.Jag är inte religös,men jag har hört att det står i"skriften"att u-land skall bli i-land och i-land skall bli u-land.Vi är på god väg dit.
Var kvar i facket du Magnus S

:snow:


Att mitt yrke skulle bli ersatt av ngn i kina är mkt otroligt, iaf under min tid som ykesverksam. Däremot en industriarbetare som producerar/bygger saker är ju mer lättersatt är ju logiskt, jag lagar saker som andra bygger, lokal service för snabb/smidig reparation kommer nog vara efterfrågad i 30 år till hoppas jag.

Men om nu Sverige ska bli ett U-land, kommer då verkligen facket rädda mig från misär? Tror du inte då att vi alla kommer att ha det lika jävligt? Vad gör facket för att förhindra detta? Mer än att man skriker sist in först ut vilket leder till att många arbetsplatser har en skrämmande hög arbetsålder(inget ont emot äldre men det är ändå skrämmande).

Just det där sista "Var kvar i facket du MagnusS" är precis det man får höra irl också, som en klapp på huvudet. Men få har några bra argument för varför man ska vara kvar, förutom ren skrämselpropaganda.
Användarvisningsbild
MagnusS
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:07:01, 07-07-2008
Ort: Kalmar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

Truk

#41 » 12:29:23, 20-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

MagnusS skrev:

Just det där sista "Var kvar i facket du MagnusS" är precis det man får höra irl också, som en klapp på huvudet. Men få har några bra argument för varför man ska vara kvar, förutom ren skrämselpropaganda.


Edis skrev:
MagnusS skrev:Det känns ju som att det är där facket gör nytta idag, på stora industrier där man lätt kan bli utbytt, antingen av kollegor lokalt eller i låglöneländer. Då kan det ju såklart vara bra att få hjälp för att hävda sin rätt.

Jag skulle nog vilja påsta att facken även gör nytta på mindre företag, för det är många företag som skulle slira på regler och avtal (om de ens skulle finnas kollektivavtal). Mycket beror ju på hur företaget fungerar och hur ledningen hanterar frågor som arbetsmiljö, lön, förmåner och personalpolitik överhuvudtaget.

Nu är ju inte jag i entreprenadbranschen, så jag vet inte hur det är med utländska arbetare som kommer hit och jobbar till slavlöner, hur har facken hjälpt till att ställa krav på villkor och avtal där?

Vi är ju alla anställda för att jobba åt vårt företag och då är vi naturligtvis skyldiga att göra det, men när det väl krisar till och blir bekymmer tror jag att de flesta är glada att ha något som backar upp och stöttar.


Om man jobbar på ett företag med säg 100 personer och några inte är med i facket så "halkar" dom med i samma förmåner som facket lokalt kan förhandla fram för dom anställda,men som andra betalar för.
Användarvisningsbild
Truk
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:21:26, 24-10-2008
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: 218

Beirut

#42 » 12:58:49, 20-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och vad är det för förmåner?
Beirut
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:27:42, 22-11-2010

Ivar Risslén

#43 » 13:08:02, 20-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ett ordspråk som heter " Kunskap är makt".

Kunskapen om arbetslagstiftningen är skrämmande dålig hos många småföretagare. De kör på som om de skulle vara utan anställda och kräver gärna att den anställde ställer upp dygnet runt och vill man ha betalt så berättar de gärna hur dåligt företaget går.
Det som de skulle kunna tjäna pengar på är att sköta faktureringen bättre och kolla att de får betalt i tid.

Jag har jobbat åt och tillsammans med personer som har ansett att facket är skit. Samma snack medans dom hade eget företag tills det gick i KK. Sedan anställd och snacket har fortsatt tills det blev prat om uppsägningar. Vilken tror ni var först på att skrika på hjälp från facket?

Men åter till ämnet. Om MagnusSS ska vara kvar i facket eller inte.

Allt medans han är ung och frisk och företaget går bra så har han inte så stor nytta av facket.

Vad händer om företaget byter ägare?

MagnusSS gör sig illa eller blir sjuk så att han inte kan prestera lika mycket som förr?

Det blir sämre tider och mindre jobb?

Ändrad lagstiftning om turordningsregler m.m. ?

Han klipper slipsen av chefen på firmafesten?

Det är då man kan ha nytta av att vara med i facket.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Robban_C

#44 » 13:31:20, 20-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:... Han klipper slipsen av chefen på firmafesten? ...

Oberoende av vem han är dum mot så är jag tveksam till om facket ska ta hans parti.

Sen är det ju en annan sak med mindre, oskyldiga hyss så länge det är i måttlig omfattning men att klippa slipsen av nån på julfesten, där tror jag faktiskt att gränsen går vem det än är som drabbas.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Torpöbo

#45 » 13:54:37, 20-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var anti, sen började jag på industri och det utdelades nästan hot om man inte var med.
Gick med för att slippa tjatet, dock var det turbulent på företaget då så turbulent att företaget fick repressalier och är troligen fortfarande vilket gjorde att behovet fanns.
Sen började jag plugga och det var ett helvete när jag skulle gå ur, fick ringa 5 gånger för att ta mig ur om jag inte minns fel, sen fick jag betala 3 månaders medlemskap som jag varken hade nytta av själv eller egentligen hade råd med då inkomsten som student inte är vidare hög.

Kommer troligen inte gå med i facket igen i alla fall inte IF metall, dock så behöver man nog inte bekymra sig om detta som blivande ingenjör....
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C


Återgå till Försäkring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se