Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningFörsäkring

Funderar på att gå ur facket.

57 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera försäkringsfrågor här

Beirut

#46 » 13:56:58, 20-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppskattar och värdesätter inte arbetsgivaren arbetaren eller tvärtom så är det väl bäst för båda parter att arbetaren börjar hos annan arbetsgivare. Ivar det måste väl vara några år sen du var i arbetslivet?
*Vad har facket med ägarbyte att göra?LAS följs inte.
*Stor skillnad på Försäkringskassa och facket.
*Facket kan inte göra något åt att det skulle bli sämre tider.
*LAS följs inte idag så det spelar ingen roll om den skrotas.
*Facket kan inte heller hjälpa någon som klippt chefens slips.
Kul ialf.att du ger oss ordspråk men din kunskap verkar inte heller vara på topp.
Beirut
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:27:42, 22-11-2010



MagnusS (trådstartaren)

#47 » 14:04:05, 20-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att vi fick igång en bra diskussion :smile:

Ivar Risslén skrev:Det finns ett ordspråk som heter " Kunskap är makt".


Det var lite därför jag startade denna tråden.

Ivar Risslén skrev:Kunskapen om arbetslagstiftningen är skrämmande dålig hos många småföretagare. De kör på som om de skulle vara utan anställda och kräver gärna att den anställde ställer upp dygnet runt och vill man ha betalt så berättar de gärna hur dåligt företaget går.
Det som de skulle kunna tjäna pengar på är att sköta faktureringen bättre och kolla att de får betalt i tid.


Köper det argumentet, har som tur väl är en arbetsgivare som inte agerar på det sättet, iaf inte idag. har aldrig hört det resonemanget angående att det går dåligt hos min nuvarande arbetsgivare, däremot så gick min tidigare arbetsgivare alltid dåligt, var väl bara bra på julfesten man sa attt det gick bra, övriga året så gick vi back, konstigt nog så hade ägarna fruktansvärt mkt pengar på banken iaf, märkligt det där :grin:

Ivar Risslén skrev:Jag har jobbat åt och tillsammans med personer som har ansett att facket är skit. Samma snack medans dom hade eget företag tills det gick i KK. Sedan anställd och snacket har fortsatt tills det blev prat om uppsägningar. Vilken tror ni var först på att skrika på hjälp från facket?


Jag anser inte att facket är skit, men jag har inte fått några bra argument till varför jag ska vara kvar, Sen om man väljer att gå ur så kan man så får man ju såklart stå sitt kast.

Ivar Risslén skrev:Men åter till ämnet. Om MagnusSS ska vara kvar i facket eller inte.


Ivar Risslén skrev:Allt medans han är ung och frisk och företaget går bra så har han inte så stor nytta av facket.


Jag är snart 35, hyggligt frisk men jag har mina defekter efter 15 hårt kämpande år på olika verkstäder, så jag är relativt frisk ja, men jag har nu precis börjat kolla upp karpaltunnelsyndrom, blir ev.operation. Vad kan facket hjälpa mig med då?

Ivar Risslén skrev:Vad händer om företaget byter ägare?


I min värld så antingen så fortsätter det som vanligt eller så får jag se mig om efter ett annat jobb? Men visst kan det bli lite turbulent, det köper jag. Frågan är ju bara vad facket kan göra mer än att se till att jag får lägsta nivå enligt avtal. En arbetsgivare som inte ger rimligt betalt säger jag upp mig ifrån o hittar på ngt annat, är det unikt att tänka så?

Ivar Risslén skrev:MagnusSS gör sig illa eller blir sjuk så att han inte kan prestera lika mycket som förr?


Vad hjälper facket mig med i det fallet?

Ivar Risslén skrev:Det blir sämre tider och mindre jobb?


Vad gör facket åt det?

Ivar Risslén skrev:Ändrad lagstiftning om turordningsregler m.m. ?


Alltså, om min arbetsgivare säger till mig att jag inte duger till företaget utan att jag får sparken så finns det väl antagligen skäl till det, om nu min arbetsgivare vill bli av med mig så har jag svårt att i framtiden tänka mig att jobba vidare hos en arbetsgivare som inte vill ha mig kvar men är tvingad till det, tror inte att jag kommer trivas på jobbet då.

Ivar Risslén skrev:Han klipper slipsen av chefen på firmafesten?


Jag hoppas verkligen att facket inte försvarar en sån handling, gör man bort sig på firmafesten så bör väl facket säga "nu är det upp till dig att böna o be till din arbetsgivare om att få ha ett jobb kvar" Jag hoppas verkligen inte att mina medlemsavgifter går till att rädda fyllskallar som gör bort sig när de får sprit i kroppen.

Ivar Risslén skrev:Det är då man kan ha nytta av att vara med i facket.



Jag hoppas att jag inte låter tyken i mina inlägg, det är inte min mening. Jag är glad för att vi har en diskussion med relativt högt i taket.
Användarvisningsbild
MagnusS
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:07:01, 07-07-2008
Ort: Kalmar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

Ivar Risslén

#48 » 14:29:02, 20-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skrev frågorna för att du skulle få lite hjälp att tänka igenom vad nytta du har av facket.

35 år och det har börjat att komma krämpor, snart är du 40 och har fått mer krämpor. Kanske du skadar dig och inte kan fortsätta med det yrke du har. Då kan du få hjälp av facket mot försäkringskassan och andra myndigheter. de har lite större resurser och vet hur de kan hjälpa dig. Ju äldre du blir så blir det svårare att få nytt jobb.

Ställ de här frågorna till fackombudet och hör vad du får för svar om de kan svara.

Men avgörandet ligger hos dig själv.

Solidariteten till andra håller på att försvinna i dagens samhälle. Var och en tittar i första hand i sin egen plånbok och det blir fler och fler som försöker sko sig på andra.

Nä nu ska jag ut och titta på snön.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Beirut

#49 » 14:54:51, 20-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det var ju bra hjälp du gav... Lustigt är det ialf. att ändå så många tycker facket är så underbart och jätte bra men när man nyfiken frågar varför dom tycker det så vet dom inte något igentligen och har inte något argument som håller.
Beirut
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:27:42, 22-11-2010

dimorep

#50 » 15:28:16, 20-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ett ordspråk som heter " Kunskap är makt".

Visst är det så! :thumme:

Och med det kan man komma långt. Ivf om man inte behöver bli bromsad av något fack som vill ha det "lika för alla" istället för att se till varje enskild individs förutsättningar och istället lyfta fram de.
Det ska löna sig att kämpa på och vara duktig på det man gör, lika mycket som det ska missgynna de som inte sköter sig genom att lata sig och slarva.

Kan inte ett företag bli av med de som missköter sig så är risken stor att inte företaget kan överleva och då blir även de som kämpat på drabbade och detta är något som facken lyckats med åtskilliga gånger. :x
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Robban_C

#51 » 17:21:20, 20-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:... Var och en tittar i första hand i sin egen plånbok och det blir fler och fler som försöker sko sig på andra. ...

Ja, vi har ju lärt oss av politikerna.

Magnus, har du frågor om carpaltunnel kan du höra av dig. Jag har blitt kanonbra efter operation.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Beirut

#52 » 17:56:45, 20-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:
Ivar Risslén skrev:... Var och en tittar i första hand i sin egen plånbok och det blir fler och fler som försöker sko sig på andra. ...

Ja, vi har ju lärt oss av politikerna.

Magnus, har du frågor om carpaltunnel kan du höra av dig. Jag har blitt kanonbra efter operation.


Jag undrar hur länge du var borta från fysiskt arbete efter operationen?
Beirut
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:27:42, 22-11-2010

Holger

#53 » 18:10:30, 20-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beirut skrev:Ja det var ju bra hjälp du gav... Lustigt är det ialf. att ändå så många tycker facket är så underbart och jätte bra men när man nyfiken frågar varför dom tycker det så vet dom inte något igentligen och har inte något argument som håller.

Jo, men då är det ju bra att diskussionen förs här och nu.


Kan vi hålla den kvar på saklig nivå tror ni?
Vore bra om vi kunde visa att detta ämne GÅR att diskutera.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Edis

#54 » 18:31:13, 20-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Unionen har en inkomstförsäkring som ger bra mycket högre ersättning i 150 dagar om du blir arbetslös än vad du enbart får via A-kassan. Det är flera fack som har det så också. Det är helt klart en fördel och handlar om en hel del pengar under perioden.

Jag är inte heller speciellt gammal men jag vet att jag kommer att bli äldre och jag blir lite skrämd när någon skrev att vissa företag har en skrämmande hög medelålder. Vad har du tänkt att göra när du bli gammal? Gå i pension vid 50-55?!? Om du har den synen så har troligtvis företagare den åsikten också.

Är det någon som helförsäkrar bilen? Eller försäkrar huset? Maskinerna? Troligtvis en majoritet, för när man väl behöver den så är man rätt glad att den finns. Ungefär som att vara med i facket... Nu kan kanske inte facken rädda jobben, men arbetsgivaren drar sig med stor sannolikhet för att säga upp alla anställda och kort därefter anställa helt andra personer. Eller ser till så att arbetsmiljön blir förbättrad på företaget.

Ni som är med i facket? Har Ni varit med på något medlemsmöte och försökt att påverka? Skulle inte tro att så många har varit det, för de flesta är rädda för att bli invalda på någon post. Den fackliga verksamheten blir till stor del vad medlemmarna lokalt gör det till, men när det krisar till så finns det bra backning centralt som de lokala representanterna kan ta hjälp av.

Sedan är det en fördel för företagen att ha lokala klubbar som är aktiva, för det är ju helt klart lättare att förhandla med en klubb, än att behöva göra det med samtliga anställda. Facken får även god insyn i företaget och kan hjälpa till att påverka beslut och komma med idéer.
Terri 1020 - Ford 5000 - Fenwick 305C - Neuson 3703 - Holder C30 - Bolens 1250 - Valmet 911.1 - Valmet 805
Min och brorsans Youtube-kanal: Grejar lite...
Användarvisningsbild
Edis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:30:55, 09-08-2008
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Neuson 3703

MagnusS (trådstartaren)

#55 » 20:16:36, 20-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Edis skrev:Unionen har en inkomstförsäkring som ger bra mycket högre ersättning i 150 dagar om du blir arbetslös än vad du enbart får via A-kassan. Det är flera fack som har det så också. Det är helt klart en fördel och handlar om en hel del pengar under perioden.


Tack för svaret, det är ett bra argument. Tyvärr så har mitt fackförbund inget sånt, jag får bara 55%.

Edis skrev:Jag är inte heller speciellt gammal men jag vet att jag kommer att bli äldre och jag blir lite skrämd när någon skrev att vissa företag har en skrämmande hög medelålder. Vad har du tänkt att göra när du bli gammal? Gå i pension vid 50-55?!? Om du har den synen så har troligtvis företagare den åsikten också.


Det var jag som skrev ngt om skrämmande hög medelålder. Jag hoppas att jag får bli 55 och att jag då jobbar på en arbetsplats med allt från 20-65-åringar, inte att jag arbetar på ett företag som har varit tvunget att avskeda personal, men än värre om de har varit tvungen att avskeda personal bara måste sparka de unga med få år i företaget vilket leder till att vi bara är bittra 55-åringar kvar som klagar på att det var bättre förr.

En nära bekant jobbade på samma företag i tillverkningsbranschen i 25 år, när han gick i pension vid 63 års ålder var han på gränsen till att få sparken pga neddragningar, då har man skrämmande hög medelålder. Sen är det såklart ett problem med vem som ska få gå och en yngre har såklart enklare att få ett nytt jobb. Men vad blir det kvar på företaget då? Vem tryggar kunskapen och återväxten? Vem ser till att det finns ett företag när ens barnbarn ska ha arbete?

Men inte är det lätt.

Edis skrev:Är det någon som helförsäkrar bilen? Eller försäkrar huset? Maskinerna? Troligtvis en majoritet, för när man väl behöver den så är man rätt glad att den finns. Ungefär som att vara med i facket... Nu kan kanske inte facken rädda jobben, men arbetsgivaren drar sig med stor sannolikhet för att säga upp alla anställda och kort därefter anställa helt andra personer. Eller ser till så att arbetsmiljön blir förbättrad på företaget.


Japp, har 2 av 3 bilar helförsäkrade, 1 trafikförsäkrad, har gjort en riskbedömning av vad min ekonomi klarar av att ersätta.

Angående att säga upp och återanställa andra så är det nog så att om min arbetsgivare vill säga upp mig och tydligt säger det så kommer nog inte jag att kämpa för att få stanna kvar för om de inte vill ha mig så kommer jag nog aldrig trivas där igen.

Edis skrev:Ni som är med i facket? Har Ni varit med på något medlemsmöte och försökt att påverka? Skulle inte tro att så många har varit det, för de flesta är rädda för att bli invalda på någon post. Den fackliga verksamheten blir till stor del vad medlemmarna lokalt gör det till, men när det krisar till så finns det bra backning centralt som de lokala representanterna kan ta hjälp av.


Nej, jag har inte varit på ngt möte, det är faktiskt uselt av mig, det borde jag ha prioriterat. Jag har aldrig på alla dessa år försökt påverka inifrån. :sad:


Edis skrev:Sedan är det en fördel för företagen att ha lokala klubbar som är aktiva, för det är ju helt klart lättare att förhandla med en klubb, än att behöva göra det med samtliga anställda. Facken får även god insyn i företaget och kan hjälpa till att påverka beslut och komma med idéer.


Ja, att det är en fördel för företaget vid löneförhandling om alla är med i facket, det köper jag fullt ut, däremot så påverkar jag nog min arbetssituation/företagets utveckling lika bra ändå
Användarvisningsbild
MagnusS
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:07:01, 07-07-2008
Ort: Kalmar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

Robban_C

#56 » 21:18:20, 20-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beirut skrev:
Robban_C skrev:
Ivar Risslén skrev:... Var och en tittar i första hand i sin egen plånbok och det blir fler och fler som försöker sko sig på andra. ...

Ja, vi har ju lärt oss av politikerna.

Magnus, har du frågor om carpaltunnel kan du höra av dig. Jag har blitt kanonbra efter operation.


Jag undrar hur länge du var borta från fysiskt arbete efter operationen?

Första gången minns jag inte, det var rätt många år sen.
Men den andra gången minns jag. Operation på morgonen och sen fick jag en smörgås på avdelningen runt 10-rycket eller där nånstans. Kl 14 var jag igång och körde grävmaskin igen. :mrgreen: Ja, det var lite som skulle hinnas med då. :grin:
Detta var i slutet på veckan, kanske torsdag eller fredag.
På måndagen började vi repetitionerna för Volvodagarna också. Stor del av den perioden med tassen i bandage men det gick det också. :grin:

Men om du avser hårdare fysiskt arbete så tar det nog två-tre veckor tills man börjar kunna ta i med näven igen. Typ lättare tag med skyffeln eller så. Man får ju vara lite försiktig så inte såret spricker upp. Mitt gjorde det men inte hela vägen och man är väl karl! :mrgreen:
Kanske fyra-fem veckor innan man får rejäl styrka. Typ att jobba med spett eller storslägga, bergborrmaskin.
Minns inte exakt men ungefär så i alla fall.

Fick recept på Citodon, knakelibrak värkmedicin för den skull jag skulle få värk i såret när bedövningen släppte. Icke, ingen som helst värk, sov som en gris på natten. :thumme:

Så för den som har besvär med carpaltunnel så är i alla fall min erfarenhet att ingreppet är snabbt och smidigt gjort och gör jättebra nytta. Och jag har ändå provat två gånger!
Go for it!
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Beirut

#57 » 21:28:49, 20-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar Robban. Jag har varit i behov av operation i flera år nu men man har liksom inte tiden att bara sitta på en stol och titta iväggen flera veckor..Jag kanske ska ge mej själv nya händer i julklapp :grin: Om nu inte snöhelvetet kommer :mrgreen:
Beirut
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:27:42, 22-11-2010


Återgå till Försäkring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se