Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningFörsäkring

Försäkra verkstad

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera försäkringsfrågor här

tugo (trådstartaren)

#1 » 21:03:13, 30-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har just köpt en verkstad som styckats av från en jordbruksfastighet och behöver en försäkring. Fastigheten är 861m2 och har två byggnader, en på 50m2, ett skjul, kallförråd och en verkstad ca 100m2 där hälften är byggd av tegel, hälften trä. Det är en snickeriverkstad, men inledningsvis så ser jag hela fastigheten som ett lager, kanske gör jag något jobb där. Mitt behov är någon typ av ansvarsförsäkring och försäkring om det hela brinner. Läget är lugnt och grejorna är inte stöldbegärliga. Jag behöver en enkel försäkring, men de bolag jag kontaktat vill ha typ 8000, då ingår allt, vattenskada, även om jag inte har sådana behov. Känner någon till något bolag som är resonabelt, något att börja med?
tugo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:43:53, 02-04-2011
Ort: Väddö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson, "Grålle", TED- 20, 1950 och 1952.



Stefan1972

#2 » 08:09:15, 31-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

tyvärr drar det iväg snabbt hur man än gör. Det är svårt att försäkra helt som man vill utan det är ju ett paket oftast.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Galne

#3 » 08:16:18, 31-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dina försäkringar Öland brukar vara rätt billiga, men har ingen aning mer än så!
Användarvisningsbild
Galne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:00:49, 05-12-2012
Ort: Karlskrona/Rödeby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 320 Buster, Grålle,
MTD1236, Klippo Excellent,
Husqvarna 242XPG 550XPG 345FR, Stiga SB40, Stihl FS38 BR700

SK Racing

#4 » 08:36:59, 31-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snickeri o sågverk har ju en tendens o brinna ibland, kanske är därför som priset blir därefter?

Ändra inriktning på fastigheten så kanske priset blir annorlunda, vi bor på avstyckat från gård med hus, lada, garage osv, men vi har en vanlig hemförsäkring som enligt pappren ska täcka allt, utom ohyra i vedboden, den är undantagen och vi betalar inga 8k per år i premie.

F- bolag och banker är oftast lika smidiga som ett järnspett, regler är regler, sen om en bara flyttar en dörr, bygger en vägg, eller gör något helt för en annan obegripligt, ja då hamnar en i en annan klass och premien slår antingen i botten eller i taket.

Exempel, kollade i veckan vad en sur Volvo V 70-98(140hk) kostade o försäkra, importerad 02 eller något sådant, svindyr på flera bolag för den är importerad, surnade till o tyckte det var jävligt konstigt att en bil som är tillverkad i Göteborg kan kosta en j*vla massa beroende på vad den är nysåld?

Menade på att förutom vissa Volvomodeller så är ju nästan alla bilar importerade för försäljning i Sverige...

Nåväl efter att sambon tog över så hittade hon ett bolag som försäkrade bilen för ca 1600 per år, medans dom dyraste bolagen låg runt 4-7k per år för en halvförsäkring, så det kan vara ide att ringa runt o kolla läget, samt försöka förklara läget, för deras värld sträcker sig oftast till vad som står på bildskärmen.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

LeifAndersson

#5 » 08:44:27, 31-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vart kommer ansvarsförsäkringen in i bilden. Ska du ha andras prylar i lokalen?
Om du blir erbjuden den premien måste du uppgivit annan användning än förråd?
Det är inte själva lokalen utan användningen som gör att premien stiger. För ett förråd är risken låg och därmed premien.
Men har ni talat om verkstadslokaler där kanske heta arbeten kommer att utföras så stiger både risk och premie enormt!
Så kolla vad lokalen har fått för premiegrundande "klassning"! Och en ansvarsförsäkring på några mille kostar också vare sig du behöver den eller ej.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

tugo (trådstartaren)

#6 » 10:08:35, 31-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utöver verkstaden så har jag en annan fastighet,ett torp med en liten lada, för det betalar jag ca 1800 om året som fritidshusförsäkring. Det är ungefär något sådant jag tänkt mig. Jag hajar att snickerier lätt börjar brinna och skulle jag uppge att jag både snickrar, lagrar trä och svetsar på samma plats så är det klart att premien sticker i väg. Nej, jag vill bara ha en försäkring som lager och som täcker för eventuell brand om det sprider sig från någon granne, eller om grannens träd skulle välta över byggnaderna. Med ansvar tänkte jag mig om någon tar sig in på fastigheten och gör sig illa, eller om en takplåt blåser ned och skadar någon eller något. För egna dumheter svarar jag själv hade jag tänkt mig vilket även innebär att jag skyddar mina grejor så att de inte stjäls.

Jag ska följa upp tipsen om försäkringsbolag.
tugo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:43:53, 02-04-2011
Ort: Väddö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson, "Grålle", TED- 20, 1950 och 1952.

Stefan1972

#7 » 12:41:40, 31-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kanske är där det blivit en missuppfattning. Ansvarsförsäkring har man ju normalt om man har en verksamhet och tar betalt för utförda arbeten. Då är man skyddad (nåja) om kund stämmer en eller skadas på nåt vis.

Om du ska snickra för dig själv så blir det ju en helt vanlig hemförsäkring men man får ju öka på den med de fastigheterna och lösöret. Då ingår ju det "normala" och nån särskild försäkring för skada på nån annan behövs ju inte. Det lär ingen annan ha heller.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Försäkring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se