Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningFörsäkring

Var försäkrar ni er maskin

23 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera försäkringsfrågor här

BM 4 ever

#16 » 18:17:45, 09-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hymax, är det liknande villkor, inget vesäntligt som skiljer?
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96



BM 4 ever

#17 » 18:22:24, 09-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har alltid trott att det är LF som gäller. Har som bondpojk liksom fått det med modersmjölken.
'Har jag fel ??
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

Hymax

#18 » 23:45:46, 09-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM 4 ever skrev:Hymax, är det liknande villkor, inget vesäntligt som skiljer?

Jag försökte hitta skillnader men allt jag frågade om fanns även med på Dina försäkringar.
Jeep driver med alla !
Hymax
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:35, 07-07-2007
Ort: Orust
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb JZ 70, CaseIH Maxxum 5150 Pro

JAPLH

#19 » 17:35:26, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försäkrade idag min 4,5 bandgrävare hos Länsförsäkringar för 1542 SEK/år.
Helförsäkring + företagsförsäkring (som även gäller för privatpersoner) avbrott, ansvar, oljeskada, cistern, transportöransvar, lyft, rättsskydd, egendom.
JAPLH
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:51, 31-01-2018
Ort: Västernorrland
Sverige

Patrik440

#20 » 19:51:08, 22-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev:Allt som flyttar sig med motor ska ha trafikförsäkring. Även gräsklippare och bandgrävare. Nåt undantag finns men i stort är det så det ser ut.


På åkgräsklippare beror det på om det finns dragkrok/kopplingsanordning eller inte.

Själv så tänkte jag försäkra min Irus U1200K men tror inte de som varit i andra änden av luren fattat vad det är för något jag vill försäkra,, :???:


Bild
Bild

/ P
Användarvisningsbild
Patrik440
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:00:48, 01-09-2007
Ort: Västra götaland
Sverige

Torpöbo

#21 » 22:51:56, 22-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torpöbo skrev:Länsförsäkringar skulle ha 14000 när jag försäkrade min skördare, Dina skulle ha 4, ni kan ju själva tänka er vem jag valde. Tanten på länsförsäkringar viste nog inte ens vad en skördare är.
Kör ansvarsförsäkringen för firman genom Dina betalar ca 4000. Ska kolla runt lite nu när jag måste lägga till ansvar sprägning i försäkringen, dina ville ha 6000-7000.

Lite försäkringsutveckling, dina vägrade att försäkra min sprängning trots att man tidigare sagt att detta gick. Har bytt till LF på firman. Det trevliga var att jag gick ner i premie.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

Loke

#22 » 14:02:19, 23-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan spara mycket stålar genom att ringa runt och kolla hos försäkringsbolagen. I alla fall för några år sen var Folksam sanslöst dyra på en gammal traktorgrävare och en gammlastbil, dom var för övrigt egentligen inte så intresserade av att försäkra dessa fordon. Skillde även mycket mellan Trygg-hansa och Länsförsäkringar, på en av dessa blev traktorgrävaren otroligt dyr, försäkringsagenten trodde faktiskt själv att det var något fel i uträkningen, men det var det inte, hon rekommederade faktiskt själv att jag skulle kolla med några andra försäkringsbolag.

Så, stirra er inte blinda på ert "eget" försäkringsbolag, kan finnas många tusenlappar att spara om man kollar med andra bolag.

Och som nämnts vid tilläggsförsäkringar, oljeläckage och liknande, kolla upp för allt i världen vad som egentligen ingår.


Förvarar man maskinerna inomhus eller ska i övrigt svetsa (heta arbeten) på dessa i garage/verkstad så är det viktigt att dom är brandförsäkrade, om det börjar brinna i fordonet så fastigheten brinner upp så är det fordonets brandförsäkring som ska träda in.

Så det ovan skrivna kan vara bra att fråga om när man har kontakt med försäkringsbolagen, många som inte tänker på detta med brandförsäkring, i synnerhet om man sysslar med gamla eller rena hobbyfordon.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Bygert

#23 » 12:50:53, 25-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi tar väl det där med trafikförsäkring lite noggrannare då. Kravet gäller motordrivet fordon, dock ej avsett att föras av gående. En jordfräs man går efter är alltså inte med. Fordonet ska också vara i trafik. En kran som står på stödbenen och använder särskild kranmotor är inte i trafik, inte ett fordon som är avställt och inte heller ett fordon som används inom inhägnat tävlingsområde. Men en inhägnad tomt kan alltså gräsklipparen vara i trafik på. En bandgrävare i arbete är i trafik.

Kravet gäller inte motorredskap under 2000 kg som huvudsakligen är arbetsredskap och inte är registrerat. Gräsklipparen som man mest klipper gräs med kan alltså gå utanför kravet även om den har ett drag som används nån enstaka gång. En helt annan sak är ju om man vill slippa försäkringen eller inte. Visst, det är en utgift. Å andra sidan är försäkringen inte särskilt dyr och det är faktiskt en rätt förmånlig försäkring som kan vara väldigt bra att ha om nåt går galet. Råkar t ex ett barn få foten under klipparen är det synnerligen praktiskt att låta det gå på trafikförsäkringen, det är ett väldigt bra system för att hantera olika typer av skador.

Det är rakt inte självklart om man ska se det där med trafikförsäkring som en belastning eller som en möjlighet. Sen ska man naturligtvis inte försäkra nåt som det är uppenbart att det inte är trafikförsäkringspliktigt, en liten åkklippare utan någon möjlighet att dra något är sannolikt bortkastade pengar att trafikförsäkra. En med ett drag däremot kan fungera.


1 § Denna lag gäller trafikförsäkring för motordrivet fordon och ersättning från trafikförsäkring för skada i följd av trafik med motordrivet fordon (trafikskadeersättning). Lagen tillämpas dock ej på

1. motordrivet fordon som är avsett att föras av gående,
2. motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde,
3. motorredskap med en tjänstevikt av högst 2 000 kg som är inrättat huvud- sakligen som arbetsredskap och som varken är eller bör vara registrerat i vägtrafikregistret.
Har till motordrivet fordon som omfattas av lagen kopplats fordon av annat slag, tillämpas lagens bestämmelser om skada i följd av trafik med motordrivet fordon på fordonskombinationen i dess helhet. Lag (2001:562).

2 § Trafikförsäkring skall finnas för motordrivet fordon som är registrerat i vägtrafikregistret och inte är avställt samt för annat motordrivet fordon som brukas i trafik här i landet.

Försäkringsplikten fullgörs av fordonets ägare. Innehas fordonet på grund av kreditköp med förbehåll om återtaganderätt eller innehas det med nyttjanderätt för bestämd tid om minst ett år, fullgörs dock försäkringsplikten av innehavaren. Om ett fordon är registrerat i vägtrafikregistret och den som äger fordonet eller innehar det under sådana omständigheter som anges i föregående mening inte har fyllt 18 år och saknar förarbehörighet för fordonet, fullgörs försäkringsplikten av den förmyndare som har registrerats i vägtrafikregistret.

Trafikförsäkring för ett motordrivet fordon som har registrerats i vägtrafikregistret kan genom uppsägning av försäkringstagaren upphöra att gälla endast om

1. fordonet inte längre är registrerat i vägtrafikregistret,
2. fordonet är avställt, eller
3. försäkringstagarens skyldighet att hålla fordonet försäkrat har upphört av någon annan anledning.
Tredje stycket skall inte tillämpas, om för fordonet gäller trafikförsäkring hos en annan försäkringsanstalt. Lag (2006:560).

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160


Återgå till Försäkring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se