Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningFörsäkring

Sjukförsäkring för egenföretagare

34 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera försäkringsfrågor här

Robban_C (trådstartaren)

#1 » 18:37:39, 14-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Delade tråden från "Dagens sorge ämne" /Lars B

Jag ska bidra i den här sorgliga tråden jag också:
Min rygg. :slag:
Var till kotknackaren sist nån vecka före jul, det blev rätt bra men har sen dess haft småont hela tiden, med andra ord inte helt bra.
I torsdags vaknade jag med ryggskott. Fick skrubba tänderna ståendes med böjda knän, lutandes med armbågarna mot handfatet. :sad:
Ringde kotisen, han kunde ta det vid lunchtid men torsdagen passade så illa med det jag hade inplanerat så jag fick en annan tid fre lunch.
Vaknade fre morgon och var kanonbra i ryggen. Studsade upp ur sängen!
Känns sådär att åka till kotis då men det var ju bokat så ........
Nå, han masserade och hittade lite låsningar som han lossade och sen var det bra. På eftermiddagen kände jag mig ung igen, ryggen var bättre än på flera år.
Dessutom pratade vi om nacken, han hittade några låsningar där också som han lossade och så sa han att sådana kan ge huvudvärk. Bingo, jag som periodvis har sån fruktansvärd huvudvärk. Kan få ta 8-10 skallebankepill på en eftermiddag för att överhuvudtaget överleva. Det kanske är nacken som är problemet?

Nå, till sorgeämnet:
Eftersom jag var så bra i ryggen så blev det vedmaskin igår kväll. Det sprutade fram ved och jag jobbade som en besatt med det där, inga problem alls med ryggen.
I morse vaknade jag som en bruten man. Massor ont i ryggen.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



Embla

#2 » 18:41:51, 14-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Jag ska bidra i den här sorgliga tråden jag också:
Min rygg. :slag:
Var till kotknackaren sist nån vecka före jul, det blev rätt bra men har sen dess haft småont hela tiden, med andra ord inte helt bra.
I torsdags vaknade jag med ryggskott. Fick skrubba tänderna ståendes med böjda knän, lutandes med armbågarna mot handfatet. :sad:
Ringde kotisen, han kunde ta det vid lunchtid men torsdagen passade så illa med det jag hade inplanerat så jag fick en annan tid fre lunch.
Vaknade fre morgon och var kanonbra i ryggen. Studsade upp ur sängen!
Känns sådär att åka till kotis då men det var ju bokat så ........
Nå, han masserade och hittade lite låsningar som han lossade och sen var det bra. På eftermiddagen kände jag mig ung igen, ryggen var bättre än på flera år.
Dessutom pratade vi om nacken, han hittade några låsningar där också som han lossade och så sa han att sådana kan ge huvudvärk. Bingo, jag som periodvis har sån fruktansvärd huvudvärk. Kan få ta 8-10 skallebankepill på en eftermiddag för att överhuvudtaget överleva. Det kanske är nacken som är problemet?

Nå, till sorgeämnet:
Eftersom jag var så bra i ryggen så blev det vedmaskin igår kväll. Det sprutade fram ved och jag jobbade som en besatt med det där, inga problem alls med ryggen.
I morse vaknade jag som en bruten man. Massor ont i ryggen.


Stackare, vet precis hur det är att ha ont i ryggen...har det praktiskt taget dagligen. Har du testat att ha på ett ryggstöd när du arbetar? Jag fick ett sådant igår på jobb som har skenor som stödjer nedre delen av ryggen när man ska lyfta saker och ha obekväma arbetsställningar. Spänns runt midjan med kradborrband. Köpte min på Grolls, kostade 500 ex moms. Har inte testat den i arbetet än, men jag provade den igår och det kändes riktigt skönt i ryggen.
Embla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:41:27, 27-02-2010
Ort: Lund
Maskintyp: Ej angivet

Beirut

#3 » 18:46:10, 14-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Jag ska bidra i den här sorgliga tråden jag också:
Min rygg. :slag:
Var till kotknackaren sist nån vecka före jul, det blev rätt bra men har sen dess haft småont hela tiden, med andra ord inte helt bra.
I torsdags vaknade jag med ryggskott. Fick skrubba tänderna ståendes med böjda knän, lutandes med armbågarna mot handfatet. :sad:
Ringde kotisen, han kunde ta det vid lunchtid men torsdagen passade så illa med det jag hade inplanerat så jag fick en annan tid fre lunch.
Vaknade fre morgon och var kanonbra i ryggen. Studsade upp ur sängen!
Känns sådär att åka till kotis då men det var ju bokat så ........
Nå, han masserade och hittade lite låsningar som han lossade och sen var det bra. På eftermiddagen kände jag mig ung igen, ryggen var bättre än på flera år.
Dessutom pratade vi om nacken, han hittade några låsningar där också som han lossade och så sa han att sådana kan ge huvudvärk. Bingo, jag som periodvis har sån fruktansvärd huvudvärk. Kan få ta 8-10 skallebankepill på en eftermiddag för att överhuvudtaget överleva. Det kanske är nacken som är problemet?

Nå, till sorgeämnet:
Eftersom jag var så bra i ryggen så blev det vedmaskin igår kväll. Det sprutade fram ved och jag jobbade som en besatt med det där, inga problem alls med ryggen.
I morse vaknade jag som en bruten man. Massor ont i ryggen.


Åk till en riktig läkare och begär en riktig undersökning och skikt röntgen. Jag hade flera diskar som kolappsat,massor av brosk och en massa nerver i kläm.
Man är bara så korkad som springer och lider och knaprar värktabletter. Jag fick operation och är nästan som ny efter det.
Beirut
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:27:42, 22-11-2010

MekJan

#4 » 19:02:46, 14-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och kiropraktorn sa inget om att ta det försiktigt några dagar?
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

silvershadow

#5 » 19:12:20, 14-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

:slag: Känns lite som du får skylla dig själv (eftersom du började arbeta igen som inget hade hänt) :slag:
Men kanske du oxå lär dig så småningom :uupps:
Användarvisningsbild
silvershadow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:01, 27-06-2009
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH Puma 225 cvx

Robban_C (trådstartaren)

#6 » 21:44:37, 14-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Embla:
Kom på att jag faktiskt har en stödgördel som jag tog fram. Ska prova den några dagar.

Beirut:
När man har ryggskott så är man inte så sugen på att stå i fyra års kö i väntan på första undersökningen. Typ.

Jan och SS:
Hans rekommendationer har aldrig varit att ta det lugnt. Han har alltid sagt att ryggen ska användas men det är ju givetvis skillnad på hur man använder den.
Ex vis har han sagt att promenader, gärna över stock och sten, är bra när man har ett ryggskott på gång. Jag har provat och det stämmer, givetvis förutsatt att man klarar av det.
Det som inte är bra är framåtlutande jobb (typ stenläggning) eller stillastående jobb (typ meka med nån av maskinerna).
Jag var ju så bra i ryggen i går eftermiddag men vedklyvningen kanske var i mesta laget i alla fall.
Jag tror dock inte att det är ryggen i sig som spökar just nu. Jag tror att det är muskulaturen som är överansträngd efter massagen hos kotisen.

Nå, gördel nu och i morgon. I morrn blir det mestadels jobb som är skonsamma för ryggen kombinerat med diverse stretchningar.
Kanske skulle börja med några övningar som är stärkande för just ryggmusklerna? Jag som är så otroligt road av gymnastiska övningar? :grin:
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Beirut

#7 » 21:50:09, 14-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

:mrgreen: Du behöver inte stå 4 år i kö. Men försätt bara att vara naiv och tro att det blir bättre av tabletter och giriga kotknackare. :mrgreen: Det blir säääkert bra :mrgreen:
Beirut
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:27:42, 22-11-2010

Robban_C (trådstartaren)

#8 » 21:56:00, 14-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att kotisen är så girig, det vet jag inte. Han tog 350:- den här gången. Med tanke på att Landstinget inte är med och betalar på det här så är det väl inte girigt?

Och köerna är ett faktum, kanske inte fyra år men att det tar löjligt lång tid att få vård, det vet väl alla?
Över ett års väntan (med ont i handleden och förstörd nattsömn) på en undersökning av handleden! Jag visste redan att jag hade carpaltunnelsyndrom och att det var dags för operation, jag hade nämligen redan haft det på den andra handen men inte var det nån som trodde på det inte! Mycket riktigt, mätvärdena visade att jag vann herrklassen den dagen.

Nå, jag kanske skulle kontakta vårdcentralen och sen köra med kotisen tills dom tar tag i det.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Beirut

#9 » 21:59:35, 14-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vara jäkligt farligt med kotknäckare behandling om du har någon av felen jag hade.
Beirut
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:27:42, 22-11-2010

Robban_C (trådstartaren)

#10 » 22:15:09, 14-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har mycket stort förtroende för i alla fall just den här kotknackaren.
Han är vass nog att hyras in på Mälarsjukhuset i samband med just ryggoperationer, som "stöd" för kirurgerna (eller konsult eller vad det nu heter). Dom hyr väl knappast in vem som helst antar jag. :grin:
Dvs jag går inte till "kloka gubben i byn". :mrgreen:
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dimorep

#11 » 22:15:56, 14-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ryggont är ett h-lvete (näst efter migrän)... :x

Är det ständigt återkommande så tror jag att enda lösningen (förutom typ kirurgiskt ingrepp) är ändrad levnadsstil / arbete (hur lätt nu det är för en egenföretagare..). Dvs att INTE utsätta kroppen för sådant som leder till smärta. Fortsätter du att göra sådant du vet att du kan få ont av så spänner du dig och får bara ännu mera ont, fast på fler ställen (nacke - huvud).


Robban_C skrev:Kanske skulle börja med några övningar som är stärkande för just ryggmusklerna? Jag som är så otroligt road av gymnastiska övningar? :grin:

Du kanske skulle börja med lite regelbundna "sängkammarövningar"?!? :wink:
Och skulle det inte hjälpa (mot ryggontet) så tror jag ändå inte att du klagar över "övningarna"... :mrgreen:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Beirut

#12 » 22:24:43, 14-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Jag har mycket stort förtroende för i alla fall just den här kotknackaren.
Han är vass nog att hyras in på Mälarsjukhuset i samband med just ryggoperationer, som "stöd" för kirurgerna (eller konsult eller vad det nu heter). Dom hyr väl knappast in vem som helst antar jag. :grin:
Dvs jag går inte till "kloka gubben i byn". :mrgreen:


:mrgreen: Tvivlar inte på att han kan men tyvärr så är det en skikt röntgen det enda som kan ge svar på vad som är fel på din rygg. Och förmodligen en operation som fixar problemet. Ligger nerver i kläm är det som sagt jäkligt farligt och det finns ingen som kan se det utan röntgen. Inte ens kloka gubben :lmao:
Beirut
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:27:42, 22-11-2010

silvershadow

#13 » 22:27:12, 14-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Jan och SS:
Hans rekommendationer har aldrig varit att ta det lugnt. Han har alltid sagt att ryggen ska användas men det är ju givetvis skillnad på hur man använder den.
Jag tror dock inte att det är ryggen i sig som spökar just nu. Jag tror att det är muskulaturen som är överansträngd efter massagen hos kotisen.quote]

Jag tror att det är muskulaturen som är överansträngd efter massagen hos kotisen


Javisst, till viss del är det nog så, men för :ohnej:
Du måste låta det (läka ut) innan du anstränger dig.

Men men det e ju din rygg :???: Tjurskalle :ohnej:
Användarvisningsbild
silvershadow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:01, 27-06-2009
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH Puma 225 cvx

Robban_C (trådstartaren)

#14 » 22:39:13, 14-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en till behandling och det är faktiskt kortisonsprutor ända in till brosket i ryggraden. Han berättade om det. Dom gör säkert inte alls ont. :mrgreen:


Typ av jobb:
Men det är ju så kul att jobba och det är ju så kul att jobba utomhus! Jag är hellre utomhus och jobbar nästan vad det än är för väder än att jag sitter inomhus.
Men jag försöker välja rätt jobb också men det är inte så lätt att bara hålla sig undan och lämpa över allt på "J" om vi har 200 m2 stenläggning att göra.

Sen tror jag nog att det här handlar mer om stretchövningar och muskelstärkning med mer än om att välja en viss sorts jobb. Ska satsa mer på sånt, fast med försiktighet de närmsta dagarna.


Sängkammarövningar:
Du vet inte hur rätt du har. Kotisen brukar fråga om jag träffar nåt fruntimmer, han säger nämligen att det är bra för ryggen. Det säger han på fullt allvar. :grin:
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Beirut

#15 » 22:41:11, 14-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anledningen till att jag tjatar på dej Robban är att jag känner igen mej. Jag var eller rättare sagt är en rastlös tjurskalle som inte tycker om sjukhusmiljö men hade jag för engångskull lyssnat på vad omgivningen påtalade tusen gånger för mej så hade jag garanterat varit 100% återställd idag men så blev det alltså inte vilket känns jävligt idag.
Beirut
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:27:42, 22-11-2010


Återgå till Försäkring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se