Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningFörsäkring

Ny stjärna på försäkringshimlen!?

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera försäkringsfrågor här

krokodilen (trådstartaren)

#1 » 10:40:38, 12-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vardia Försäkringar ringde mig och räknade på alla mina försäkringar & det var ju stor skillnad mot mitt nuvarande bolag. Jag skulle enligt mina beräkningar spara 5k om året. MEN,,,,,,är de bra/pålitliga (om nu ett f-bolag kan vara pålitligt??)

Tydligen så riktar de in sig på "lågriskområden", därav de låga premierna + att de verkar ha nån hundring högre självrisk än mitt nuvarande bolag.

Någon som vet nått om dem!?

:klia:

Bara för att de är nya så innebär det ju inte per automatik att de är oseriösa eller?

Finns det någon som har tecknat en försäkring eller rent av råkat ut för en skada hos Vardia?

/Christer
Senast redigerad av krokodilen 10:42:46, 12-02-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



LeifAndersson

#2 » 11:03:30, 12-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se upp med introduktionserbjudanden från försäkringsbolag. Trygg/Hansa sänkte våra försäkringar med 40%, men vid en kontroll efter 4 år visade det sig att de då var 25% dyrare än vårt "gamla" bolag. Premien hade höjts stegvis med totalt 100% till det 4:e året.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

krokodilen (trådstartaren)

#3 » 11:20:18, 12-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Se upp med introduktionserbjudanden från försäkringsbolag. Trygg/Hansa sänkte våra försäkringar med 40%, men vid en kontroll efter 4 år visade det sig att de då var 25% dyrare än vårt "gamla" bolag. Premien hade höjts stegvis med totalt 100% till det 4:e året.


Jo detta har jag upplevt förr med tex Aktsam men det handlar ju mera om att man inte är aktiv och har koll för när priset är uppe i 100% så är det ju bara kolla runt igen. En del jobb men det är ju på arbete man tjänar pengar.

Exempel:

Passat -05 från 3999:-/år till 2500:-
Polo -00 från 2700:-/år till 1800:-
Huset från 4700:-/år till 3200:- (med större omfattning)

Detta är de största besparingarna.

Jag har tänkt tanken om höjningar men frågan är ju mera rörande bolagets trovärdighet eller vad man ska kalla det!?

"Trådade" på annat forum och fick ett idiotförklarande svar som riktade sig till både Vardia och mig, det visar sig snart att han som skrev jobbar med försäkringar själv!

Objektiva erfarenheter är ju bäst.

/Christer
Senast redigerad av krokodilen 11:26:38, 12-02-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#4 » 11:42:44, 12-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:
Men det handlar ju mera om att man inte är aktiv och har koll för när priset är uppe i 100% så är det ju bara kolla runt igen. En del jobb men det är ju på arbete man tjänar pengar.


Det är allvarligt om man måste lägga ned arbete på att inte bli lurad av sitt försäkringsbolag. Då är det kanske billigare att välja ett bolag man litar på även om premien är högre. Om man misstänker att man inte har anledning att lita på sitt försäkringsbolag, och får lägga ned arbete på att hela tiden kolla upp premien får man även se det arbetet som en försäkringskostnad. Och hur bra din försäkring egentligen är, vet du inte fören du står där i skarpt läge! Effektivaste sättet att hålla nere premierna torde vara att vara försiktig även med utbetalningarna. Så för en bra försäkring är inte premiernas nivå det viktigaste, utan det är den trygghet man kan räkna med när något har hänt.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

krokodilen (trådstartaren)

#5 » 13:04:47, 12-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ju inget som säger att de kommer att smyghöja premien och att kolla om fakturorna ökar onormalt 1 ggr per år gör jag ju ändå.

Personligen så tror jag inte mycket på att man ska vara sin bank/fb trogen mm speciellt inte efter senaste samtalet med min bank sedan 30år där jag erbjuds 0,1% i ränterabatt mot grannbankens 0,75% i rabatt = Bankbyte!

Är det någon som har faktisk erfarenhet av Vardia?

/Christer
Senast redigerad av krokodilen 13:10:05, 12-02-2012, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

björn h

#6 » 20:25:28, 12-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

inte mer än att jag har nu provar dem på bilförsäkringarna, sen får man se om ett år om de fortfarande är biliga. :driver:
björn h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:10, 21-01-2010
Ort: mitt i Sverige
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Åkerman H12B, Volvo EC55B,
Volvo BM L70 2st, Hanomag 22 di, MF 550
Bolens HT 20, Toro 52,62,118,327

silvershadow

#7 » 23:06:10, 12-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har Länsförsäkringar i vår familj.
Vet många som inte gillar dom, men jag och min familj har bara positiva erfarenheter av dom.
Visst är det så att priset på försäkringar är ett stort avgörande.
Men tror inte man ska stirra sig helt blind på det.
Utan hur/vad kan man räkna med då olyckan väl är framme.
Jag/vi är helkund sen lång tid tillbaka och jag skulle aldrig drömma om att byta bara för att tjäna ett par tusen per år.

Men lycka till :smile:
Användarvisningsbild
silvershadow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:01, 27-06-2009
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH Puma 225 cvx

Marcus

#8 » 11:44:53, 13-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Saxat http://www.vardiaforsakring.se/om-vardia.aspx

Skadereglering i samarbete med Crawford
Vi samarbetar med Crawford, en oberoende leverantör och det ledande skaderegleringsföretaget på den svenska marknaden. På så vis är våra kunder alltid garanterade en objektiv bedömning av sin skada. Genom Crawford finns vi representerade över hela Sverige, dygnet runt alla dagar om året.


Min erfarenhet från Crawford är god, funkar minst lika bra som egen skadereglering...

Vår nordiska verksamhet
Vardia Försäkring ingår i en nordisk försäkringskoncern med rötterna i Norge, Scandinavian Insurance Group AS. I Sverige bedriver vi försäkringsverksamhet under varumärkena Vardia, Norrlandsförsäkring ochStockholmsförsäkring. I Norge bedrivs verksamheten under Vardia Forsikring. Vi säljer även anpassade privatförsäkringar under andra varumärken, i samarbete med våra partners, Vi är totalt ca 170 anställda. Koncernen har kontor i Stockholm, Luleå, Oslo, Hamar och Sortland


Verkar ju finnas lite storlek med
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen (trådstartaren)

#9 » 12:21:33, 13-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har också LF både bank & försäkring dvs helkund & jag är mycket nöjd med LF då de för 10år sedan byggde mig ett nytt hus efter totalskada efter brand. Men när Vardia är ca 4500:- billigare och SEB erbjuder 0,75% bättre ränta på huslånet så innebär det runt 10000:-/år i minskade utgifter.

Det är ju antingen eller för om jag plockar den ena delen från LF så tappar jag ju rabatt på den andra.

10000:- tycker jag är en hel del pengar.

/Christer
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

tommen1

#10 » 19:58:17, 14-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag blev himla förbenad när svedea höjde med 200 på en sketen trafikförsäkring.. :djaevul:
Kollade runt ,och ta mig tusan så fick jag enbart betala lite över 700 hos IF.. :mrgreen:
DET var ju för farao HÄLFTEN av vad jag pröjsat i onödan tidigare ! :aaargh:
tommen1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:04, 05-08-2013
Maskin: Grästrimmer
Partner b322

v702

#11 » 23:14:41, 14-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

:djaevul: OBS Ironi

Vilken tur att vi har konsumenternas.se som är med och slickar grädde av kakan vi betalar. Och så ger de ju så vederhäftig och lättillgänglig information.

:djaevul: OBS Ironi
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Försäkring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se