Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningFörsäkring

" Erbjudande" om väghjälp från Falk mfl.

32 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera försäkringsfrågor här

Mattias Petterson

#16 » 19:06:20, 19-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick erbjudandet på en enduro hoj som jag hade.. undrar om de skulle kommit ut i skogen och dragit upp mig ur surhålet..?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

5 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar



Fuskmek (trådstartaren)

#17 » 19:38:48, 19-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är jag lite envis men det är framförallt sättet de försöker lura folk att betala något som retar upp mig. Sedan priset får var och en tycka hur som dom vill men då jag nu tittar på en av mina bilar så är kostnaden för delkasko 456 kr per år och då ingår brand,stöld,glas och assistans och räddning med en självrisk på 1500 kr. Så för att eventuellt spara 1500kr någon gång ska man betala 695 kr per år , då får man väl hoppas att man får använda denna väghjälp ofta för att få någon lönsamhet. :mrgreen:

2 personer gillar det här inlägget.
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

anders holmström

#18 » 19:45:57, 19-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller med, skall man betala alla extra försäkringar på bilar, tv,dator telefon etc sommar blir erbjuden från höger och vänster så kostar dessa åtskilliga tusenlappar om året. :huh: Försöker man istället spara dessa pengar så man har en buffert så är det ju inga bekymmer att ta kostnaden när den dyker upp heller :smile:
allt går utom trasiga klockor och små barn samt fulla gubbar och tennsoldater
Lycklig är inget du blir utan något du väljer att vara

3 personer gillar det här inlägget.
anders holmström
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:02, 18-09-2011
Ort: okome, Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
john deere 6155R 6830, 6620, 6330
Volvo BM 2650, 350 röd, 2stycken 350 militär varav en med lastare
600 industri med vindelbjörn på taket
600 röd
GM 616B
Lastmaskiner
Ljungby L9
Lm 640
Volvo bm DR 860
Volvo bm SM 868
rundbalspressar John deere 990,V461
strängläggare claas 2900
slåtterkross John deere 735,F350
gödselspridare Samson SP15
spruta John Deere 724
Väderstad rapid 300c 2015

Nickebonne

#19 » 19:51:24, 19-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

anders holmström skrev:jag har 3 bilar. 3x695kr= 2085kr per år. en bärgning borde ju inte kosta så mycket mer och jag har fortfarande inte behövt vägassistans fast jag har haft bil i över 25 år.
25år x2085kr=52125kr inte dyrare bilar än vad vi har så har jag sparat så jag har råd att lämna den i vägkanten och köpa en likadan :mrgreen:

Jo bärgning är skitdyrt...
Hade jag legat längs vägarna med en bil i öre medelåldern skulle jag nog inte tvekat, kör man mest hemmavid är det lite onödigt.
Min svärfar jagade i Dalarna och på hemvägen blev det stopp på jaktkamratens nya Volvo. Det fanns assistans(fullservad på Volvo) men eftersom bärgaren körde till närmaste Volvo verkstad blev det att åka 10 mil baklänges längs rutten. Framlänges hade det blivit en mil till...
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

Michael Meier

#20 » 20:36:06, 19-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, nuförtiden får man inte vara väck i huvudet den tiden man lägger ned på räkningar,(ospecade) abonnemang, (el tele bredband tv och kalsonger ((ev, trosor och surdegskulturer samt matkassar)) ) sopor, bränsle,(glasbanken, metatabletter och antibiotika) familjeunderhållande saker som aktiehandel, barnbidrag och underhållsbidrag, tillkommer utgifter via suspekta namn vid internethandel.

Gärna hålla koll åtminstone två gånger i månaden, personligen tycker jag assistansbreven är harmlösa gentför blocket eller annonsbladet eller för den delen otrevliga människor som säljer abonnemang till folk som varken vill eller behöver byta.

Hoppas vi alltid kommer att reagera när det kommer räkningar brevledes.. den dagen okända räkningsliknade saker dyker upp i internetbanken :svettas:
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

valberga

#21 » 22:14:52, 19-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jasso fler som har fått. För min del hamnar dom i runda arkivet.
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli

2 personer gillar det här inlägget.
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

Pistongen

#22 » 22:21:39, 19-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har Falck själv och har behövt ringa dem två gånger, de kom direkt och ordnade problemen utan några som helst extrakostnader eller höjd premie. En skitsumma för den tryggheten tycker jag. Sen kan man tycka att det är ett fult sätt att försöka få in folk på, har fått samma typ av brev av konkurenter men jag tycker det står rätt så tydligt att det är ett erbjudande och inget annat.
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

v702

#23 » 06:56:17, 20-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Assistans är ett ord med olika innebörd för olika försäkringsföretag. Mitt ordinarie försäkringsbolag har en mycket urvattnad variant, därav Falc för min del.
Jmfr med t ex åldersavdrag på husförsäkringar, den elkabel som fungerar i åtta år hos ett bolag håller bara tre år hos ett annat? Noggranna jämförelser (tröttsam läsning) är därför ett måste innan man kan avgöra vad som är bäst för en själv.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

Jimmy Nilsson

#24 » 11:36:44, 20-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådana avtal kan vara bra om man rör sig utanför sveriges gränser. Här hemma räcker det med att man kollar upp vad den vanliga försäkringen täcker. En bärgning idag kan bli riktigt dyr med tanke på tma osv. Lyckades skjuta en stake genom blocket på gammelscanian själv på E6 i vattenskyddsområde. Den bärgningen och saneringen blev inte gratis. Så kolla vad era vanliga försäkringar täcker och byt vid behov.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

qqq

#25 » 13:40:06, 20-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jimmy Nilsson skrev:Sådana avtal kan vara bra om man rör sig utanför sveriges gränser. Här hemma räcker det med att man kollar upp vad den vanliga försäkringen täcker. En bärgning idag kan bli riktigt dyr med tanke på tma osv. Lyckades skjuta en stake genom blocket på gammelscanian själv på E6 i vattenskyddsområde. Den bärgningen och saneringen blev inte gratis. Så kolla vad era vanliga försäkringar täcker och byt vid behov.

Blev du ersättningskyldig till kommunen eller räddningskåren, för för att de kom och tog hand om oljespillet från motorn ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Jimmy Nilsson

#26 » 21:23:15, 20-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

qqq skrev:
Jimmy Nilsson skrev:Sådana avtal kan vara bra om man rör sig utanför sveriges gränser. Här hemma räcker det med att man kollar upp vad den vanliga försäkringen täcker. En bärgning idag kan bli riktigt dyr med tanke på tma osv. Lyckades skjuta en stake genom blocket på gammelscanian själv på E6 i vattenskyddsområde. Den bärgningen och saneringen blev inte gratis. Så kolla vad era vanliga försäkringar täcker och byt vid behov.

Blev du ersättningskyldig till kommunen eller räddningskåren, för för att de kom och tog hand om oljespillet från motorn ?


Nej. Det tog försäkringsbolaget. Tur det. Två tma,en lastare med sop.en grusbil och 10 man i 5 timmar kostar lite.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

EE

#27 » 22:12:56, 20-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågade min ordinarie försäkringssäljare (Länsförsäkringar) i samband med annat ärende över telefon. Vad tillför dylik försäkring i mitt fall, vi har en någorlunda modern Subaru Outback med helförsäkring och diverse tillägg.
Han menade att inget i den där försäkringen tillför något utöver vad du redan har hos oss.

Troligen kan försäkringen vara en trygghet för relativt små pengar allt beroende på hur man har sitt fordon försäkrat sedan innan. Rimligen kan man likaväl förhandla med sitt ordinarie försäkringsbolag så att de erbjuder precis samma som erbjudandet till samma pengar.

Inser att Falck tjänar pengar på sitt erbjudande som verkar gå till precis alla! I kanske hälften av fallen har kunden redan en försäkring som täcker (dvs Falck har möjlighet att avkräva dem pengar i efterhand) och i väldigt många försäkringsfall händer inget alls som föranleder ingripande från Falck.
Det normala för en försäkring är ju dessutom att man aldrig behöver den, och i det fallet blir det ren vinst för säljaren...
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

Nickebonne

#28 » 22:21:11, 20-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dessutom erbjuder de flesta märkesverkstäder, mekonomen, ad, Bosch mfl assistans om man servar bilen hos dem. Här på sidan finns säkert många som servar sin bil själv men verkstäderna jag nämner borde tillsammans ligga på 60-70% av alla bilar som går i daglig trafik. Om man har dubbla försäkringar har man två bolag som ger avslag på att betala.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

qqq

#29 » 23:02:44, 20-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jimmy Nilsson skrev:
qqq skrev:
Jimmy Nilsson skrev:Sådana avtal kan vara bra om man rör sig utanför sveriges gränser. Här hemma räcker det med att man kollar upp vad den vanliga försäkringen täcker. En bärgning idag kan bli riktigt dyr med tanke på tma osv. Lyckades skjuta en stake genom blocket på gammelscanian själv på E6 i vattenskyddsområde. Den bärgningen och saneringen blev inte gratis. Så kolla vad era vanliga försäkringar täcker och byt vid behov.

Blev du ersättningskyldig till kommunen eller räddningskåren, för för att de kom och tog hand om oljespillet från motorn ?


Nej. Det tog försäkringsbolaget. Tur det. Två tma,en lastare med sop.en grusbil och 10 man i 5 timmar kostar lite.

ok, men om du inte hade haft försäkringen hade kommunen gått på dig personligen ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Jimmy Nilsson

#30 » 02:31:32, 21-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej. Det tog försäkringsbolaget. Tur det. Två tma,en lastare med sop.en grusbil och 10 man i 5 timmar kostar lite.[/quote]
ok, men om du inte hade haft försäkringen hade kommunen gått på dig personligen ?[/quote]

Vet faktiskt inte. Det var trafikverket som sanerade. om de sen försökt gå på oss om räkningen har jag inte den blekaste om. Men förmodligen.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor


Återgå till Försäkring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se