Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningFörsäkring

Om du har försäkring genom Länsförsäkring så läs detta

23 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera försäkringsfrågor här

Mossen (trådstartaren)

#1 » 14:51:23, 17-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej !
Vänder mig till er som är försäkrade i Länsförsäkringar och tror att ni gjort ett bra val.

När jag tog försäkringen så frågade jag vilken försäkring som jag behövde för att vara helt försäkrad ifall något skulle hända, och då skulle jag har en ansvarsförsäkring med rättsskydd sa han.
Då ingick allt jag behövde försäkrade säljaren, men nämnde inget om något undantag.
Och hade han sagt det så hade jag inte skaffat någon försäkring hos Länsförsäkringar

Men när jag blev stämd fick jag reda på att jag inte var försäkrad, jag hade rättsskydd men det täcker knappt egna advokatkostnader och är som sagt var inte försäkrad på beloppet som jag blir stämd på.

När jag får inbetalnings avin så står det så fint, att man är försäkrad på 10 tal miljoner till och med 100 miljoner har jag för mig. Och då känner man sig säker. Vilket är fel.

Om ni blir stämda så har ni kvar rättsskydd men själva beloppet som ni blir stämda på, det är ni oförsäkrade på, dom har ett undantag som dom så fint kallar det.
För mig verkar det konstigt för man träffas ju inte i rättegång utan att man blivit stämd tycker jag.
Och förlorar man målet så skiter det sig helt och hållet, som det gjort för mig.

Jag förlorade som sagt var och ska betala drygt 600.000 som jag varken har eller kan låna till.
En enorm summa för en annan men hade man haft en försäkring som verkligen var en försäkring så hade man ju klarat sig.

Snart 52, har whiplash skada, knappast eftertraktad på arbetsmarknaden och utan hem och jobb så har jag ingen framtid. Jag inte kan betala och inte kan ta mer lån,
u väntar jag bara på kronofogden.
Mår dåligt som fan

Men jag vill varna och uppmuntra er att byta bolag och hör vilka undantag dom har.
Men byt från Länsförsäkringar, och upplys era vänner om detta så att ni inte råkar i samma situation
som jag

Har fått flera förslag från vänner att ta upp det med uppdrag granskning.
Och jag ska nog skriva ett brev till dom så dom kan upplysa resten av Svenska entreprenörer att försäkringen man tror ska skydda en inte finns, för det finns undantag som dom inte upplyser en om.

Martin
Mossen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:17, 20-01-2014
Ort: Gunnilse
Sverige
Blogg: Visa blogg (2)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Samsung 5ton grävmaskin
Zetor 8011 traktor
Scania 92M
Scania Vabis L55



magloman

#2 » 15:48:19, 17-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

låter ju helt galet!

så dom betalar en advokat, men behöver inte bry sig ifall det ens är en bra advokat då utfallet inte belastar dom? snacka om intressekonflikt, då lär dom inte vilja betala ev överklagan heller.

fyfan.

orkar du och vill nämna det, så är man ju intrsserad av vad du blev stämd för.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

magloman

#3 » 15:52:19, 17-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

förresten, vänta inte på fogden. ring dom som ska ha pengarna o va ärlig med situationen.
säg att du har x inkomst varje månad och kan betala y varje månad och fråga om dom kan skita i räntan.

det brukar man tjäna på
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

LeifAndersson

#4 » 16:15:56, 17-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rättsskyddet täcker inte något man blivit dömd för, om man tappar körkortet ska rättsskyddet betala ett nytt då? Rättsskyddet är för att du ska kunna få saken prövad och inget annat! Men har du blivit stämd för något i ditt företagande är det ansvarsförsäkringen som ska träda in, men den har begränsningar så man kan inte göra vad som helst och tro att man går skadelös för det. Ansvarsförsäkringen täcker saker som "skitit sig" och inte sådant man gjort med vett och vilje eller för att man saknat rätt behörighet. Så det beror helt och hållet vad det rör sig om, naturligtvis kan inte en försäkring betala allt man ställer till utan vissa undantag finns alltid för att det ska vara rimligt! Man ska inte tro att man går ekonomiskt skadefri med automatik bara för man har en försäkring. Så naturligtvis har alla försäkringar undantag som man får förhålla sig till, det gäller alla försäkringar och alla bolag.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Toost

#5 » 16:20:59, 17-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och, ta ett snack med kronofogden och berätta det som Magloman säger, även fogden kan vara mänsklig då de har att göra med folk som är samarbetsvilliga.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

kimmen

#6 » 20:31:54, 17-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ni en grävmaskin försäkrad i Länsförsäkringar Stockholm, då måste ni ha spårutrustning monterad i den, annars gäller inte stöldförsäkringen
Vet ni det? Jag visste inte det...
Jag har naturligtvis bytt bolag
Ursäkta tråd kapet

Kronofogden är bra att ha göra med. Ta kontakt med en gång och redogör din situation. Dom är till för att också hjälpa dig
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Alrik

#7 » 21:55:41, 17-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad blev du stämd och dömd för är ju relevant i frågan.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Michael Meier

#8 » 08:35:06, 18-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oavsett kan vi enas om att ALLA försäkringar har begränsningar och sedan kan vi fråga oss om VARFÖR vi inte vill komma ihåg det.
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Stefan1972

#9 » 08:57:13, 18-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Har ni en grävmaskin försäkrad i Länsförsäkringar Stockholm, då måste ni ha spårutrustning monterad i den, annars gäller inte stöldförsäkringen
Vet ni det? Jag visste inte det...
Jag har naturligtvis bytt bolag
Ursäkta tråd kapet


hade jag en stöldbegärlig grävmaskin så hade jag självmant monterat spårutrustning i den oavsett kraven från olika försäkringsbolag.

4 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

PerJohansson

#10 » 09:42:29, 18-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Har ni en grävmaskin försäkrad i Länsförsäkringar Stockholm, då måste ni ha spårutrustning monterad i den, annars gäller inte stöldförsäkringen
Vet ni det? Jag visste inte det...
Jag har naturligtvis bytt bolag
Ursäkta tråd kapet


Antar att det stod skrivet i villkoren?
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

LeifAndersson

#11 » 09:44:34, 18-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:
Hade jag en stöldbegärlig grävmaskin så hade jag självmant monterat spårutrustning i den oavsett kraven från olika försäkringsbolag.


Kanske med tillägget som man inte vill ska bli stulen och försvinna för gott! :???:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

v702

#12 » 09:47:18, 18-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Oavsett kan vi enas om att ALLA försäkringar har begränsningar och sedan kan vi fråga oss om VARFÖR vi inte vill komma ihåg det.

Det är väl inte en fråga om varför vi inte vill minnas? För att minnas något måste man först ha läst lr fått det påtalat vid t ex tecknandet! Bolagen skriver sina villkor på ett sådant sätt att 99% kunder undviker dem som pesten och det är därför vi inte vet.
Om bolagen ville hjälpa istället för att vilseföra kunden skulle de göra lättlästa sammanfattningar av de viktigaste villkoren samt de viktigaste skillnaderna gentemot andra bolag. Vet inte hur villkoren för entreprenad ser ut men de lär väl vara ungefär som för villa, omfattande och svårlästa. Dessa sidor måste alltså plöjas igenom och jämföras innan man kan väga för och emot redo bolag. Jag försökte få villavillkoren på textiler för jmfr men se det gick inte. Bara den jobbiga vägen gäller.
Det vi ska fråga oss är VARFÖR bolagen vill göra så mot oss?
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?

3 personer gillar det här inlägget.
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

63an

#13 » 10:57:28, 18-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja nu vet alla om hur de fungerar? Allt är förklarat eller hur? :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

kimmen

#14 » 13:33:17, 18-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var så att jag hittade ingenstans att läsa att det fodrades spårutrustning, sas inget om detta när jag tecknade försäkringen i stockholm
Det behövs ingen spårutrustning utan för Stockholm
Jag skulle sätta dit en utrustning på min maskin, ringde och frågade om premiern skulle förändras
Fick då svaret att jag måste ha spårutrustning i Stockholm
Då hade jag haft maskinen oförsäkrad ett år mot stöld
Ni kan själva försöka leta fram text om detta får ni se hur enkelt det är, och dom upplyser inte själva om detta
Det här hände för två år sedan
Älskar min maskin, får inte bli stulen, men om...
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

2 personer gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Nickebonne

#15 » 16:54:15, 18-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försäkringsbolag oavsett märke är stenhårda mot personer när de är som mest sårbara dvs när något trisst har hänt. Då syns inte den artige o trevlige säljaren heller till, det är ju inte hans sak att de inte vill betala ut något.
Men det är väl ingen nyhet för någon...
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?

4 personer gillar det här inlägget.
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs


Återgå till Försäkring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se