Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningFörsäkring

Aktier, när, vad, hur?

352 inlägg • Sida 1 av 24
Diskutera försäkringsfrågor här

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#1 » 17:05:42, 25-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Har provat aktiesparande till och från i 50 års tid. Alltid gått på pumpen till slut. För på den tiden gick man fysiskt till banken och la en köp eller säljorder. Man var aldrig bättre trea eller tjugonde på bollen, courtageavgifterna var på tok för höga för en småsparare. Sveriges ekonomi var opålitlig för staten (regering och riksbank) bestämde valutakursen.

Men med flytande krona och internet har saken kommit i annat ljus. Nu är courtageavgiften normalt låg även för en småsparare. Man kan välja i vilken "låda" man vill lägga sina aktier, som rent aktie konto eller ISK, Det finns även mängd akitesparfonder att välja på.

Hur tänker ni maskinister kring detta?
Hur väljer ni att spara, bank, kapitalförsäkring, aktier eller annat?
Vad tänker ni om verksamhetsområde för de aktier ni tror på, verkstad och industri kanske ligger nära till hands?

Moderator får flytta tråden till annan del av forumet om det känns mer rätt.
:skriva2: :skriva2: :skriva2:
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.



tracker

#2 » 17:23:10, 25-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Handlar lite aktier i ISK, har handlat en och samma aktie i många år.
När det är lite oroligt på marknaden går det att göra en del pengar.
Annars är det aktieutdelningen som får bli räntan.
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#3 » 17:48:10, 25-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har också ISK. Samma aktie i flera år. Köper du bara mer eller köper du och säljer efter kursen varierar?


När vi sålt alla maskiner och gården för två år sedan blev det lite pengar över. För ett år sedan insåg jag att det är dumt att låta inflationen äta upp ett kapital som bara står på banken utan att vi behöver det just nu. Så därför började vi titta på aktier, helt enkelt för säkra upp det kapital vi tog ut som samlade pensionspengar när vi sålde allt.
Det handlar inte om miljoner runt hundratusen är det.

Det blev inte att köpa några aktier före årsskiftet, så jag köpte lite Sandvik, Kinnevik innan coronakraschen. Innan den nått botten köpte jag också lite Trelleborg (tack alla som köper lantbruksdäck därifrån!).
Sandvik har jag sålt med en liten vinst och Kinnevik med hyfsad vinst. Hade jag behållt dem till idag hade jag tjänat ännu mer. Lätt att vara efterklok, men vinst är ändå vinst.
Har kvar Trelleborg och köpt lite finans och lite medicin av olika slag. Totalt står nuvarande innehav på plus, men nu avvaktar jag lite.

För den som inte börjat, minimum för ett riktigt aktiesparande är nog tiotusen SEK per bolag. Har man bara råd med ett bolag är det vackert så!
De stora pojkarna tycker att hundratusen SEK eller miljon är minimum om det ska vara värt något. Har en bra bit kvar till det kan jag säga.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

RoXa

#4 » 18:23:54, 25-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

För det första bör man ha minst 10 års horisont om man spekulerar i värdepapper. Börsen går upp och ner, men i medel så ökar börsvärdet med ca 8% per år. Det gäller att man inte behöver pengarna när marknaden visar sin fulaste sida.

För de som närmar sig pensionen är det bättre att investera i räntefonder, då risken där är lägre. Givetvis är också avkastningspotentialen lägre, men marknaden förändras långsammare än aktiemarknaden.

Om man inte är verkligt intresserad av aktier, dvs håller koll på kurser, PM och omvärldsnyheter på daglig basis, så är det bättre att investera i indexfonder. Då får ni börsens medelavkastning utan att behöva engagera er. Fonderna byter ut innehaven allt eftersom. Både Nordnet och Avanza har avgiftsfria fonder för nordens börser. De nämnda bankerna har också inget courtage för nystartade konton upp till typ 50000 kr.

Om ni ändå vill äga aktier personligen, så satsa på minst 20 bolag. Även om ni börjar från noll, så försök att handla på er olika aktier istället för att fylla på i enskilda aktier.

Historiskt sett är det inte många bolag kvar på börsen som var stora för 20-30 år sedan. Även de stora kan gå åt skogen relativt snabbt. Se på Ericsson till exempel, det var stockholmbörsens största bolag för några år sedan, idag är det inte ens värt 1/10 av det värdet.

Det behövs inga stora pengar för att komma igång, men lite intresse.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

magnusk750

#5 » 18:29:34, 25-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har börjat bygga upp pensionskapital genom att direktinvestera i aktier. Tänker att det finns ju ändå lite pensionspengar i fonder, resten investerar jag på sätt som är lite intressant att hålla på med.

Sparar ca 10 % av mina klena inkomster /månad, m a o blir det ca 2000 kr/månad. Sparar ett par månader, köper något varannan/var tredje månad. Med dom låga courtagen funkar det att köpa för 4-5- 6 000/gång. Bara svenska och finska bolag hittills. Ska man köpa från länder utanför norden rasslar courtagen iväg + att det blir ett stök med deklarationer, iallafall för mig som redan har stök pga växelvis boende i Sverige och Estland. Har inte ISK pga utlandsboende vilket gör varje affär måste deklareras. Vore jag permanent bosatt i Sverige skulle jag ha ISK alla gånger.

Gjorde några dåliga impulsaffärer i början, något rederi, något investmentbolag som gick dåligt, Dannemora gruvor kursade, men efter det har det gått bra. Fram till Corona låg jag jag stadigt 5-10% över Stockholmssnittet vilket är ungefär vad jag tänkt. Har rätt stor andel i fastighetsbolag vilket inte varit bra i coronatider. Går man bättre än så, så kan man vara ganska säker på att man tar stora risker, kan gå bra, kan gå åt skogen. Håller mig i princip till stora bolag i branscher jag tror att jag har något hum om. Väntar mig inga stora kursuppgångar, inga startups, litar på utdelningar och ränta på ränta effekt. Diös och Castellum fastigheter, SSAB, Volvo, Sandvik, Nordea, Swedbank, NCC, Rottneros, Telia, Investor, Industrivärden. Totalt ca 20 bolag. Ganska gubbig portfölj. Dustin och Tieto för att få något som liknar den moderna ekonomin. Ett litet kul bolag är Peckas naturodlingar. Odlar fisk och tomater i slutet kretslopp. Just den har inte gått bra, men jag har bara ett par tusen där och idén är bra så den får hänga kvar.

Brukar ha på Dagens Industris TV som radio med bilder för att få lite aktuell info + att jag har köpt Investeringsboken av Anders Ström för grundkunskaper. Som med allt annat kan man lägga hur mycket tid som helst, för mig kanske 1-2 timmar /vecka, går i skov.
Senast redigerad av magnusk750 18:34:15, 25-11-2020, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

RoXa

#6 » 18:32:01, 25-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om ni väljer indexfonder, eller aktier för den delen, se till att sprida valutarisken. Sveriges penningpolitik går i mångt och mycket ut på att försvaga den svenska kronan för att gynna exporten. Det är bra för bland annat basindustrin och teknikbolagen, men det slår mot företag som inriktar sig på den svenska marknaden.

Om man köper indexfonder i stabila länder med annan valuta än sek, så kan valutarisken minimeras.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#7 » 18:36:48, 25-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

@ Roxa
Nej jag har mycket kortare horisont än 10 år. Är inget som säger att jag lever då eller har någon glädje av pengar den dagen, blir 67 i februari.

20 bolag är väldigt mycket att hålla reda på. 5-10 skulle jag säga räcker, men i minst 3 branscher, gärna 5-6.

Jag håller daglig koll i realtid via Avanza. Häckar ju mest vid datorn iaf.
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

RoXa

#8 » 18:45:44, 25-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det hela kokar ner till hur riskbenägen man är
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

kimmen

#9 » 18:50:35, 25-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fondspara i säkra fonder med bra balans mellan ränta och aktier. Låt dom som vill förlora pengar göra det. Aktier är till för
långtid sparande. Det går upp och det går ned. Ska man ha pengarna är det ned...
Se på Bilia, vem trodde det. Minus 26% i dag och det är nog bara början
Den som gapar efter mycket....
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

RoXa

#10 » 19:04:40, 25-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan ta ganska hårt på psyket när det barkar åt fel håll. De sämsta affärerna görs i panik, så det gäller att ha en plan och hålla sig till den i alla väder. Dock bör man se över planen regelbundet, tex var tredje månad eller en gång om året, men inte när det stormar som värst.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

tortap

#11 » 19:06:31, 25-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska man fondspara se då till att det är låga avgifter! Avanzas indexfond utan avgift är ett tips.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Mattias Petterson

#12 » 19:10:05, 25-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det går ner köper man mer...
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

valberga

#13 » 19:47:08, 25-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag sparar det mesta i fonder och då några blandfonder och en mindre del i rena högrisk aktier.
Har även rena aktier knutna till ISK. Men när det gäller rena aktier, så skall man inte spara mer än vad man i värsta fall kan förlora.
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

BM 4 ever

#14 » 19:52:19, 25-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att hålla på med aktietrading är riktigt spännande. Att välja ISK anses väl i dag nästan självklart.
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

dc83

#15 » 19:56:21, 25-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara aktier än så länge, på både isk och kapitalförsäkring. Brukar investera i sånt jag förstår.

Kapitalförsäkringen har jag precis skaffat och fyllt med europeiska utdelningsaktier.
dc83
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:10:23, 04-09-2016
Ort: Norra Västmanland
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Försäkring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron