Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningFörsäkring

Inlösen av personbil av försäkringsbolag

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera försäkringsfrågor här

qqq (trådstartaren)

#1 » 11:47:25, 05-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bekant blev påkörd av ett annat fordon, och resultatet är att den andres försäkringsbolaget (FB) vill lösa in bilen.
Är det någon som har förhandlat med något FB, om att exv behålla bilen och få FB att betala ut en summa i mellanskillnad ?
Enligt min bekante så har exv volvia (och större FB) egen skrotar som slaktar bilarna, och att de i sin tur säljer delar till andra skrotar. Stämmer det ?

Är man inte nöjd med FB's värdering av åket, så får man vända sig till en person på svenska handelskammaren för värdering, någon som gjort det ?

Plocka delar, exv dragkrok på en bil som FB vill lösa in, går det eller kommer FB protestera att bilen inte ser ut som på de bilder som togs vid värderingen av skadorna ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet



Mattias_E

#2 » 11:56:03, 05-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ersättningsanspråk brukar som regel vara en förhandlingssak mellan försäkringstagaren (din kompis i detta fallet) och försäkringsbolaget. Sen borde väl inte motpartens bolag ha något med din kompis att göra utan direkt mot hans försäkringsbolag?

En första början kan ju vara att ta kontakt med hans bolag och fråga vad de skulle anse vara rimligt?

Men min uppfattning är att de är hårdare med att lösa in bilar för att skrota ner dom än att betala och sedan skrota bilen. I alla fall om det är vanliga bruksbilar. Entusiastbilar kan vara en annan sak.

Volvo/Volvia med flera har egna skrotar, Volvo har i Jönköping och förr så fanns det en stor skrot i Växjö som Trygg-Hansa skickade allt till, vet inte hur det är nu.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Bygert

#3 » 12:06:00, 05-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har förhandlat om en inlösen. Gick att få upp priset rätt rejält med lite tragglande, gäller bara att hitta rätt tillfälle precis innan den man pratar med ber en dra åt h-e och lägger på. I det fallet blev jag påkörd bakifrån.

En annan bil betalde de en ersättning för och jag fick behålla den. Gick att reparera den med oortodox metod. Rätade ut den krokiga frambalken med träd och stropp. Totalsläpp i spårig is och träd mitt i fronten.

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Stridis2

#4 » 12:09:14, 05-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag tolkade ditt inlägg hade ni redan koll på detta, men för att förtydliga. Jag läste för ganska många år sedan de kompletta försäkruingsvillkoren från mitt dåvarande bolag. Där stod bl.a. att om man inte var överens om summan så hade man rätt att kräva oberoende värderingsman. Var det något billigare så gällde en man, dyrare saker som t.ex. hus tre. Om värderingsmannens pris låg inom + - 10% så fick man F-bolagets värde och man behövde betala halva värderingsmannens kostnad. Låg v-mannens värde mer än 10% över F-bolagets fick man v-mannens värde och F-bolaget betalade hela hans lön. Men nu kommer vi till det fina. Om v-mannen sa ett värde mer än 10% under F-bolagets fick man fortfarande F-bolagets värde och man behövde bara betala halva V-mannens kostnad.
Så allt man riskerar genom att begära oberoende värderingsman är halva hans kostnad.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

krokodilen

#5 » 14:01:21, 05-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man ska ju inte acceptera första budet eftersom det är lågt vilket ju ligger i sakens natur! Handläggaren är ju satt där delvis för att hålla i kostnaderna, förhandla stenhårt säger jag. Behålla bilen + ersättning verkar variera mellan olika bolag och tidsåldrar.

Det finns ju olika taktiker vid förhandling.

Jag kommer ihåg för ca 10-12 år sedan då vi behövde en andrabil. Letade efter en Vw av nåt slag då jag kan dem ganska bra, en udda lågmilad gubbkörd Polo kombi med ac och dragkrok dök upp. Man fick iaf köra Eu-släpet sakta! :lmao:

Först lyckades jag möta en parkerad bil i byn som snyggt ställt sig MITT I vägen snövintern 2012, drivorna var 1,3m höga och vägen 3,5m bred och felet mitt iom att hennes bil stod stilla. Repad sida och efter viss förhandling gick jag ur det med 8000:- på fickan som jag använde 60:- av till en tub autosol och sedan körde jag glatt vidare.

Nästa vinter var det dags igen, denna gång hade jag parkerat på infarten till vår gata och knatat 30m till brevlådorna varvid min granne kommer i sin bil kikandes/vinkandes på mig samtidigt som han svänger runt hörnet i blindo och smack där stod min bil! :uupps: :lmao:

Ny vända med bolaget och handläggaren säger surt att "Jag känner igen denna bilen!" = vi kostar inte på den mera utan nu löser vi in den då utbyte av bakskärm och baklucka + diverse skulle kosta 32 000:- och bilen är väl värd 25 000:- på sin höjd.

Nej svarade jag de som ligger ute har gått 20-30 000 mil och min har bara 9000 på mätaren. Skaffa mig en lika fin lågmilad var mitt krav. De lagade bilen.

Nog går det att förhandla alltid,,,,

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mikkel

#6 » 15:23:19, 05-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

För ca 15 år sedan köpte jag en Skoda Felicia 1998, lågmilare för 15 000 kr och ett halvår senare backade en paketbil med bakgavellyft in i min motorhuv, blev två revor i motorhuven men huven fungerade. Båda hade Folksam, jag blev erbjuden 10 000 kr och behålla bilen och det tog jag. Sen började jag leta motorhuv och tänkte byta till sommaren, men innan vintern var slut så blev jag påkörd bakifrån av en större Renault, jag stod stilla vid rödljus och den påkörande kom med hög hastighet, hela bakdelen blev skrot med tillknycklad baklucka. Nu blev jag åter bjuden 10 000 kr och sedan gick den till skroten. Synd på bilen men det blev ändå en plusaffär. :mrgreen:
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

busholle

#7 » 16:53:18, 05-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias_E skrev: förr så fanns det en stor skrot i Växjö som Trygg-Hansa skickade allt till, vet inte hur det är nu.


Den storskroten är det som numera är attracco. Förr var den en del av Folksam.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Mattias_E

#8 » 17:01:02, 05-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stämmer att det var Folksam...
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

qqq (trådstartaren)

#9 » 19:29:09, 05-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias_E skrev:Ersättningsanspråk brukar som regel vara en förhandlingssak mellan försäkringstagaren (din kompis i detta fallet) och försäkringsbolaget. Sen borde väl inte motpartens bolag ha något med din kompis att göra utan direkt mot hans försäkringsbolag?

En första början kan ju vara att ta kontakt med hans bolag och fråga vad de skulle anse vara rimligt?

Men min uppfattning är att de är hårdare med att lösa in bilar för att skrota ner dom än att betala och sedan skrota bilen. I alla fall om det är vanliga bruksbilar. Entusiastbilar kan vara en annan sak.

Volvo/Volvia med flera har egna skrotar, Volvo har i Jönköping och förr så fanns det en stor skrot i Växjö som Trygg-Hansa skickade allt till, vet inte hur det är nu.

Det var visst motpartens fel till 100%, så hans försäkringsbolag (trygg-hansa) tar på sig allt.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

qqq (trådstartaren)

#10 » 19:33:44, 05-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Som jag tolkade ditt inlägg hade ni redan koll på detta, men för att förtydliga. Jag läste för ganska många år sedan de kompletta försäkruingsvillkoren från mitt dåvarande bolag. Där stod bl.a. att om man inte var överens om summan så hade man rätt att kräva oberoende värderingsman. Var det något billigare så gällde en man, dyrare saker som t.ex. hus tre. Om värderingsmannens pris låg inom + - 10% så fick man F-bolagets värde och man behövde betala halva värderingsmannens kostnad. Låg v-mannens värde mer än 10% över F-bolagets fick man v-mannens värde och F-bolaget betalade hela hans lön. Men nu kommer vi till det fina. Om v-mannen sa ett värde mer än 10% under F-bolagets fick man fortfarande F-bolagets värde och man behövde bara betala halva V-mannens kostnad.
Så allt man riskerar genom att begära oberoende värderingsman är halva hans kostnad.

I det här fallet säger fb att om man inte godtar deras bud, får man kontakta en oberoende värderare godkänd av svensk handelskammare. Om denne tycker åket är värd mer än deras bud så pyntar de det högre beloppet + ersättningen till värderaren. Tycker denne är värdet är mindre, får man fb's bud, men bilägaren får pynta värderaren själv.
Senast redigerad av qqq 19:38:16, 05-11-2023, redigerad totalt 2 gånger.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

qqq (trådstartaren)

#11 » 19:35:52, 05-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

qqq skrev:
Mattias_E skrev:Ersättningsanspråk brukar som regel vara en förhandlingssak mellan försäkringstagaren (din kompis i detta fallet) och försäkringsbolaget. Sen borde väl inte motpartens bolag ha något med din kompis att göra utan direkt mot hans försäkringsbolag?

En första början kan ju vara att ta kontakt med hans bolag och fråga vad de skulle anse vara rimligt?

Men min uppfattning är att de är hårdare med att lösa in bilar för att skrota ner dom än att betala och sedan skrota bilen. I alla fall om det är vanliga bruksbilar. Entusiastbilar kan vara en annan sak.

Volvo/Volvia med flera har egna skrotar, Volvo har i Jönköping och förr så fanns det en stor skrot i Växjö som Trygg-Hansa skickade allt till, vet inte hur det är nu.

Det var visst motpartens fel till 100%, så hans försäkringsbolag (trygg-hansa) tar på sig allt.
Men exv volvia, säljer de delar till alla, eller bara till andra skrotar ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#12 » 20:49:15, 05-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med att begär ut de kompletta försäkringsvillkoren. Om inte annat visar ni för fb att ni inte tänker ge er för vilka dumheter som helst som de försöker slå i er.
Läs dem sedan, vem vet, ni hittar kanske något värdefullt.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

gute84

#13 » 15:53:40, 06-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

när jag jobbade på skroten då var det vanligt att ägaren av skroten köpte loss bilar av FB ianan dom vart skrotade på pappret

är det nån som har koll på vad det står i papperna om man väljer att laga en krockad bil eller vad det står om FB gör det?

här nere är det så att man kan välja ta fult belop på bilen och behåla dden själv men då får ägaren aldrig sälja bilen mer man blir fast med den tills man går bort själv
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

busholle

#14 » 16:22:33, 06-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade jag tagit pengarna sist jag hade en större skada så hade bilen på evig tid varit omöjlig att vagnskadeförsäkra.
Enligt LF den gången så lagade de upp bilen till fullgott skick eller inte alls. Ville man krångla med egen reparation så var det i så fall med en oförsäkrad framtid.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Stefan1972

#15 » 09:08:29, 07-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att man får en kontant ersättning och att man får behålla bilen och laga själv tror jag de flesta bolagen slutat med.

2 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Försäkring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se