Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningFörsäkring

Försäkringar som F-skattare

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera försäkringsfrågor här

samju (trådstartaren)

#1 » 16:54:18, 25-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Jag skall flytta ner till Lund om några veckor, och har där fått tag i ett jobb. Skall köra hjulgrävare i Malmö.
Jag kommer att köra genom mitt företag, (F-skattare, ingen egen maskin) och undrar lite om jag har onödigt många försäkringar.
Jag har ansvarsförsäkring och alla dess delar. Nu skall jag (förhoppningsvis) köra permanent åt en kund, innan så har jag kört hos flera olika, så då tänkte jag att det var lika bra att ha mkt försäkringar. Men det kostar en del ju.
På försäkringsbolaget (Länsförsäkringar) så har de nog bara en sorts försäkring, det är lite svårt att förklara läget för dem ibland. Då jag alltså INTE har en egen maskin.
Hur skall jag ha försäkrat? Han jag kör åt har väl alla försäkringar. Skall man vara "dubbelförsäkrad" eller skala ner lite. Jag tror att jag betalar 5-6000 om året nu?

Sen så har jag en verktygsförsäkring som försäkrar för 50000 kr (ungefär vad utrustningen är värd), den ligger på 2-3000 om året tror jag. Skall man minska ner den också, vad tycker ni?

Mvh Samuel
samju
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:15:47, 28-11-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



LeifAndersson

#2 » 17:09:21, 25-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

När du kör som "konsult" har du personligen ansvaret för körningen och måste vara försäkrad. En ansvarsförsäkring måste du ha om du orsakar något. Trafikförsäkring av fordonet står maskinägaren för, men ansvarsbiten är du som "konsult" i princip ansvarig för. Förenklat är det så att ställer du till något som maskinägaren inte kan råda över så är ansvaret ditt, när du räknas som underentreprenör på arbetsplatsen.
Har du fortfarande dina redskap kvar så är det dumt att säga upp försäkringen på dessa, de kan ju försvinna även om de inte är i arbete. Det är inte helt gratis att låsa in de i bankfack heller, så behåll du dina försäkringar. Kolla bara med ditt försäkringsbolag att de öht. gäller när du övergått till att sälja "konsulttjänster".
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

samju (trådstartaren)

#3 » 17:28:20, 25-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, tack för svar. Då får jag ha det som jag har det då.
Ja jag får hoppas att det gäller, då jag tydligt förklarat att jag kör som inhyrd utan egen maskin.

/Samuel
samju
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:15:47, 28-11-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)


Återgå till Försäkring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se