Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

VW Golf variant diesel 98 hastighetsmätarproblem

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Jan Börjesson (trådstartaren)

#1 » 11:59:58, 24-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hastighetsmätaren på vår VW Golf diesel funkar inte när man kör med motorn i gång, men om man stänger av motorn när man har farten uppe och sedan sätter på nyckeln igen utan att starta motorn så funkar den. Det verkar som laddningen har med det att göra . Någon som har en ide.
Jan Börjesson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:54:03, 08-06-2008



ac tc

#2 » 19:17:39, 25-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske nåt knas med generator så den skickar ut en massa högfrekvent skräp i elsystemet...
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

torbjorn_forsman

#3 » 20:23:33, 25-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fungerar vägmätaren?
Fungerar alla andra instrument och kontrollampor normalt?
Om du kopplar in en OBD-kabel till diagnosuttaget (förmodligen går det inte med en standard OBD-läsare på en VW från 90-talet utan det krävs t ex VAG-COM), kan du läsa av korrekt hastighetsvärde den vägen även då hastighetsmätaren inte fungerar?
Finns det några andra tecken på generator- eller batteriproblem (t ex onormal spänning i elsystemet, vinande/pipande generatorstörningar i bilstereon etc)?
Fungerar hastighetsmätaren bättre om du rullstartar än om du har använt startmotorn?

Några grova gissningar på måfå beträffande felorsak:
1) Dålig kontakt i jordanslutningar någonstans i motorrummet. På många VW går en grov jordkabel/fläta mellan batteriet och växellådan, och mitt på denna sitter en extra kabelsko som är jordad i karossen (t ex på ett helt osynligt ställe under batterihyllan). Den där extrakabelskon vill gärna ärga sönder eller spricka av. Åtminstone på Golf med bensinmotor, sitter en rad med jordanslutningar framtill på motorblocket, mycket illa utsatt för vägsalt.
2) Problem med batteriet - t ex en kortsluten cell.
3) Problem i instrumentblocket, t ex elektrolytkondensatorer som har börjat läcka eller torka ut, vilket inte alls skulle vara förvånande med tanke på bilens ålder.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Myhran

#4 » 21:33:53, 25-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Startkontakt?
Om du rör lite försiktigt på nyckeln åt något håll kan den komma igång då?
Är det en golf 3 eller en golf 4 du har? 98 fanns båda modellerna att tillgå,

I övrig instämmer jag med föregående talare!

Med vänlig hälsning, C
Myhran
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:50, 08-08-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641 -74
David Brown Prairie Cropmaster -54


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se