...snålhet förtar vishet...
...dumsnålhet...
...osv...
Sparsamhet är en helt annan sak.
OM du vet att du säkert kan och hinner välja rätt fordon för väglaget, så kan du spara många kronor på de där däcken
Vet du däremot att du måste -lita- på de där däcken... sälj dem!
PÅ is-bark är dubbfritt rätt chanslöst... brukar bli underhållning på riksnyheterna då is-barken slår till i Hufvudstaden
Med det sagt att kan du vara säker på att inte köra på väg med isbark - kör slut på däcken
Hudiksvall,... kustområde...Murmansk vindar...ingen is-bark på vägarna?...tror på Jultomten jag med... När du väl upptäcker att det -är- is-bark, då är det för sent att stanna bilen o gå ur o lägga på kedjorna (för snökedjor har du väl alltid i bilen i vart fall på vintern ?!)...
Subarun, 4WD ?, har ett enormt gott rykte i USA. Så bilen lär nog kompensera en hel del för det bakom ratten
Hur -bör- man se på däcken och kostnaden för dem?
- som en försäkring, försäkringspremie; en som verkligen "faller ut" när det gäller (o inte som försäkringsbolagens "lotteriverksamhet").
Att inte komma fram till din destination en dag - är prisskillnaden värd det? Vad blir dina förluster för icke utfört arbete, eller utebliven nattsömn, i förhållande till kostnaden för nya
däck?
Har 4st, special dubbade, Hakka eller Gisslaved (glömt vilket) som rullat minde än 200 mil (2002-2003) - de är som nya
185/70-14"
3-4mm utstick. Limmade "taxi" dubbar med 9mm's lödd stålkärna i stål dubb.
Fick aldrig tillfälle att prova dem... växellådan på VW bussen skar i oktober 2003...bussen köptes upp av en afrikan å rullade till Kongo eller Gahna med fraktbåt.
Gisses det -svider- för de däcken fick ju knappt en enda säsong!... Sparat dem för framtida behov, men 14" tycks vara en bortglömd dimenion på
hjul... och 185 är idag så smalt att det börjar likna Renault 4 och CV2 problem att få tag i nya sulor (finns inte så smala bildäck alls längre)...
På snö vill man ha däcken smala så man får så bra marktryck som möjligt, men på hårdpackad snö vill man ha så mycket gummigrepp man kan få!... På is-bark vill man ha så många dubb i isen som det överhuvudtaget går att montera i däcken
Jättekul å köra moppen i 1-2dm ny/blöstsnö på E18 o E4; bilisterna står nästan still, för de flyter ovanpå snön med sina feta fräcka häftiga maffiga macho däck, medans moppens smala skär ned genom snön till asfalten/is-barken