Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Vad är slitna dubbfria vinterdäck?

24 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

jonnordvall (trådstartaren)

#1 » 22:10:21, 25-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte mig en subaru forester i somras och fick med en omgång dubbfria vinterdäck.
Har aldrig kört dubbfritt och undrar lite om vad ni anser vara dåligt respektive bra mönsterdjup?
Mina däck ser mjuka och fina ut, har ett mönsterdjup på mellan 5.5 och 7 mm beroende på vart jag mäter och vilket däck.
Kan det vara körbart? Eller ska man satsa på nya däck?
Att det kommer att krafsa tillräckligt på subban tvivlar jag inte på men det ska ju gå att svänga och bromsa oxå!
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990



QV_

#2 » 22:17:50, 25-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

lagkrav är 1,6mm på sommardäck och 3mm på vinterdäck.

Själv brukar jag slänga vinterdäck som är 10 år gammla.
Du skall ha en oval med 4 siffror i. De två första är år och nästa två är vecka. Ovalen är typ 3x1cm och sitter nära fälgkanten

1142 = 2011 V42.
Är det bara 3 siffror i ovalen så är dom tillverkade före 2000
Frun accepterar inga vinterdäck med 5mm, men inga däck fungerar om vädret så vill.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

jonnordvall (trådstartaren)

#3 » 22:24:15, 25-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja lagkraven och märkning känner jag till:)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Towil

#4 » 22:33:37, 25-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör Forester manuell och dubbade däck och den är lömsk. Man har ingen aning om det är halt förrän man skall bromsa.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Mattias Petterson

#5 » 22:34:12, 25-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har hittills inte hittat några dubbfria däck som går att jämföra med dubbade däck när det gäller att stanna på halt väglag
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

3 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

jonnordvall (trådstartaren)

#6 » 22:41:30, 25-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir väl till att känna efter helt enkelt:) Hoppas dock det dröjer länge tills snön kommer.
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Towil

#7 » 22:47:57, 25-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Isen brukar komma före snön.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Ivar Risslén

#8 » 22:50:46, 25-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det är kvar 5 mm mönsterdjup på dubbdäck så är de bara att kasta. Varken mönstret, gummiblandningen eller dubben biter något vidare. Dubbfria med 5 mm kvar går fint att åka med. De är lite sämre i djupsnö men annars så funkar de bra.

Jag håller med att dubbdäck biter bättre på vinterföre än dubbfria men det gäller bara så länge som dubben är bra.
När man ska köpa dubbfria så kan man inte beställa de billigaste däcken som säljs på internet utan det är bättre att gå till den lokala gummigubben och köpa däck som är avsedda för vårt klimat.

Något som många gör fel och sedan klagar att det är inte något bett i däcken är att de kör på alldeles för breda däck. Det blir för lågt marktryck så däcken glider bara ovanpå.

Mitt råd till dig kolla vad det är för däckfabrikat och typ. Speciellt vad de är avsedda för del av världen. Sedan så kan du provköra och kolla hur du trivs med dom.

Jag har kört de senaste 10 åren med dubbfritt och kan inte klaga så mycket, fast ibland så har jag önskat att jag skulle ha haft långnabb.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

jonnordvall (trådstartaren)

#9 » 22:51:08, 25-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mm... frosten och isen ör lömska..
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

jonnordvall (trådstartaren)

#10 » 22:53:56, 25-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja blir väl till att testa.
Fick ny bil på jobbet för några är sedan. Med nya hakka någonting. Dubbade. Tyckte ju mina hakka som va tre år gamla varit bra. Men vilken skillnad. Trodde det var blixthalka då jag tog gamla bilen en sväng....
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

jonnordvall (trådstartaren)

#11 » 22:55:20, 25-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska kolla vilket märke det är på däcken och när dom är tillverkade. För mörkt nu:)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

dc_lindberg

#12 » 08:35:25, 26-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

...snålhet förtar vishet...
...dumsnålhet...
...osv...

Sparsamhet är en helt annan sak.

OM du vet att du säkert kan och hinner välja rätt fordon för väglaget, så kan du spara många kronor på de där däcken ;-)
Vet du däremot att du måste -lita- på de där däcken... sälj dem!

PÅ is-bark är dubbfritt rätt chanslöst... brukar bli underhållning på riksnyheterna då is-barken slår till i Hufvudstaden :-D
Med det sagt att kan du vara säker på att inte köra på väg med isbark - kör slut på däcken :-)
Hudiksvall,... kustområde...Murmansk vindar...ingen is-bark på vägarna?...tror på Jultomten jag med... När du väl upptäcker att det -är- is-bark, då är det för sent att stanna bilen o gå ur o lägga på kedjorna (för snökedjor har du väl alltid i bilen i vart fall på vintern ?!)...

Subarun, 4WD ?, har ett enormt gott rykte i USA. Så bilen lär nog kompensera en hel del för det bakom ratten :vissla:


Hur -bör- man se på däcken och kostnaden för dem?
- som en försäkring, försäkringspremie; en som verkligen "faller ut" när det gäller (o inte som försäkringsbolagens "lotteriverksamhet").
Att inte komma fram till din destination en dag - är prisskillnaden värd det? Vad blir dina förluster för icke utfört arbete, eller utebliven nattsömn, i förhållande till kostnaden för nya däck?

Har 4st, special dubbade, Hakka eller Gisslaved (glömt vilket) som rullat minde än 200 mil (2002-2003) - de är som nya :-)
185/70-14"
3-4mm utstick. Limmade "taxi" dubbar med 9mm's lödd stålkärna i stål dubb.
Fick aldrig tillfälle att prova dem... växellådan på VW bussen skar i oktober 2003...bussen köptes upp av en afrikan å rullade till Kongo eller Gahna med fraktbåt.
Gisses det -svider- för de däcken fick ju knappt en enda säsong!... Sparat dem för framtida behov, men 14" tycks vara en bortglömd dimenion på hjul... och 185 är idag så smalt att det börjar likna Renault 4 och CV2 problem att få tag i nya sulor (finns inte så smala bildäck alls längre)...

På snö vill man ha däcken smala så man får så bra marktryck som möjligt, men på hårdpackad snö vill man ha så mycket gummigrepp man kan få!... På is-bark vill man ha så många dubb i isen som det överhuvudtaget går att montera i däcken ;-)
Jättekul å köra moppen i 1-2dm ny/blöstsnö på E18 o E4; bilisterna står nästan still, för de flyter ovanpå snön med sina feta fräcka häftiga maffiga macho däck, medans moppens smala skär ned genom snön till asfalten/is-barken :djaevul:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Göran Ekman

#13 » 09:02:56, 26-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar köra med de senaste Hakka däck däcket med så mycket dubb som möjligt i .
Har ingen som helst nytta Av dubben i dessa .
Utom vid några få tillfällen per vinter då dubben är skillnaden på kaos eller att ta sig fram.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

2 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

jonnordvall (trådstartaren)

#14 » 09:24:18, 26-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nog är det isigt här ibland. Utbildar själv på halkbana så lite erfarenhet har jag både av körning.. ligger väl på 6000 mil per år i bil.
Men har dålig (ingen) erfarenhet av dubbfritt:) därav min fråga.
Att inte ta sig fram är jag inte rädd för. Har 5 km till jobbet och får helt enkelt starta tidigare om det behövs.
Men jag är ändå lite skeptisk till dubbfritt eftersom jag aldrig testat på riktigt.
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Göran Ekman

#15 » 09:37:16, 26-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet är väl inte att komma fram med en 4 hjulsdriven bil , bekymret är att få hejd på prylarna när det är våt isbark på vägen . Det är för de ögonblicken jag kör dubbat.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

4 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se