Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Vad är slitna dubbfria vinterdäck?

24 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bil-teman här

SK Racing

#16 » 09:40:42, 26-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här nere så är det sällan packad snö o is på vägarna, möjligen på morgonen o sen är det saltat, så jag har aldrig kört med dubbdäck, utan vettiga odubbade och det har fungerat för mig, jag har stor körvana när det gäller halka då jag gillar o åka ställ och "leka" med min bil på vintern.

Har kört på vintern med sommardäck då bilar ska flyttas osv, går det med, så gjorde dom förr, är inte så längesedan det blev lag på vinterdäck.

Är inte däcken som avgör, det är hastigheten och hastigheten bestämmer jag som förare, blir ofta omkörd på vintern när jag känner att jag ligger på min, bilens och däckens gräns, oftast av någon suv, med herrejösses däck o fälj och med 4-krafs, antispinn, abs, stabiliseringssystem osv, vad finns där för marginaler?

Jag har kört bilar med extra allt och det är bekvämt och trevligt, men när det väl släpper, ja då går det fort åt helvete, inga marginaler finns och jag känner mig mer utsatt i en modern bil än mina fosiler till rwd bilar, dom säger till när det börja gå för fort och jag kan då anpassa mig.

Jag anser att du ska kunna köra på dom däcken du har, allt beror på dig som förare och vad du förvänta dig av ditt fordon när det är halt ute, snökedjor har nämts innan och det tycker jag låter som en bra idé om en bor norröver, ska du köra "rally" på allmänna vägar så är spikdäck ett naturligt val, dock få väl sådana inte användas på allmänna vägar.

Det viktigaste är att du som förare tänker och anpassa dig, gör du det så kommer du och dina passagerare med mycket stor sannolikhet komma fram till resmålet, året runt.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)



kimmen

#17 » 09:58:27, 26-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har själv Subaru XV, den är suverän att ta sig fram i alla väglag, men när det ska bromsas då jäklar upptäcker man att man har kört för fort, skillnaden är stor
Själv så har jag två år gamla "äkta" dubbfria Hakka friktionsdäck som är mycket bra, dubbade fungerar inte i stockholmsmiljö

För att minska skillnaden på start och stopp, bör man nog välja så bra vinterdäck som möjligt när man kör Subaru
Fram kommer man ALLTID med Subaru, men att stanna....
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Åsa-Nisse

#18 » 10:22:50, 26-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det viktigaste är att anpassa hastigheten nu när det börjar bli lömskt och frosthalkan kommer. Vad jag lärde mig när jag körde lastbil var att när det slutar att plaska i skärmarna då ska man lätta på gasen men väldigt försiktigt.
Dock är det ju så att dubbfritt som har släppt greppet har släppt. Ett dubbdäck repar och rispar för att få något lite grepp.

4 personer gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

dc_lindberg

#19 » 10:26:29, 26-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jonnordvall skrev:... Har 5 km till jobbet ...

Men då ska du ju cykla ju säger miljömupparna i riksdagen! :lmao:
...skulle vilja se -dem- cykla i -alla- väder, till och från Riksdagshuset jag... å skulle vilja se dem -vara- på -jobbet- någon gång också!... (plenisalen är ju alltid "öde"...).

Kimmen - sanning med modifikation... På det saltade och uppkörda vägnätet är dubben oftast, men långt ifrån alltid, "ivägen", men så fort du kommer ut på kommunalgator i snikna slarviga oskötsamma kommuner så ligger det isbark, oplogade gator, snövallar, isvallar, osv osandade backar, mm å då står man sig slätt utan dubb eller/och snökedjor...

Jon - vi har i snitt 3mils enkel väg till arbetet om man använder bil som pendlingsmedel i Svedala. På 70-talet var väl den sträckan 15-20km? Var den kortare cyklade man eller så gick man. Har du "bara" 5km så är det -lyx- att ta bilen, men... jag tar också bilen när jag skall handla; å -dit- är det 5km, o det är lika många km hem också!
O jag har just en sådan där backe för att ta mig hem som kräver i princip dubbdäck pga kommunens bristande väghållning...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

jonnordvall (trådstartaren)

#20 » 10:47:49, 26-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klart jag skulle kunna cykla. Men jag är för lat och bekväm:)
Har bara 200 meter promenad till busshållplats oxå så det är nära och bra.

Att det sedan bara går en buss på morgonen en timme efter att jag börjar jobbet och en på kvällen 1.5 timme innan jag slutar ställer ju till den delen lite.
Har en enda gång ställt in jobb pga snö, och den dagen hade min kund jag skulle till 110 cm snö på gårdsplanen:)
"Börja inte trä jon!"

2 personer gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

christoffer.gustavsson

#21 » 17:39:29, 26-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:När man ska köpa dubbfria så kan man inte beställa de billigaste däcken som säljs på internet utan det är bättre att gå till den lokala gummigubben och köpa däck som är avsedda för vårt klimat.


Nu påpekar jag säkert det uppenbara, men att fråga valfri däckverkstad om vilket däck man ska ha innebär inte per automatik att man får det som är "bäst". Dels så kan du ge dig den på att varje däckverkstad har valt ut sina favoritleverantörer och då gäller däcken från de leverantörerna och dels kommer de inte välja ett däck åt dig som måste beställas om det finns ett något sämre på hemma på lager.
T.ex lämnade jag och pappa in hojarna för däckbyte på samma ställe. Trots att vi hade olika cyklar (min är både tyngre och mer att köra med) fick vi samma däck och däcken i fråga är detsamma som hojdack.se skyltar med på startsidan och på dackonline.se är det billigaste däcket i just den dimensionen.

(Sen som parentes så köpte jag en BMW i mars där det visade sig att sommardäcken var "M&S"-däck med kvitto från däckverkstad medan vinterdäcken var dubbade. ;) )

1 person gillar det här inlägget.
christoffer.gustavsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:10, 19-08-2014
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T24
Åkerman H12B

jonnordvall (trådstartaren)

#22 » 17:51:47, 26-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Däck är nog som oljor och religion:)
Tack för respons:)
"Börja inte trä jon!"

5 personer gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

wol

#23 » 21:15:42, 26-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har alltid kört på dubbdäck men i höstas så bytte jag bil och då fick jag med en omgång dubbfria vinterhjul och dom har jag kört en vinter.
Jag var inte nöjd med dubbfritt och på isiga vägar var dom värdelösa men i snö var dom okej nu köper jag riktiga dubbdäck till bilen.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

ac tc

#24 » 22:49:32, 01-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dubbar är överlägset även när dom är slitna.
- åker på båda typerna av däck och det blir ett väldigt defensivt körsätt när man åker dubbfritt och minsta misstanke om is finns.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se