Vi kan väl kika på.varför det är som det är..
Folk som äger en 70
cab idag lämnar den inte på en märkesverkstad. Man lämnar den till någon som känner någon som kan..
Problemet? Denna någon kan ofta nte särskilt mycket. Inte för det på nåt ens litet sätt är avancerade bilar, men det kräver ändå sin teknik att jobba med dom. Med teknik menar jag faktiskt någon kännedom om hur dom är uppbyggda rent tekniskt samt en del verktyg och en dator att använda som stöd. Gärna en verkstadshandbok för att skapa MINDRE jobb. Samt för ett billigt ägande.
Det här är inte poppis.. nej man använder just rödblock som någon måttstock över hur jävligt det har blivit att skruva med bilen. Fakta är ju att folk aldrig brytt sej om arbetsmetoder eftersom det mesta gått att nå framifrån eller från sidan på en rödblock. Att lära sej något nytt är liksom helt främmande.
Nej det man inte kan lösa med en
skiftnyckel det kan man alltid fuska med.. eller skita i och ta senare som aldrig kommer.
Maken till lösningar som jag sett när jag skruvar just volvo. Då menar jag det inte i några positiva ordalag.
Det är som i mitt dagliga jobb när jag ser folks härjningar på demonteringen.
För att lossa nåt för 200spänn som tar 30 min att ta bort rätt så bryter man sönder saker för 2000 spänn.
Fine.. men tyvärr gör man inte det bara på demonteringen. Nej man gör likadant på sin egen bil, som man sen gråter ut om i olika forum och avslutar med att tattarlaga med en totaltid på 10 timmar.
Bilarna i sej har aldrig varit behäftade med massor med fel, det är bara att se på usa marknaden hur poppis den var och hur poppis den ännu är.
Men att lära sej arbetsmetoderna om man tänkt sej att skruva. Det är a och o.
Samt att precis som med vilken motortyp som helst så ser man på konstruktionen i regel varför något händer. Drägglar det
olja vid kamdreven och det är fasta kamdrev så lär ju packboxar vara problem. Så.. rödblock, vitblock, eller andra fabrikat.. är ju samma visa med. Fungerar vevhusventilationen eller ska man börja där?
Tyvärr.. börjar inte hemmasvensson där. Nej man köper
packbox, knäcker gärna något och byter den. Givetvis genom att skada tätningen eller sätta den snett, sen läcker det igen och nu är felet fabrikatet på packboxen. Det är billigt junk... sen börjar valsen med byten och o så börjar det limmas.. till sist sätts det med stålspackel..
Tills packboxen har så mycket vevhusvent att den knappt kan hålla tätt i läpparna.
Då säljs bilen med en varning om hur skitjävla dåliga motorer och bilar är.
Man byter hemskt gärna till exempel topplockspackningar utan att förstå ett skit om konstruktion och funktion. Samt om dom effekter ens egna ingrepp har. Riktplaning av topp är till exempel något man INTE gör på en vitblock. Gör man det har man inte förstått ett dugg.
Betydelsen av att verkligen dra angivna moment på topp och övre kamkåpa i rätt rörelsemönster är även det något folk inte begriper.
Använda rätt lim och så.. är inte viktigt...trots att det är väldigt viktigt.
Alla fabrikat har sina arbetsmetoder men särskilt viktiga är dom till exempel när blockhalvor och topphslvor är limmade ihop, istället för fulla med packningar.
Ett annat exempel så ägnar många tyvärr timmars timmar åt att byta en
startmotor. Motivet är att den är begravd djupt därnere.
Sanningen är att det tar 20minuter att byta. Hur lång tid tar det på en rödblockare?
Skillnaden är att jag lossar 2
skruv.. några kontakter och drar upp hela kylfläkteriet. Sen lossar jag starten med gott om plats. Så gör tyvärr inte den som inte vet. Vips är det bilens fel. Inte okunskap.
Rembyte aggregstrem. Ja det kräver förvisso lite tanke och en stålpinne för smidighetens skull. Men jag byter den fortare än dom flesta byter samtliga fläktremmar på 740 med ac.
För jämförelsen ska vara exakt. En rem motsvarar samtliga remmar på 7 och 9 serien. Då ska ju tiden räknas för det.
Att fixa bromsar eller allt i fjädringsväg är inte mer avancerat på den än på vilken volvo som helst.
Dvs.. om man kan.
Vad jag vill ha sagt är att bilarna är bra.
MEN!
Kolla noga vid köp så slipper du förhoppningsvis en tattarskruvad. Du sparar pengar och huvudvärk på.att vara noggrann. Folk är sämre på att skruva än bilarna någonsin varit.
Se även över med dator innan köp.
Ta dej tid att kolla ALLA funktionerna innan köp.
Ska du skruva själv. Förddjupa dej i konstruktionen och arbetsmetoder så får du ett trevligt ägande.
Ska någon annan skruva se till att denna förstår arbetsmetoder och har verktyg till det.
Lycka till med ditt ägande.