Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Volvo C70

27 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bil-teman här

LeifAndersson (trådstartaren)

#16 » 11:29:57, 17-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ÖV4 är stilig men som alla Volvo ser de så snälla ut! Volvo har i alla tider haft en så vänlig prägel på utseendet och där avviker C70 lite genom att se lite uppkäftig ut! Titta bara på lastbilarna, står Volvon och Scanian parkerade i bredd så ser Scanian arg och lite aggressiv ut, medan Volvon står och ser lite förläget snäll ut fast den är både större och starkare. :grin:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



bmrobban

#17 » 18:04:18, 17-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

De e bara o köp :thumme:
Med din erfarenhet kan du nog hitta ett fint exemplar.
Ett välvårdat ex som inte är vinterkörd vore ju bra.
Kanske inte så många som åker på vintern me c70?
Fördelen som jag ser det är ju att den delar många komponenter med 850/s70
Bra puts o lagom fälgar så är den ju ganska snygg :smile:

1 person gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

Stridis2

#18 » 00:28:30, 18-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic:
gaffa skrev:I mina regpapper står det P men annars har du säkert rätt

Det gör det i mina papper också, men där är det korrekt. :mrgreen:
Ganska fascinerande att det är olika uppgifter. Enligt P1800-klubbens hemsidas arkiv, om du klickar på "År för år" och väljer 1963 så står det i sjätte punkten:
Modellen heter inte “P1800” längre, utan “1800S”, även om “P1800” hänger kvar som namn på hela serien framöver.


Men enligt boken "VOLVO P1800 – från idé till prototyp och produktion" (en mycket trevlig bok, väl läsvärd om man har det minsta intresse av P-18) så hette de första svensltillverkade vagnarna P1800 S. När "P" föll bort hittar jag inte nu. Författarna skriver (vad jag hittar) om P1800 fram till 1800E-modellen kom (bör ha varit 1970).
Jag får alltså säga att jag kan ha haft fel i mitt förra inlägg, men klockan är för mycket för att jag ska orka forska vidare om detta.
:back_to:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

BM425

#19 » 10:27:14, 18-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Det gör det i mina papper också, men där är det korrekt. :mrgreen:


Har du bara papper eller så vill vi se bildbevis :mrgreen:
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

torbjorn_forsman

#20 » 11:07:43, 18-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

De kan stå högst varierande saker i regbevis för bilar före 1973 års modeller. Fram till 1973 förde ju varje länsstyrelse ett eget register på kartotekskort, och det kan nog tänkas att man skrev in saker på olika sätt på olika kontor. När sedan bilregistret blev centralt och datoriserat 1973 så skulle alla uppgifter från de gamla kartotekskorten stansas in i det nya systemet, och det gick säkerligen mycket fort och blev nog inte alltid helt korrekt. Man kan anta att det var mycket löst folk som anställdes tillfälligt för den stora inknappningsoperationen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

gaffa

#21 » 11:52:52, 18-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev: :off_topic:
gaffa skrev:I mina regpapper står det P men annars har du säkert rätt

Det gör det i mina papper också, men där är det korrekt. :mrgreen:
Ganska fascinerande att det är olika uppgifter. Enligt P1800-klubbens hemsidas arkiv, om du klickar på "År för år" och väljer 1963 så står det i sjätte punkten:
Modellen heter inte “P1800” längre, utan “1800S”, även om “P1800” hänger kvar som namn på hela serien framöver.


Men enligt boken "VOLVO P1800 – från idé till prototyp och produktion" (en mycket trevlig bok, väl läsvärd om man har det minsta intresse av P-18) så hette de första svensltillverkade vagnarna P1800 S. När "P" föll bort hittar jag inte nu. Författarna skriver (vad jag hittar) om P1800 fram till 1800E-modellen kom (bör ha varit 1970).
Jag får alltså säga att jag kan ha haft fel i mitt förra inlägg, men klockan är för mycket för att jag ska orka forska vidare om detta.
:back_to:


Jag har också läst boken om Volvo (P)1800 där kan man snacka om nördnivå på bilintresset inte den minsta gummilist eller ett ord som växlades mellan konstruktörer utelämnas :skriva2:
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

2 personer gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Stridis2

#22 » 12:09:06, 19-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM425 skrev:
Stridis2 skrev:Det gör det i mina papper också, men där är det korrekt. :mrgreen:


Har du bara papper eller så vill vi se bildbevis :mrgreen:

Inte mycket att visa. :sad: Det var ett sönderskruvat vrak jag köpte för tio år sedan. Både nermonterad och felaktiga delar (nyare framvagn, bl.a.) Har inte gjort något med den mer än att ha flyttat den tre gånger.
Någon gång när jag får tid (om hundra år, eller nått) så ska jag renovera denna.
Så här ser den ut idag:
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

*pettson*

#23 » 14:04:08, 19-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi kan väl kika på.varför det är som det är..

Folk som äger en 70 cab idag lämnar den inte på en märkesverkstad. Man lämnar den till någon som känner någon som kan..
Problemet? Denna någon kan ofta nte särskilt mycket. Inte för det på nåt ens litet sätt är avancerade bilar, men det kräver ändå sin teknik att jobba med dom. Med teknik menar jag faktiskt någon kännedom om hur dom är uppbyggda rent tekniskt samt en del verktyg och en dator att använda som stöd. Gärna en verkstadshandbok för att skapa MINDRE jobb. Samt för ett billigt ägande.

Det här är inte poppis.. nej man använder just rödblock som någon måttstock över hur jävligt det har blivit att skruva med bilen. Fakta är ju att folk aldrig brytt sej om arbetsmetoder eftersom det mesta gått att nå framifrån eller från sidan på en rödblock. Att lära sej något nytt är liksom helt främmande.
Nej det man inte kan lösa med en skiftnyckel det kan man alltid fuska med.. eller skita i och ta senare som aldrig kommer.
Maken till lösningar som jag sett när jag skruvar just volvo. Då menar jag det inte i några positiva ordalag.
Det är som i mitt dagliga jobb när jag ser folks härjningar på demonteringen.
För att lossa nåt för 200spänn som tar 30 min att ta bort rätt så bryter man sönder saker för 2000 spänn.
Fine.. men tyvärr gör man inte det bara på demonteringen. Nej man gör likadant på sin egen bil, som man sen gråter ut om i olika forum och avslutar med att tattarlaga med en totaltid på 10 timmar.
Bilarna i sej har aldrig varit behäftade med massor med fel, det är bara att se på usa marknaden hur poppis den var och hur poppis den ännu är.

Men att lära sej arbetsmetoderna om man tänkt sej att skruva. Det är a och o.
Samt att precis som med vilken motortyp som helst så ser man på konstruktionen i regel varför något händer. Drägglar det olja vid kamdreven och det är fasta kamdrev så lär ju packboxar vara problem. Så.. rödblock, vitblock, eller andra fabrikat.. är ju samma visa med. Fungerar vevhusventilationen eller ska man börja där?
Tyvärr.. börjar inte hemmasvensson där. Nej man köper packbox, knäcker gärna något och byter den. Givetvis genom att skada tätningen eller sätta den snett, sen läcker det igen och nu är felet fabrikatet på packboxen. Det är billigt junk... sen börjar valsen med byten och o så börjar det limmas.. till sist sätts det med stålspackel..
Tills packboxen har så mycket vevhusvent att den knappt kan hålla tätt i läpparna.
Då säljs bilen med en varning om hur skitjävla dåliga motorer och bilar är.

Man byter hemskt gärna till exempel topplockspackningar utan att förstå ett skit om konstruktion och funktion. Samt om dom effekter ens egna ingrepp har. Riktplaning av topp är till exempel något man INTE gör på en vitblock. Gör man det har man inte förstått ett dugg.
Betydelsen av att verkligen dra angivna moment på topp och övre kamkåpa i rätt rörelsemönster är även det något folk inte begriper.
Använda rätt lim och så.. är inte viktigt...trots att det är väldigt viktigt.

Alla fabrikat har sina arbetsmetoder men särskilt viktiga är dom till exempel när blockhalvor och topphslvor är limmade ihop, istället för fulla med packningar.

Ett annat exempel så ägnar många tyvärr timmars timmar åt att byta en startmotor. Motivet är att den är begravd djupt därnere.
Sanningen är att det tar 20minuter att byta. Hur lång tid tar det på en rödblockare?

Skillnaden är att jag lossar 2 skruv.. några kontakter och drar upp hela kylfläkteriet. Sen lossar jag starten med gott om plats. Så gör tyvärr inte den som inte vet. Vips är det bilens fel. Inte okunskap.
Rembyte aggregstrem. Ja det kräver förvisso lite tanke och en stålpinne för smidighetens skull. Men jag byter den fortare än dom flesta byter samtliga fläktremmar på 740 med ac.
För jämförelsen ska vara exakt. En rem motsvarar samtliga remmar på 7 och 9 serien. Då ska ju tiden räknas för det.

Att fixa bromsar eller allt i fjädringsväg är inte mer avancerat på den än på vilken volvo som helst.
Dvs.. om man kan.

Vad jag vill ha sagt är att bilarna är bra.
MEN!
Kolla noga vid köp så slipper du förhoppningsvis en tattarskruvad. Du sparar pengar och huvudvärk på.att vara noggrann. Folk är sämre på att skruva än bilarna någonsin varit.
Se även över med dator innan köp.
Ta dej tid att kolla ALLA funktionerna innan köp.

Ska du skruva själv. Förddjupa dej i konstruktionen och arbetsmetoder så får du ett trevligt ägande.
Ska någon annan skruva se till att denna förstår arbetsmetoder och har verktyg till det.


Lycka till med ditt ägande.

7 personer gillar det här inlägget.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

BM425

#24 » 14:10:30, 19-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har vi kapat c70 tråden riktigt så det kanske är dags att dela :mrgreen:

Tack för bilden Stridis!
MIn var blå men original vit.... jag insåg för 7-8 år sedan att den aldrig skulle bli klar, sålde den till en bilskrot här utanför Motala, då hade jag ägt den sedan 1980. Hade stora planer en gång i tiden.....men brist på tid...

En bil som är trevlig att äga men tråkig att köra.

Anders
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

gaffa

#25 » 16:37:44, 19-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle vilja påstå att P1800 är trevlig att köra och titta på men mindre trevlig att hålla i perfekt skick. Den har en del extremt rostbenägna konstruktionslösningar av engelskt ursprung som framskärmarnas infästning både uppe och i bakkant men den värsta skräcken är främre takstolparna som kan var helruttna utan att det syns utanpå.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Daniel85

#26 » 19:00:52, 19-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic: vad skall man använda för program till en 1997 V70 tdi? Behöver endast slippa åt motor och automatlåda. Eller någon felkodsläsare som fungerar? Tänkte använda motor och låda till annat projekt.
Daniel85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:44:10, 15-01-2012
Ort: mittemot umeå
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus 1201 Turbo

torbjorn_forsman

#27 » 22:46:19, 19-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Daniel85 skrev: :off_topic: vad skall man använda för program till en 1997 V70 tdi? Behöver endast slippa åt motor och automatlåda. Eller någon felkodsläsare som fungerar? Tänkte använda motor och låda till annat projekt.


T ex VolFCR tillsammans med en "dum" ISO 9141-kabel (alltså samma slags OBD-kabel som man använder ihop med VAG-COM till äldre VAG-bilar utan CAN-buss).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se