Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Toyota Avensis 2001 1,8 VVT-i - Äter olja

32 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bil-teman här

atlashjul

#16 » 18:53:54, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å någon liten turbo finns det inte nere i motorutrymmet?
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122. Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


udenius (trådstartaren)

#17 » 19:39:15, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nix, men det skulle nog behövas.
udenius
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:44:43, 07-01-2011
Ort: Skärplinge
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM T350-64
IH 844-81
Hymas 467-69

AN

#18 » 20:00:48, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

udenius skrev:Har tagit kompprov på bilen och det låg jämt och fint på alla fyra burkarna.



Det jag inte förstår, och har aldrig kollat när den fungerade, är att om jag tar av oljelocket på tomgång så tycker jag det är ett ordentligt övertryck. Det ryker bra och skvätter ur olja. Hur kan det komma sig trots att komp-provet var ok. Varifrån kommer trycket?

Mvh // Udenius


Låg komp-provet bara jämt kan det väl varit dåligt på alla burkar?
Tänkte om alla kompressionsringar bränt fast lite lätt, av all olja?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

udenius (trådstartaren)

#19 » 20:05:55, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

10,2 10,4 10,3 samt 10,6 verkar ligga inom godkända toleransen. Körde precis bilen med helt öppen vemhusventilation och den tar precis lika mycket olja. Förstår ingenting.
udenius
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:44:43, 07-01-2011
Ort: Skärplinge
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM T350-64
IH 844-81
Hymas 467-69

AN

#20 » 20:15:02, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men om oljeringarna är dåliga kan den väl dra olja fast kompressionen är bra? Oljeläckaget hjälper väl till att täta mellan kompressionsringarna och cylinderväggarna.

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

torbjorn_forsman

#21 » 22:20:50, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

udenius skrev:Har bytt olja ett par gånger men ingen skillnad, den tar fortfarande cirka 1 liter på 10 mil vilket är horribelt.
Varvar man över 3000 rpm ryker den blått som en skapligt bra rökmaskin.


Har du provat att, omedelbart efter ett oljebyte, köra några timmar i sträck på landsväg?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

atlashjul

#22 » 22:44:10, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Billig fullsyntetolja med (ev % av diesel om du vågar, inv motor tvätt, rekomenderar inte men, och en extern oljetrycksgivare kanske vore bra då) Köra den varm utan hård belastning .. Jag kan ju med ha tro på att oljeringarna inte är helt goa med det problemet du har.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122. Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

*pettson*

#23 » 00:07:49, 14-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill inte vara någon partypooper men..
Vi kan väl säga såhär.. toyota fick bygga om åtskilliga tusen motorer på garanti för att oljeskrapringarna inte gjorde sitt jobb nåt vidare.
Det i kombination med att jag själv bytt oljeskrapringar på nåt 60 tal blandade bilar ( vag, volvo, bmw) som alla haft samma grundproblem. Dvs långsam avrinning igenom oljeskrapringen in i ringlandet.
Vilket resulterat i koksad olja i och runt oljeskrapringen.
Och vad det gör är ju välkänt.. bilen förbränner olja på cylinderväggarna istället för att den skrapas bort.

Om det hade funnits dundermedel, oavsett vad det skulle bestått av, så hade ingen biltillverkare låtit sina verkstäder klyva ner motorerna i bitar för utbyte, när det bara skulle varit att sprida ett medel och så vore det hela löst.

Så tyvärr, byte ringar eller maskin är lösningen.

1 person gillar det här inlägget.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

udenius (trådstartaren)

#24 » 08:21:55, 14-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har säkert rätt. Kan inte låta bli att bli besviken på biltillverkare som bygger motorer som inte ens fungerar 20k. Det kör jag normalt på 3 år och aldrig tidigare har jag varit med om något liknande i totalt antal fel på en bil.

Första och sista Toyan.
Till och med Suzuki Balenon fungerade bättre vilket nog säger allt.
udenius
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:44:43, 07-01-2011
Ort: Skärplinge
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM T350-64
IH 844-81
Hymas 467-69

ac tc

#25 » 12:20:42, 14-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här är mumma om du kan få tag på det: http://revlimiter.net/blog/2011/04/clea ... ke-a-boss/
- snubben på videon använde den på en isärtagen motor men den är avsedd att sprutas in i en motor som går, man stänger av å låter den stå ett tag sen drar man igång den igen...mkt rök, mkt motorlampa men rent blir det...man ska nog byta olja efteråt misstänker jag.
Googla: mopar combustion chamber cleaner
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Stefan1972

#26 » 13:07:58, 14-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast kompressionen har ju inget med oljeförbrukning att göra. Det är oljeringen som sköter om bortförseln av oljan från cylinderväggarna men de har inget med kompressionstrycket att göra. Tar du bort oljeringen helt på en frisk motor så kommer den gå lika bra och få jämna och fina värden men den kommer att sluka olja.
Enklast åtgärd om man är nöjd med bilen är ju att riva av topp och tråg och ur med kolvar och göra rent och om man har spenderbyxorna på sig byta ringar och hena lopp. men många ggr beror det ju helt på att oljeringarna sitter fast och är fastkoksade och kanske till och med helt täta. Då kan det ju räcka med rengöring om allt ser fint ut. Om det nu inte är så att oljeringen är av en dålig konstruktion då. Nån peugeot morsan köpte koksade ju ett stift och där var det en oljering brusten och den var av en märklig konstruktion. Sedermera kom det fram att de bytte foder och kolvar på garantin men just denna missade väl den åtgärden.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

udenius (trådstartaren)

#27 » 13:12:59, 14-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som kvarstår är faktumet att den sotar igen samtliga stift.
Alla oljeringar kan väl inte vara slut inom loppet av 100 mil.
Kan inte låta bli att tycka det är ytterst märkligt. Nu med urkopplad vevhusventilation.
Men det klart, det är ju en Toyota så allt är väl möjligt kanske.
udenius
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:44:43, 07-01-2011
Ort: Skärplinge
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM T350-64
IH 844-81
Hymas 467-69

Stefan1972

#28 » 13:26:40, 14-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slut måste de ju inte vara men har den körts så det koksat så koksar det vanligtvis på alla de ställen det blir känsligt på. Lika om oljeringen är av tveksam kvalitet eller felkonstruerad. Då blir det lika på alla. Moderna kolvar kan många ggr enbart ha borrade dräneringskanaler från oljeringen och koksar det det allra minsta så sätts det igen och ringen fastnar för gott och oftast så pass att den inte ens fjädrar ut.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Ove.G

#29 » 14:23:33, 14-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag har provat med framgång för länge sedan när kolvringar har fastnat eller koksade, är att vid motor igång på halvgas Spruta in diesel eller avfettning i insuget med försiktighet, upprepa när motorn kommer upp i varv igen 2 -3 ggr låt den sen stå ett dygn.
Om det är bränd koks på oljeringarna är det bara byte som gäller.
Ove.G
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

63an

#30 » 14:27:11, 14-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör ner till Pontus Westman å kolla om han kan hjälpa dej, hade verkstad nere före avtaget Försäter Åkerby på länsvägen från Skärplinge ! Verkligt duktig man :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest...
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: AN, cad59, Ludde eriksson och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Vikabacken

Klaravik

Bobcat

glappfri.nu

Beck Maskin

Crazyride

ME

Ygsbostudios

Koneita

Kilremslagret

Nordicc

Bra Verktyg

XLKLäder

SSL Certificates