Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

MB W210 motorelektriskt fel

33 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bil-teman här

torbjorn_forsman

#16 » 23:33:22, 07-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det fanns två skäl till för att äldre MB diesel hade ett gasspjäll.
Dels att strypa luften vid mindre gaspådrag, för att inte onödigt mycket kalluft skulle pumpas genom motorn och kyla ner den. På så sätt fick man motorn varm snabbare och mer varmvatten över till kupévärmen.
Och dels att säkerställa att motorn inte skulle kunna rusa sönder om den får okontrollerat stor bränslemängd av någon anledning (t ex fel på regulatorn eller att den suger i sig olja via vevhusventilationen).
Men den stora nackdelen med det där gasspjället var att motorn alltid måste suga i sig luft mot undertryck, så det blev stora pumpförluster och därmed hög bränsleförbrukning. En MB diesel från 80-talet drar, bara pga gasspjället, ca 30 % mer bränsle än en motsvarande bil utan spjäll i insugningsröret. Så det är inte så konstigt att spjället försvann när man insåg att ekonomiskt sinnade kunder började gå över till spjällfria dieselbilmärken.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



d557017

#17 » 07:21:06, 08-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så vitt jag vet har alla dieslar idag gasspjäll, detta av två anledningar, dels för att säkra att motorn ska kunna stängas av säkert, dels för att snabbt och effektivt reglera temperaturen i partikelfiltret vid regenerering.
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

torbjorn_forsman

#18 » 08:56:32, 08-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men idag kan man styra spjället lite mer intelligent än bara genom att ha det mekaniskt hoplänkat med gaspedalen, så då slipper man pumpförlusterna pga ständig strypning vid delgas.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Turbodiesel

#19 » 22:32:26, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det fanns två skäl till för att äldre MB diesel hade ett gasspjäll.
Dels att strypa luften vid mindre gaspådrag, för att inte onödigt mycket kalluft skulle pumpas genom motorn och kyla ner den. På så sätt fick man motorn varm snabbare och mer varmvatten över till kupévärmen.
Och dels att säkerställa att motorn inte skulle kunna rusa sönder om den får okontrollerat stor bränslemängd av någon anledning (t ex fel på regulatorn eller att den suger i sig olja via vevhusventilationen).
Men den stora nackdelen med det där gasspjället var att motorn alltid måste suga i sig luft mot undertryck, så det blev stora pumpförluster och därmed hög bränsleförbrukning. En MB diesel från 80-talet drar, bara pga gasspjället, ca 30 % mer bränsle än en motsvarande bil utan spjäll i insugningsröret. Så det är inte så konstigt att spjället försvann när man insåg att ekonomiskt sinnade kunder började gå över till spjällfria dieselbilmärken.


Var kommer de där siffrorna ifrån? jag har mycket svårt att tänka mig att ett system som använts parallellt med mekanisk eller hydraulisk reglering i bortåt 60år? har dessa kassa siffror verkningsgradsmässigt. Det är inget stort undertryck som behövs för att påverka insprutningspumpens membran, långt under bensinarnas i alla fall.

Att vacuumregleringen användes var ju främst för att det inte behövdes någon finstämd reglering på bilar, truckar och lastbilar (fordon med gaspedal, typ), hade systemet tagit 30% extra i bränsle hade det troligen varit borta från motorerna dag två i historien.

3% hade jag kunnat köpa, men 30..

Eller?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

torbjorn_forsman

#20 » 22:39:49, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mercedes hade gasspjäll även med mekaniskt styrd regulator i pumpen i många år. Ok, 30 % kanske är lite överdrivet, men faktum kvarstår att det är sällan någon har lyckats få en MB 123-serie diesel att gå på under 0,8 l/mil.

Försvann inte de vakuumstyrda regulatorerna redan omkring 1960? Den enda jag har haft att göra med i verkligheten satt på en tidig Land Rover som det satt en Perkins P4.192 i. Och så har jag läst om dem i diverse dieselhandböcker från 50-talet, och har hört folk som gjorde lumpen som fordonsmekaniker på 60-talet berätta om dem.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Turbodiesel

#21 » 23:35:28, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mercedes var ju vid den här tiden hyfsat ensamma med att fortfarande hålla fast vid den äkta förkammartekniken, andra tillverkare valde varianter med virvelkammare viken är snällare förbrukningsmässigt, även om den inte når upp till direktinsprutningens ekonomi.

På mercedes borde vacuumregleringen försvunnit med 220D-motorerna runt -80 eller strax innan. På truckar (speciellt japanska märken) användes det mycket tills allt blev elektroniskt i modern tid.

Annars tycker jag nog att andra jämförbara bilar jag haft från tidsperioden haft en förbrukning runt 0,8. BMW & Volvo t,ex. Det går ju inte att jämföra en golf 1:a, eller en modern småbil med CR-diesel med mercan direkt..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Aron99 (trådstartaren)

#22 » 09:41:54, 20-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Goddagens maskinister!
Ursäkta att jag är lite dålig på att uppdatera, men såhär ligger det till nu:

Igår byttes kamaxelgivaren på bilen, passade även på att byta vevaxelgivarn, eftersom det ändå inte var en kostnad. Sedan luftade jag systemet, men start skedde ändå inte. Så jag valde att prova med startgas, (är inget fan av detta på dieselmotorer, men kände att jag ville se ifall han hostar igång).
Bilen hooppade igång och fortsatte gå, jag fick ge den gas också. Samt kunde jag se realtidsdata med hjälp av datorn också. Kam/ vev var synkroniserat samt stämde bränslerörstrycket överens med % av hur mycket bränsleregulatorn skulle släppa igenom till returen.

Så jag tog mig även en provtur med bilen i närområdet, men den dog efter c.a 500 meter. Hittade en luftbubbla i bränslesystemet, så den suger alltså luft. Felsökningen fortsatte utan mig av min kompis på skolan, så han hittade var luften sögs in, det var utgången från sugpumpen på bränsleslangen.

Slutsats: Bilen är alltså "lagad", kamaxelgivaren tycks ha varit grundproblemet, till att start inte var genomförbart. Problemet med att den suger luft är fullt möjligt att jag tillverkat själv, när man luftat och slitit i anslutningarna, men det ska inte vara några problem att åtgärda.

Tackar alla maskinister för bra svar, har varit väldigt lärorikt att dokumentera felet här!

3 personer gillar det här inlägget.
Aron99
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:11:13, 05-02-2018
Ort: Björketorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
Ford 7700

Janson1

#23 » 12:10:27, 20-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aron: bara en liten varning ang startgas, undvik det helt på dieselmotorer och om man känner sig tvingad så ytterst lite....
Annars, gott att du fått ordning på felet/felen.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

anders.andersson

#24 » 17:41:08, 20-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du har den tidiga modellen av W210 så har du ett antal o-ringar på bränslefiltret som brukade läka å suga tjuvluft. Har för mig att dom nyare har snabb kopplingar på bränsleledningarna.
Mvh Anders
anders.andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:20, 01-08-2007
Ort: Kalix
Maskintyp: Traktor

Aron99 (trådstartaren)

#25 » 17:12:01, 22-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå igen maskinister!

Nu verkar det tyvärr kanske inte som att det bara är att den suger. Idag har jag fortsatt felsökningen och det är väl 1 anslutning som verkat lite dålig, men vi har avvärjt detta genom att koppla ett eget bränslesystem. Denna motorn har en sugpump som sitter precis vid högtryckarn. Kör man på starten kommer det rikligt med diesel, alltså inget problem så långt. Men när man öppnar bränsleröret som går in i spridarbryggan, sputtar den inte ut någon diesel alls/ några smådroppar (när man kör på startmotorn). Det borde väl komma ett jäkla bra flödande?

Därför har jag nu börjat misstänka en avbrytningsventil mellan sugpumpen och högtryckspumpen:
Bild


Denna ventilen är elektriskt styrd. Jag mätte den och fick inga konstiga spänningsfall (den ska ha full batterispänning) eller resistansfall. Den ska även få ett särskilt värde i resistans, mellan ventil och styrbox, men kunde inte hitta dessa värden på tolerancedata. Hur som helst plockade jag av ventilen för att kontrollera den och fick följande resultat: När jag blåste igenom den, så stängdes den. Sedan gav jag den batterispänning och blåste men den öppnades inte. Pillade lite på ventilen med en mejsel: Sedan var den fullt öppen utan spänning men stängdes när jag gav den spänning.

Rätta mig om jag har fel, men det borde väl vara tvärtom? Den ska ju vara öppen och skicka på diesel när spänning ligger på, och bryta flödet vid avstängning. Detta borde väl inte heller vara en reglerande ventil- alltså fullt öppen eller fullt stängd?

På måndag tänkte jag prova att köra slang direkt från sug till högtryckspump utan regulator. kommer det att funka tror ni eller kommer datasystemet strypa motorn eftersom det inte är någon kontakt med ventilen?
Aron99
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:11:13, 05-02-2018
Ort: Björketorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
Ford 7700

Janson1

#26 » 23:16:04, 22-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu kan det bli lite klurigt... En del CR dieslar har en ventil precis innan högtryckspumpens ingång och dess uppgift är att begränsa mängden till efterfrågan så pumpen pumpar bara den mängden som behövs/går åt för stunden. Jag gissar på att det är en sådan ventil du har. Sen vilket håll den går åt har väl inte jättestor betydelse... Det kan ju ingå i en slags "limp home" funktion? Låter långsökt!
Sökte på: "cr diesel fuel metering valve" och fick faktiskt upp att vid ström på är den öppen och ger då en liten mängd bränsle till hp-pumpen, vid ström av så är den stängd och ger stor mängd till hp-pumpen. Bakvänd funktion alltså. Då är ventilen till 99% hel och bränslebehovet är ju inte stort om den nästan står still. Sedan en varning som jag i och för sig inte tror gäller denna motor men vissa högtrycksregulatorer (den som släpper ut överskottbränslet från högtrycksrailen) får bara släppa ut x antal gånger i nödfall och dom gångerna räknas av ECU:n och när dom uppnås blir en varning om: fel i högtrycksventil, byt (nåt sånt). Jag har hört om så få gånger som 4-5 innan den anmodas av ECU:n att bytas. Med detta menas att resultatet förutom att ECU:n förmodligen saknar sin mängdreglerventil kan också bli att den dömer ut nästa ventil och du blir faktiskt tvungen att byta den pga att den faktiskt bara är en nödventil och skadas lite varje gång den används?
Detta är nog mer nåt för Turbodiesel!! Hallå, är du med?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1

#27 » 23:41:20, 22-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kollat runt lite och det skall inte vara skadligt för högtrycksreglerventilen att använda den om den är elektriskt styrd vilket jag tror den är och vi har precis likadana på våra Austo Engine som sitter i ett av våra flygplan på jobbet. Jag tror tom. jag har en ventil över(HPFRV) om du behöver en...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Aron99 (trådstartaren)

#28 » 18:51:55, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Janson!
OKej då vet jag det, då borde det alltså inte vara något fel på ventilen mellan HP och sugpump. Men jag tycker fortfarande att det är lite konstigt att den sputtar sådan extrem liten mängd, kom i princip bara några droppar.

Sedan förstår jag inte hur du menar med högtrycksregulatorn, den är ju inte bara en nödventil va? Den ska väl stänga vid startförsök, för att bygga upp ett visst tryck, och sedan reglerar efter vilket tryck som skall vara i railen?
Hur menar du att den öppnar i nödfall?
Den har hur som helst inga konstiga mätvärden och jag får inga felmeddelanden från datorn.
Aron99
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:11:13, 05-02-2018
Ort: Björketorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
Ford 7700

Janson1

#29 » 20:19:17, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Öppnar i nödfall gäller nog inte din motor.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

RickardNy

#30 » 20:30:59, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I bakkant på Railröret sitter Railtrycksreglerventilen.
Tar du loss den så ser du att den tätar med en o-ring och en plastring.
Är tätningarna dåliga där blir den hopplös att starta.
Läckaget blir ut i returen, så det syns inte..
Ett klassisk spridarläckage ut i returen gör också att det är hopplöst att starta!
RickardNy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:12:56, 21-02-2016
Ort: Sthlm norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MF 1080
JCB 3D ii


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: meken49, soren.strandberg och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se