Det fanns två skäl till för att äldre MB diesel hade ett gasspjäll.
Dels att strypa luften vid mindre gaspådrag, för att inte onödigt mycket kalluft skulle pumpas genom motorn och kyla ner den. På så sätt fick man motorn varm snabbare och mer varmvatten över till kupévärmen.
Och dels att säkerställa att motorn inte skulle kunna rusa sönder om den får okontrollerat stor bränslemängd av någon anledning (t ex fel på regulatorn eller att den suger i sig olja via vevhusventilationen).
Men den stora nackdelen med det där gasspjället var att motorn alltid måste suga i sig luft mot undertryck, så det blev stora pumpförluster och därmed hög bränsleförbrukning. En MB diesel från 80-talet drar, bara pga gasspjället, ca 30 % mer bränsle än en motsvarande bil utan spjäll i insugningsröret. Så det är inte så konstigt att spjället försvann när man insåg att ekonomiskt sinnade kunder började gå över till spjällfria dieselbilmärken.