Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

vakuumsugning och fyllning av ac

53 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera bil-teman här

mathiast

#16 » 17:28:56, 12-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man nu bortser från lagligheten i det hela så går det fint att köpa r134a från tyskland och då har man det som systemet är tänkt att jobba med från början.
Om det finns tryck i systemet så går det bra att vara komplettera men man får då köra ac på fullt ös och fylla tills röret från förångaren till kompressorn blir kallt en längre bit mot kompressorn.
Vill man vara 100% så tömmer man och fyller efter vikten.
Att det sedan ofta visar sig börja läcka i ett gammalt system är ju en annan femma
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010



QV_

#17 » 19:17:05, 12-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:undrar hur mycket man "spar" genom att klydda själv? Har sett priser ner till 795kr för normal fyllning och då är det ju seriöst.


Absolut! Om det finns skapligt nära.... för skall man åka på "kontorstid" så måste man ju dessutom ta ledigt om man inte har ett flexibelt jobb.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

torbjorn_forsman

#18 » 20:24:57, 12-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:undrar hur mycket man "spar" genom att klydda själv? Har sett priser ner till 795kr för normal fyllning och då är det ju seriöst.


För det priset ska man inte vänta sig att de kostar på sig mer än på sin höjd 10 minuters vakuumpumpning. Ett sådant erbjudande kan vara intressant om det finns kylmedium kvar så att systemet aldrig har varit trycklöst och fukt kunnat tränga in.
Men om det rör sig om en AC där röranslutningar har varit lossade så luften har haft fritt tillträde, så är det bättre att göra vakuumpumpningen själv i lugn och ro och låta den ta den tid det tar.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#19 » 08:29:11, 13-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

förutsätter att den som tar 795:- ink moms för en normal fyllning backar ur om det visar sei vara ett större behov av pyssel.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

AN

#20 » 12:55:28, 17-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för ett bra inlägg Torbjörn. :smile:

torbjorn_forsman skrev:Hur fyllningen ska gå till beror på hur bilens AC-system är gjort, och det kan vara värt att läsa på i verkstadshandboken i förväg. Antingen kan man fylla på högtryckssidan med stillastående motor (men då måste man se till att kylmediebehållaren är varmare än bilens motorrum för att få kylmediet att gå åt rätt håll), eller också på lågtryckssidan med motorn och AC-kompressorn igång.



På högtryckssidan fyller du som vätska eller?
Varför måste behållaren vara varmare än motorrummet? Trycket i flaskan är ju mycket högre an det vakuumsugna systemet? Trycket i flaskan är väl oftast högre an vilotrycket också? Fast när flaskan börjar bli tom då?


Hur gör ni när ni fyller olja efter byta av tex kondensor. Fyller en angiven mängd (tumregel, eller anvisning i verkstadhandbok), i kondensorn? Är det då risk att oljan följer med vakuumsugningen?
Eller injekterar, med oljeinjektor efter fyllning?

Jag fylld i kondensorn när jag bytte. Rätt eller fel vet jag inte, men det var ju min bil, och eget ansvar. Men bilen kyler fortfarande efter många år :smile:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

torbjorn_forsman

#21 » 13:16:01, 17-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Saken är ju den att om AC-systemet i bilen har samma temperatur som behållaren med kylmedium, så blir ju ångtrycket detsamma på bägge sidor. Och då får man inte över mer kylmedium från behållaren till bilen när man har fört över så mycket att det börjar kondensera i bilen. Om man värmer behållaren så ökar ångtrycket i den och då kan man få kylmediet att flytta sig tills det är färdigfyllt.

Det vanliga är att man fyller olja i den bytta komponenten innan man sätter dit den. Det är så små flöden vid vakuumsugning att det inte är någon risk att oljan följer med. Oftast finns det en tabell i verkstadshandboken som man kan följa.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

AN

#22 » 11:53:22, 18-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Saken är ju den att om AC-systemet i bilen har samma temperatur som behållaren med kylmedium, så blir ju ångtrycket detsamma på bägge sidor. Och då får man inte över mer kylmedium från behållaren till bilen när man har fört över så mycket att det börjar kondensera i bilen. Om man värmer behållaren så ökar ångtrycket i den och då kan man få kylmediet att flytta sig tills det är färdigfyllt.


Detta om man fyller i gasform då? Trycket på gasen i behållaren=ångtryck? Kan det stämma att R134a har 5bar vid 15grader. (hitta någon graf på google) Jobbar vi i en verkstad med 15graders temp, får vi då ut 5bar gas ur flaskan? Får nog plocka fram lite gamla böcker igen tror jag :smile:

Man kan väl fylla i vätskeform på högtryckssidan?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

torbjorn_forsman

#23 » 12:33:48, 18-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vare sig man fyller i gas- eller vätskeform så är ju trycket i behållaren lika med kylmediets ångtryck vid aktuell temperatur, så länge det finns både gas och vätska i behållaren. Precis som i en ångpanna där vatten i vätskeform och vattenånga existerar samtidigt.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

AN

#24 » 13:10:21, 18-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är jag med igen.

Jag värmde aldrig flaskan.
Startade bilen efter att jag fått i såpass mycket att kompressorn slog till. Lät den suga i sej tills jag fick rätt värde på vågen. Ansluten å lågtryckssidan.
Rätt eller fel vet jag inte, men hur som helst intressant.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

mimeck

#25 » 18:49:56, 18-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fixade ett litet elfel på luftkonditioneringen i traktorn. Nu kyler den men det lyser ljusrött i ett av kontrollglasen vid filtret.
Då ska det tydligen vara dags att byta filtret. Det kostar 1000 spänn pluss timmar, milersättning, servicebil, kaffe, gas mm, mm.
Blir nog ganska dyrt att lejja bort det.

Kan systemet ta skada om man kör länge med ett dåligt filter?
Kan jag byta filtret själv?

Det är förresten en Valtra m130. Lite drygt 10 år gammal. Har nog gått 6000h eller nått.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

ac tc

#26 » 19:33:27, 20-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan byta filtret men den måste tömmas först och vacumsugas samt fylla på gas efteråt. Filter bytet är det lilla jobbet.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

tortap

#27 » 19:54:29, 20-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite sent ute men...Torbjörn skriver oftast mycket bra och kunnig inlägg men ibland överträffar han sig själv. Hatten av.

5 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Michael Meier

#28 » 22:25:36, 20-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aldrig sent ute med lovord.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

mimeck

#29 » 17:18:02, 21-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan systemet ta skada om man kör länge med ett dåligt filter?

Varför blir filtren dåliga? Vatten?
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#30 » 19:15:45, 21-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torkfiltret i en bil-AC är ofta egentligen inget filter utan bara en burk som en påse silicagel hänger i. Den har också funktionen att fungera som en buffertvolym för kylmedium i flytande form.

Det är framför allt för att ta hand om fukt i systemet som torkfiltret finns där. Fukten kommer inte in av sig själv i ett system som är fyllt och i drift, men den kan ju finnas där innan systemet fylls med kylmedium - t ex pga slarvig vakuumpumpning, kompressorolja som har dragit åt sig fukt medan systemet stod öppet (vissa oljor är så hygroskopiska att de blir grumliga om en flaska får stå öppnad en stund när vädret är fuktigt), gummislangar som har dragit åt sig fukt ur luften på insidan. Och så finns risken att fukt följer med kylmediet, t ex om man fyller med återanvänd R134 eller något gasolliknande av suspekt ursprung.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Pknack, toker och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se