Tack för ett bra inlägg Torbjörn.
torbjorn_forsman skrev:Hur fyllningen ska gå till beror på hur bilens AC-system är gjort, och det kan vara värt att läsa på i verkstadshandboken i förväg. Antingen kan man fylla på högtryckssidan med stillastående motor (men då måste man se till att kylmediebehållaren är varmare än bilens motorrum för att få kylmediet att gå åt rätt håll), eller också på lågtryckssidan med motorn och AC-kompressorn igång.
På högtryckssidan fyller du som vätska eller?
Varför måste behållaren vara varmare än motorrummet? Trycket i flaskan är ju mycket högre an det vakuumsugna systemet? Trycket i flaskan är väl oftast högre an vilotrycket också? Fast när flaskan börjar bli tom då?
Hur gör ni när ni fyller
olja efter byta av tex kondensor. Fyller en angiven mängd (tumregel, eller anvisning i verkstadhandbok), i kondensorn? Är det då risk att oljan följer med vakuumsugningen?
Eller injekterar, med oljeinjektor efter fyllning?
Jag fylld i kondensorn när jag bytte. Rätt eller fel vet jag inte, men det var ju min bil, och eget ansvar. Men bilen kyler fortfarande efter många år