Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

vakuumsugning och fyllning av ac

53 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera bil-teman här

mimeck

#31 » 17:50:03, 22-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack forsman. Kan luftkonditioneringen ta skada om filtret inte byts i tid?
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#32 » 21:54:22, 22-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torkfiltret ska aldrig bytas i normal drift utan bara i samband med att man reparerar systemet och har haft det tomt på kylmedium.

Om man har slarvat med vakuumpumpningen och dessutom inte har bytt torkfilter, så kan man vänta sig både dålig kyleffekt och risk att kompressorn havererar pga att oljan drar åt sig fukt och börjar fungera som skärvätska.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mimeck

#33 » 18:52:47, 23-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då kör vi några år till och väntar på att pumpen skär!

Tack
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mathiast

#34 » 19:01:35, 23-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har i alla fall den från r12 till r134a konverterade acn på min usa ford från -92 fått visa vad den går för med runt 300mils körning i förra veckan.
Jänkarna gör rejäla grejor då alla komponenter nog fortfarande samma som sattes dit på fabriken

2 personer gillar det här inlägget.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

AN

#35 » 22:55:10, 23-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fungerar det bra med spårvätska och uv-ljus?
Kitet med glasögon och UV-lampa varierar ju väldigt i pris. Bör man köpa det dyraste, eller är det UV som UV?
Injektorn man köper till spårmedlet, pressar in medlet i systemet?

Läser lite i en bok om AC-anläggningar, och ser att man kan fylla över köldmediet i en speciell Fyll-behållare. Vad är fördelen med den?
Att man mäter upp vikten först, för att undvika överfyllning? Inbyggd värme? Nivåglas, så man har mer kontroll?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

torbjorn_forsman

#36 » 23:01:57, 23-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har använt en billig UV-lampa från Aliexpress (modell 39-kronors LED-ficklampa men med UV- istället för vita LED), inga speciella glasögon. Fungerar bra om man inte är tvungen att göra läcksökningen i fullt dagsljus utan kan vänta till kvällen eller köra in bilen i ett mörkt garage.
Har ingen erfarenhet av spårmedelsinjektorer, den metod jag har kommit i kontakt med är att blanda spårmedlet i kompressorolja innan man häller i den via tratt i någon för tillfället öppen slanganslutning. Eller via en serviceventil sedan man har skruvat ur ventilinsatsen.

Att ha en separat fyllningsbehållare är nog bra om man vill fylla till exakt vikt - arbetet går ju fortare då än om man ska fylla allteftersom och provköra anläggningen, mäta temperaturer och tryck, se hur långt efter förångaren kylmedieröret blir kallt osv mellan småfyllningarna. Men man har nog inte så mycket användning för fyllningsbehållaren om man inte vet på förhand vilken vikt som ska fyllas i - t ex om det är en enstaka hantverksmässigt byggd anläggning eller om man tänker använda något annat än det ursprungliga kylmediet.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Lundmark

#37 » 00:39:29, 24-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du verkar vara kunnig i ämnet Torbjörn!
Vill inte kapa tråden men jag har i min Volvo bm L50 (med gamla gasen R12) lite problem, det finns gas, vet dock inte hur mkt, men tryckgivaren var urkopplad och kondensorfläkten verkar vara död.
Provade bygla givarkablarna för att provköra och det blev genast kallt.
Kan det vara så enkelt att det är tryckgivaren som är trasig? Och fläkten måste givetvis åtgärdas..
Hur bär man sig annars åt när det är R12 gasen? Den går väl inte att fylla på med?
Lundmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:54:40, 04-11-2012
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Åkerman H12 -74
Case 1150 -7?
Volvo BM L50 -92
ILLER B-100
Arctic Cat 550 H1

bert

#38 » 06:04:45, 24-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte så att det är fläkten som påverkar?
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

torbjorn_forsman

#39 » 07:56:08, 24-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

R12 går precis som R134 att ersätta med någon lämplig butanblandning (t ex Envirosafe). Eller också kan man använda R134 blandat med 5 % gasol. Men R12-resterna bör ju tas hand om under ordnade former och inte släppas rakt ut i luften, om man ska byta kylmedium.

Gamla tiders tryckvakter (högtryckspressostat kallas den ofta) var ofta dåligt kapslade så att innanmätet ärgar sönder med tiden. Oftast finns en schraderventil i anslutningen så man kan skruva bort den utan att kylmediet läcker ut.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

frippis

#40 » 08:05:41, 24-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen finns det väl ingen direkt anledning förutom miljömässiga att släppa ut den gamla r12. Man kan ju fylla på med lite envirosafe om det behövs. Gaserna är ju blandbara.
Om kondensorfläkten har gått sönder så har de antagligen dragit ur tryckvakten för att koppla ur systemet. Kondensorfläkten är en väldigt viktig del av systemet. Och det blir snabbt övertryck om den inte fungerar. Om det inte går att få tag i rätt fläkt så säljer biltema universal. I värsta fall kan man ju koppla den direkt på tändningen i denna hetta så systemet funkar tills man kan fixa en bättre lösning, efter det så kan man nog koppla in tryckvakten igen och köra acn.

1 person gillar det här inlägget.
frippis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:18:24, 16-03-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135

Lundmark

#41 » 08:34:18, 24-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, jag ska ge det ett försök med tryckvakten, jag prövade koppla in den men det hände då ingenting.. därför jag byglade den för att göra ett försök.. kan vara för lite gas, eller trasig givare då.. känns som att tidigare ägare vart där och gjort nåt försök till inkopplingar,
Kanske kan vara så att kondensorfläkten gett upp och man kopplade ur givaren.. sen har givaren kastat in..

fylla på med annan gas, men hur mkt ska man fylla på när man redan har gas i systemet?
Finns ett siktglas på torkfiltret, vad ska jag se där?

Behöver man göra något spec förutom kanske byta torkfiltret om man ska byta till en annan gas?
Lundmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:54:40, 04-11-2012
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Åkerman H12 -74
Case 1150 -7?
Volvo BM L50 -92
ILLER B-100
Arctic Cat 550 H1

torbjorn_forsman

#42 » 11:24:48, 24-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Systemet är lagom fyllt om det blir bra kyla, röret mellan förångare och torkfilter blir kallt, torkfiltret kan också få bli kallt, men röret mellan torkfilter och kompressor ska inte bli kallt. Om kylan sprider sig för långt mot kompressorn så är det för mycket kylmedium i systemet och risk för vätskeslag. Blir rören efter förångaren inte alls kalla så är det brist på kylmedium. Denna koll bör göras då det är riktigt varmt ute, fläktarna (både kondensorfläkten och fläkten i kupén) igång för fullt och motorn på normalt driftvarvtal.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

AN

#43 » 13:19:28, 24-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar finnas två typer av injektorer för olja och spårmedel.

En som man trycker in medlet med genom att skruva:
http://www.fjcinc.com/wp-content/themes ... f/2732.pdf

En där man tar hjälp av vakuumpumpen och gastuben:
http://www.fjcinc.com/wp-content/themes ... f/2733.pdf

Enligt denna beskrivning kan den senare typen även användas med redan fyllt system. Men beskrivningen gäller R12. Fungerar det int med R134?

Ingen som testat den som man "skruvar" in vätskan med?

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Torpöbo

#44 » 16:43:08, 24-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om ett ac system varit helt tömt kan det vara ide att flöda igenom det med nitrogen innan wakumsugning. Då slipper man wakuumsuga ur den fuktiga luften.

1 person gillar det här inlägget.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

frippis

#45 » 11:26:44, 25-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I envirosafe gasen finns det ju redan spårvätska, så då kan du strunta i de där injektorerna.
https://envirosafe.se/webshop/view/gds- ... ac-kit-gds
frippis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:18:24, 16-03-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se