Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Isuzu trooper -89, bensin. Startar endast då tändningen varit på i 30 sek!

38 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bil-teman här

*pettson*

#16 » 00:02:15, 09-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men så ska den definitivt inte fungera. ( bränsletrycksregulatorn)
Den ska hålla ett tryck med flöde ut på returen och när du sen gasar så ska den ändra trycket linjärt mot gaspådraget. Dvs du ska alltid ha ett flöde på returen sålänge pumpen går.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


torbjorn_forsman

#17 » 08:02:36, 09-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här framgår det ju bara att det finns ett flöde i returledningen (dvs förmodligen konstaterat genom att det skvalar i regulatorn när pumpen går). Och det är ju ett bevis för att större delen av bränslesystemet fungerar.

Även om det är vanligt att bränsletryckregulatorer styrs av undertrycket i insugningsröret, så gäller det definitivt inte alla bensinmotorer med insprutning. Det finns många system som arbetar med konstant bränsletryck relativt atmosfärstrycket (och istället varierande tryckfall över spridarna).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Kplamas (trådstartaren)

#18 » 08:24:29, 09-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

*pettson* skrev:Men så ska den definitivt inte fungera. ( bränsletrycksregulatorn)
Den ska hålla ett tryck med flöde ut på returen och när du sen gasar så ska den ändra trycket linjärt mot gaspådraget. Dvs du ska alltid ha ett flöde på returen sålänge pumpen går.


Okej! Jag måste dubbekolla regulatorn. Men jag har testat starta bilen med regulatorn helt bortkopplad (fri retur) och med strypt retur. Ingen skillnad. Regulatorn styrs av vakuum så det ska följa gaspådraget som du säger.

Jag ska kolla på undersidan av styrboxens kretskort. Tror inte att kondensatorerna buktar som surströmmingsburkar.. :)

Nästa steg: att mäta om spridarna får signal från styrboxen, har spridarna alltid 12v och blir jordade av boxen? Hur mäter jag detta?

Tillägg: Läste på en annan tråd att en larmanordning, Imobiliser, ströp spridarna. Jag har någon gammal larmanordning som är till hälften bortkopplad från bilen. Hur troligt är det att den glappar och hoppar på ibland? Måste nog montera bort den helt. Går det att göra utan att programera om styrboxen?
Kplamas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:44:49, 19-10-2015
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 230 victor

torbjorn_forsman

#19 » 09:35:35, 09-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller ev spår av läckage från kondensatorerna ser man nog inget på undersidan av kretskortet, man får kika runt kondensatorn på översidan av kortet och ev löda loss den för att se hur det ser ut under den. Var speciellt misstänksam om det verkar gå ledningar på komponentsidan under kondensatorn, som inte är anslutna till den.

Så gott som alla insprutningssystem har 12 V-matning till spridarna via ett relä, och styrdonet jordar andra änden av dem. De enda undantag jag känner till på rak arm är det gamla Bosch D-jetronic-systemet som användes fram till 1973-74, samt ett Bendix-system som förekom på en del amerikanska GM-bilar i slutet av 70-talet.
Det är ju mycket korta jord-pulser vid start och tomgång, så det är svårt att hinna se något med en multimeter. Ett säkrare sätt att kolla är att koppla en lysdiod med seriemotstånd för 12 V parallellt med en av spridarna och se om den blinkar. Eller mäta med oscilloskop om man har ett sådant.

Det är MYCKET troligt att ett gammalt halvt bortrensat larm ställer till med krångel. Någon omprogrammering är det inte tal om på en så gammal bil som '89 , på den tiden var det inga biltillverkare som tänkte på att införa någon slags stöd för startspärr från fabrik utan du kan räkna med att hela larmet är eftermonterat, och det är bäst att rensa bort alltsammans, skarva ihop ev avklippta kablar som har grenats av till reläkontakter i larmenheten osv. Om du kan få fram en monteringsanvisning för larmet kan den vara bra att ha när det ska rensas bort också.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Kplamas (trådstartaren)

#20 » 10:15:36, 09-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, ska kolla på larmet. Det är någon hemmafixare (som jag själv är :vissla: ) som kopplat på det själv en gång i tiden med ärgade reläer som sitter i buntband med mera.. Ser inte alls bra ut.

Inte hittat en bra manual för mitt alarm, ca 25-30 år gammalt touch gard alarm. Men hittat en bra video som jag tänker förklarar en del. https://www.youtube.com/watch?v=oT73cAB9soU

Ovärderlig kunskap på detta forum. Tackar ödmjukast för all hjälp! :buga:

Återkommer.
Kplamas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:44:49, 19-10-2015
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 230 victor

torbjorn_forsman

#21 » 12:24:56, 09-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur slarvig installationen än ser ut så kan det lika väl vara en "riktig" larminstallatör som har gjort det en gång i tiden. Många installationsfirmor som höll på med bilstereo, komradio, mobiltelefoner mm sysslade också med larm men såg det nästan som en straffkommendering att behöva befatta sig med en larminstallation. Mycket jobb, kablar som ska dras överallt i bilen, gick sällan att ta betalt för all arbetstid som gick åt. Och då är det klart att kvaliteten på arbetet inte alltid blev som den borde ha blivit. Fort men fel osv osv.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Kplamas (trådstartaren)

#22 » 11:40:58, 10-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Monterat bort larmet med 100m kabel. Gick till alla dörrar och blinkers. Satt ett illa åtgånget relä i kofångaren, två uppsättningar signalhorn. Och ja, en kabel som förmodligen ger signal till spridarna var avklippt där larmet var påkopplat. Lödde ihop dom och satte krympslang på. Bilen startade efter det igår ikväll och även imorse!

Den bluddrar när jag ger full gas, kan vara bränsleregulatorn.

Oljelampan tändes och trycket sjönk till 0. Ska kolla oljetrycksgivaren.

Lite bilder

BildBildBild

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
Kplamas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:44:49, 19-10-2015
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 230 victor

torbjorn_forsman

#23 » 12:05:07, 10-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Apropå fullgasbluddret, det där insprutningssystemet har förmodligen s k adaptiv lambdareglering, dvs att det "lär sig" efter hand under körning med ledning av signal från bl a lambdasonden hur motorn beter sig. Det är fullt normalt att en sådan bil inte går riktigt som den ska direkt efter att den har varit strömlös. Det kan krävas några dagars vardagskörning innan allt blir riktigt som det ska. Ofta finns det någon speciell "körcykel" man kan ta till för att snabba på adapteringen, detta står i så fall i verkstadshandboken.

Ett par exempel som jag känner till:
Mitsubishi, 90-tal:
Kallstarta motorn, kör bilen som vanligt tills motorn är varm (termostaten har öppnat, övre kylarslangen är varm). Lämna den sedan på tomgång 10-15 minuter, stäng av tändningen. Klart!

Bosch-system på åtminstone Saab från åren kring 1990, troligen gäller det alla adaptiva Bosch-system av den generationen:
Kallstarta motorn och låt den gå på tomgång tills den är varm (termostaten har öppnat). Hjälp ev till med gasen om den vill tjuvstanna.
Stäng av och starta om omedelbart utan att röra gasen. Låt den gå på tomgång 2 minuter utan att röra gasen överhuvudtaget.
Stäng av och starta om omedelbart, ta ut bilen på en provtur, under provturen ska bilen köras med jämn fart minst 70 km/h och jämnt gaspådrag i minst en minut.
Klart!

Efter en sådan adapteringskörning bör man läsa av felkoder och kolla att det ser lugnt ut.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

*pettson*

#24 » 21:05:44, 10-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men vänta nu, om du inte får till någon skillnad mellan öppen retur, reguator retur eller stängd retur ( blockerad slang)
Då räcker inte din bränslepump till längre. Det matas inte tillräckligt.
Antingen för att filter är täppt, eller för att pumpen är slut, alternativt en spricka i slangen mellan pump och armatur ( inre läckage i tank) om det är tankpump.

1 person gillar det här inlägget.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

Kplamas (trådstartaren)

#25 » 21:24:03, 10-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska låna en bränsleteycksmätare och kolla trycket. Ev att det står specat i haynes vad det ska vara.

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk
Kplamas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:44:49, 19-10-2015
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 230 victor

torbjorn_forsman

#26 » 21:30:23, 10-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst är det ett multipointsystem (en spridare per cylinder), alltså inte centralinsprutning med en enda spridare i gasspjällhuset?
I så fall ska bränsletrycket med största sannolikhet vara 2,5 eller 3 bar över trycket i insugningsröret. Ofta står trycket stämplat eller instansat på tryckregulatorn.
Lita INTE på tryckuppgifter i Haynes, de har alltför ofta fått saker om bakfoten - t ex räknat fel vid konvertering mellan brittiska och metriska enheter.

Om motorn överhuvudtaget går och tycks klara att lambdareglera, så kan inte bränsletrycket vara katastrofalt fel.
Ett sätt som är mättekniskt enklare än att koppla in en manometer är att mäta bränslepumpens strömförbrukning. Man brukar kunna räkna med 1,5 A "tomgångsförbrukning" plus 1 A per bar för en 80-talsbränslepump. En sådan mätning är också ett bra sätt att avslöja om det börjar bli tätt i bränslefiltret.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Kplamas (trådstartaren)

#27 » 21:33:28, 10-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bränslefilter byttes förra veckan, har funderat om tidigare fel berott på dålig pump. Smart att kolla strömförbrukningen, men hjälper det om impellern (eller vad det nu är) är trasig?

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk
Kplamas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:44:49, 19-10-2015
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 230 victor

torbjorn_forsman

#28 » 21:52:24, 10-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är något mekaniskt fel i pumpen (trasig impeller om det är en sådan pump, eller allmänt sliten så det är stort inre läckage om det är en lamell/rullpump) så den inte får upp tillräckligt bränsletryck för att tryckregulatorn ska öppna returen, så kommer också strömförbrukningen att bli lägre än normalt.
Om kolen håller på att vara slut i pumpmotorn så kan man märka det på att strömmen är ostabil och fladdrar kraftigt.

Men min erfarenhet är att man kan göra nästan all pump- och tryckregulatorfelsökning helt utan mätinstrument bara genom att lyssna på pumpen och skvalandet från tryckregulatorn. Om pumpen är monterad i tanken kan det vara bra att ha nästan tom tank, ljudet från pumpen hörs bättre då.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Kplamas (trådstartaren)

#29 » 19:20:50, 05-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

*pettson* skrev:Men så ska den definitivt inte fungera. ( bränsletrycksregulatorn)
Den ska hålla ett tryck med flöde ut på returen och när du sen gasar så ska den ändra trycket linjärt mot gaspådraget. Dvs du ska alltid ha ett flöde på returen sålänge pumpen går.
Måste följa upp detta då bilen fortfarande bluddrar när jag gasar för hastigt, tenderar att bli värre. Det slutade med att jag kopplade bort regulatorn helt och ströp returen med en svetstång. Då har bilen gått någorlunda bra i en månad. Men nu behöver jag svetstången.

Vet inte om trycket är för högt eller för lågt. Köpte en bränsletrycksmätare på Biltema men den går bara till 10bar, den går i botten, pumpen ska ge 30bar.

Kopplar jag in regulatorn får jag inget på returen. Hur ska regulatorn fungera? Hur testar jag den? Vakuumstyrd. Bytt vakuumslangarna till vakuumrelät. Har jag satt de fel? Vad är det för elsignal som går dit? Se bild.

Kopplar jag förbi regulatorn flödar det i returen men då startar inte bilen då trycket antagligen blir för lågt.

Ska jag pröva sätta en ny bränslepump från Biltema direkt på ledningen i serie med den gamla? Bild

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk
Kplamas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:44:49, 19-10-2015
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 230 victor

torbjorn_forsman

#30 » 20:25:13, 05-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är knappast troligt att bränsletrycket ska vara 30 bar. Det vanliga i ett multipointinsprutningssystem av det här slaget är 2,5 - 3 bar.
Om du ser en tryckuppgift någonstans, så ta inte för givet att den är angiven i bar. Det kan lika väl vara t ex kPa, mm Hg eller psi.

Biltemas bränsletryckmätare brukar vara avsedda att mäta bränsletryck till förgasare med och har som regel storleksordning 0,5 eller 1,0 bar fullt utslag (men även de kan vara graderade i konstiga enheter). Om du vill få tag i en lämplig manometer för att mäta bränsletryck i detta sammanhang, så ta en manometer från t ex en vattenpumpautomat eller en tryckregulator för tryckluft, de har ofta 6 bar mätområde vilket är rätt lagom.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Göran Ekman, v702 och 5 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Bestgrip

Ygsbostudios

Kilremslagret

Wexal

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates