Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

B23 turbo misstänker och går extremt dåligt

21 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

osla (trådstartaren)

#1 » 20:06:06, 20-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har jag fått problem med min turbo konverterade b23a förgasare. Problemet kom ganska plötsligt, dock efter jag testade något man inte ska göra, testade rycka loss slangen till wg, n och j*vla vilken fart det blev på maskin :cool:
Men efter det började den gå piss, ojämnt i sinne och missar mm. Första tanken var ju haveri efter den "råkade" ladda drygt 1,5 kg. Men inga missljud och jämt komp på över 10 kg på alla burkar. Så tankarna gick över på bränsle eller tändning, efter ett kastbyte med en annan fungerande gasare konstaterades att det inte hjälpte så då gick jag över på tändningen. Kablar, stift rotor, lock och brytare nya beru ett tag innan det hände så där tvivlar jag på fel. Men vid test med stroboskoplampa (biltema, men fungerade klockrent just innan) så blir det uppehåll då den missar/klipper en kort stund och sen hoppar igång igen. Mätte spänning på plus på tändspole, med tändning på men motor av så låg det på 7 v. Med motorn igång låg den på 10,77 v, borde det inte vara dryga 12 eller 13 v på spolen?
Så frågan är ju om jag är något på spåret eller inte, nu kommer jag då ihåg varför det ska vara gamla dieslar iaf :mrgreen:


Gå till lösningen
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590



bert

#2 » 20:15:59, 20-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testa och dra en kabel direkt från batteriet för och se skillnad
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

osla (trådstartaren)

#3 » 20:27:00, 20-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade gjort det direkt om jag visste om det ska vara samma spänning där som i resten av systemet. Men gissar att det ska vara det
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

torbjorn_forsman

#4 » 22:52:05, 20-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du brytarlöst eller brytarstyrt tändsystem nu? Och vilken slags tändsystem har bilen haft från början?

På många Volvo 240 med brytarstyrt tändsystem är originaltändspolen avsedd att matas via förkopplingsmotstånd, och i bilen är detta förkopplingsmotstånd gjort som en motståndsledning i kabelstammen (därmed ser man aldrig att något finns där).
Om man använder en tändspole som är tänkt att gå utan förkopplingsmotstånd, så måste motståndsledningen ersättas med en vanlig kopparledning.

Om du har brytarlöst tändsystem, så användes förkopplingsmotstånd till Volvos äldsta typ av sådana (det system där tändmodulen är en stor plastburk, och som arbetar med en induktiv givare i fördelaren), dock vet jag inte om även det är gjort i form av motståndsledning eller inte. Medan de modernare systemen med hallgivare och en liten hopgjuten tändmodul, som kom ca 1983-84, har strömbegränsning i tändmodulen och inte ska ha förkopplingsmotstånd.

En möjlig förklaring till problemet skulle kunna vara att när du körde med högt laddtryck, så blev ju också tändspänningen onormalt hög. Det ger kraftigare spänningsspikar än vanligt på tändspolens primärsida (i synnerhet om tändspolen är av fel sort för tändsystemet), vilket skulle kunna ha skadat någonting i tändmodulen så att den nu bara "nästan" fungerar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

osla (trådstartaren)

#5 » 05:03:55, 21-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brytar tändning som är orginal i den bilen. Års 81 eller. 82
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

RD350

#6 » 06:17:36, 21-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har du ett förkopplingsmotstånd (sitter uppe vid torkarmotorn) Brukar vara kabelskorna som "glappar". Ger ofta fenomenet att motorn startar men går bara så länge man håller nyckeln i startläge, då strömmen går direkt till spolen, ej genom motståndet.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

osla (trådstartaren)

#7 » 07:05:07, 21-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu börjar jag minnas att den nån gång innan turbo konverteringen stannat och varit segstartad för att sen hoppat igång och gått som vanligt igen. Går det mäta eller ska man bara testa byta?
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

torbjorn_forsman

#8 » 07:28:37, 21-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan ju vara glapp eller spänningsfall i tändningslåset också (men jag tror det är vanligare på Volvo 740 än på 240).
Kolla dock att den tändspole som sitter där är avsedd för att ha förkopplingsmotstånd. Jag tror originaltändspolen ska heta 0 221 122 006. Om det är en annan typ av Bosch-tändspole som sitter där, så är den avsedd för förkopplingsmotstånd om det står KW i närheten av beteckningen. Resistansen i primärlindningen brukar vara mellan 1,3 och 2,0 ohm på tändspolar som är avsedda att gå med förkopplingsmotstånd i 12 V-system. Tändspolar som inte ska ha förkopplingsmotstånd brukar ha 2,7 - 4,0 ohm.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

osla (trådstartaren)

#9 » 17:42:06, 21-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jajamän, det numret stämmer på spolen samt under står det kw 12v. Förkopplingsmotståndet, är det ca 7cm långt och runt, men en blå kabel i ena änden och brun i andra änden, sitter under höger huvgångjärn
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

torbjorn_forsman

#10 » 19:28:35, 21-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett prov du kan göra är att dra runt motorn för hand så den står i ett läge där brytarna är slutna. Koppla en multimeter ställd för strömmätning i serie med ledningen mellan tändspole och brytare. Slå på tändningen. Strömmen bör bli ca 3-4 A och inte ändras om du t ex rör på nyckeln i tändningslåset, ruckar på anslutningarna på tändspolen eller förkopplingsmotståndet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Simnil

#11 » 07:10:45, 22-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för bil? Är det en turbo som du bytt motor i eller är det en vanlig som du turbokonverterat?

Alla dom tidiga Volvoturbona hade en övertryckskontakt som skulle klippa tändningen när man passerade 1,1 - 1,2 - 1,4 någonstans. Det är en liten rackarns dosa med en slanganslutning och en kabel och som på 240 satt under instrumenteringen, just ovanför pedalstället vill jag minnas. Sitter det en sån rackare i bilen så kan det vara idé att kika till den. Kan ha fått en knäck då laddtrycket skenade. Men då du pratar brytartändning så antar jag att det inte är en turbobil från början, eller?
Sen så att ladda 1,5 bar i en högkompad motor utan att hundra koll på att den verkligen får tillräckligt med soppa är ett snabbt sätt att i bästa fall blåsa, (spika sönder), toppackningen, jag vet, vi blåste massor när vi höll på som värst i början på 90-talet. (vi bytte så många så att vi på slutet lyckades byta toppackning på under en timma =) )

.... vi laddade 2,5 bar vilket på den tiden räknades som i princip vansinnigt men som nu är betydligt vanligare =)
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

InläggDetta inlägg har raderats av Simnil den 07:12:22, 22-08-2018.
Anledning: Felknappning

osla (trådstartaren)

#13 » 08:06:45, 22-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att det är idioti att tokladda så där vet jag, men man måste ju testa ändå. Nej det är ingen turbo bil från början så nå sånt borde inte finnas. Testade igår med direkt ström på spolen men ingen skillnad. Ska testa byta spole och se vad som händer
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

nordlander

#14 » 08:48:53, 22-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kanske har skjutit insugspackningen så den drar tjuvluft på nån cylinder?
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

Ivar Risslén

#15 » 13:46:58, 22-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur ser tändstiften ut?

Det låter som för min kompis när han turbo konverterade en B23A i början av åttiotalet. När man passerade 160 så började den att misstända för att gå bra vid lägre farter. Han hade monterat nya dyra tändstift och 2 av stiften tålde inte trycket i motorn. När han bytte stift igen så gick motorn bra.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se