Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Krängningshämmare Skoda Superb

24 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bil-teman här

Stefan1972

#16 » 09:47:07, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan nog vända på det och säga att grejerna ändå är ganska bra för går det av ett tiotal kränghämmare per år så är det ändå ett bra betyg med tanke på antal tillverkade. Skulle man vilja att sånt här aldrig hände så är man nog uppe i priser på delarna som till flyget.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet



JD400 (trådstartaren)

#17 » 10:50:14, 22-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var sätter ni an pallbockar, domkrafter etc på nyare bilar? Tycker det är mest plast undertill och inga bärande balkar utan bara en massa pressad plåt.

På Skodan ska ju t.ex. den medföljande domkraften sättas mot en uppressad kant längs sparklådan. Den har ett urtag för spåret men att sätta mot någonting som inte är anpassat mot den kanten lär ju inte gå.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

JD400 (trådstartaren)

#18 » 21:35:56, 22-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Första fasen i operationen klar, den gamla hämmaren är bortmonterad. Kan meddela att den inte är massiv utan ett rör om någon är intresserad. 22mm ytterdiameter, ca 4mm gods. Uppskattningsvis 80% av brottytan var rostig så den har varit på gång ett tag.

6 personer gillar det här inlägget.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Michael Meier

#19 » 06:48:37, 23-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du ska rostskydda, om du lägger tunt lager är det lättare att kontrollera .. blir det luftficka mellan stål och rostskyddsmassa lr stål /rostskyddsgrund pga extrem rörelse i materialet.. det släpper från stålet och rostar utan att du ser det, en lack är enkel att kontrollera med kniv eller fil å därmed tar man med primern under bil när man kontrollerar rostskyddets funktion..

bussningarna byts när stången börjar glappa för mye, ny lr gammal bussning spelar ingen roll, enbart glappet mellan bussning och stång som betyder något.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

JD400 (trådstartaren)

#20 » 22:21:57, 23-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

De här nya XZN-skruvarna fick jag erfara att även torx passar i, åtminstone xzn storlek 10 gick bra att dra loss med en torx. Är det designat så att de ska vara kompatibla eller är det en ren tillfällighet? Xzn har ju 12 tänder medan torx har sex. Har inte kollat om fler storlekar passar.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

torbjorn_forsman

#21 » 09:50:25, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en ren tillfällighet. XZN är inte alls något nytt påfund, VW har använt sådana skruvar sedan slutet av 60-talet (de dök först upp på drivknutarna till typ I och III då de fick fyrledad bakaxel omkring 1968). XZN är måttsatta i mm, på samma sätt som en tolvtandhylsa för en skruv med sexkantskalle i millimetermått , medan torx har ett "neutralt" nummersystem som är oberoende av om man vill tala om tum eller mm.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

JD400 (trådstartaren)

#22 » 21:38:25, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fas 2 genomförd, nya hämmaren är på plats. Inte alls så knepigt att få den på plats som jag hade befarat trots att jag bara hade bilen på pallbockar. Behövde inte demontera nåt mer. Det knepigaste var att få dit de nya bussningarna och överfallen på dessa på stången. Jag sprutade på lite silikonspray på bussningarna och pressade överfallen på plats med verkstadspress. Utan den hade det nog varit meckigt. XZN bits storlek 10 och 6 tror jag det var är bra att ha vid operationen och en liten domkraft att pressa ihop fjädringen med så man kommer åt den övre skruven till bussningarna.

Kostnad: 1542:- för själva hämmaren, 2 x 81:- för bussningarna hos Wolksvagen. Nedlagd tid kanske 3-4h effektiv tid för mig som inte är nån stormekare.

Kan tillägga också att det går att sätta pallbockar och domkraft mot den där pressade kanten i tröskeln om man sätter de där det är anpassat för den medföljande domkraften men man får allt vara lite försiktig. Har lyckats böja kanten lite på ena sidan tidigare. Nu tog jag ett sånt där domkraftsskydd som liknar en puck och sågade ett spår i så jag kunde trä på den på kanten så den får stöd från båda sidor vid lyftet. Tog det sen försiktigt på bra underlag och det gick bra.

4 personer gillar det här inlägget.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

magloman

#23 » 23:43:48, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra jobbat!

Jag brukar lägga ett knäskydd mellan
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

JD400 (trådstartaren)

#24 » 06:30:01, 25-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar! :grin: :bira:
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se