Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

King Cab startar lätt men stannar efter en stund...

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

PgB (trådstartaren)

#1 » 09:32:25, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, har någon haft liknande problem?
King Cab -96 diesel startar hur lätt som helst, men efter 1-2 min börjar den sjunka i varv och stannar till slut. Väntar man en liten stund startar den igen, går en stund men stannar eller går inte på alla cylindrar.
När motorn blivit varm går den precis som den ska. Startar och går med full kraft.
Detta händer endast när bilen stått över natten eller en längre tid (5-10 tim). Dock inte till 100%, ibland går den som den ska även när den stått länge.

Tacksam om någon har erfarenhet av liknande problem
PgB
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:20, 08-08-2011
Maskintyp: Lastbil

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


magloman

#2 » 09:46:49, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter ju som det fattas bränsle på nåt vis? :klia:

När byttes filtret?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/user/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Ursus 385
Volvo BM 430

johan.eriksson

#3 » 12:14:47, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ett vagt minne av en sil i pumpen med, troligen på inkommande ledning. Fanns på någon modell av KingCab.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM-Terrier
Volvo N86

PgB (trådstartaren)

#4 » 16:41:53, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Filtret är nyligen bytt.
Det märkliga är ju att den går när den är varm.
PgB
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:20, 08-08-2011
Maskintyp: Lastbil

PgB (trådstartaren)

#5 » 16:43:06, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska kolla om det finns något mer filter eller sil närmare pumpen.
PgB
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:20, 08-08-2011
Maskintyp: Lastbil

Turbodiesel

#6 » 19:46:37, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att allt före insprutningspumpen sitter på sugsidan (denna har väl ingen pump i tanken), startar den bra men dör strax efter kan man tänka sig att luft tar sig in, kanske vid filterhållaren eller vattenavtappningen i botten på filtret. Då smiter bränslet tillbaka till tanken under stilleståndet, och den går bara på det som finns i insprutningspumpen. När den väl går som den ska klarar den en hel del luft från sugsidan utan att klaga.

Kanske börja med att lossa returledningen till tanken, och se om det kommer några luftbubblor med flödet, när motorn är igång alltså.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr.. Caput tuum in ano est.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

mathiast

#7 » 21:00:48, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter oftast en liten mässingssil i inloppet på insprutningspumpen,den brukar klabba igen trots att den sitter efter filtret
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

torbjorn_forsman

#8 » 21:55:28, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att en mässingssil blir igensatt även om bränslet som når den redan är filtrerat är ju inte så konstigt, när man tänker på hur diesel reagerar kemiskt ihop med koppar och kopparlegeringar.
Låter som sällsynt dumt materialval, silen borde ha varit gjord av nylonnät, vanlig ståltråd eller rostfritt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Turbodiesel

#9 » 22:03:52, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förr fick inte diesel reagera något speciellt med koppar, sedan kom dieselsurrogatet in i bilden och det får tydligen äta på både zink & koppar precis så mycket det orkar.

Jag tror inte den tidens dieselfirmor (diesel-kiki?) tänkte sig dagens tragiska bränslesubstitut när en kvalitetssil i mässing valdes..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr.. Caput tuum in ano est.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

torbjorn_forsman

#10 » 22:06:43, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har fått ett intryck av att det snarast var ännu värre förr i tiden när svavelhalten i diesel var hög. Alltså exakt samma fenomen som att hypoidoljor med avsiktliga svaveltillsatser reagerar med koppar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mathiast

#11 » 09:55:57, 13-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väk den "förnyelsebara" delen i dieseln som reagerar med gulmetaller och oxiderar till brun klister

1 person gillar det här inlägget.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

PgB (trådstartaren)

#12 » 13:59:29, 13-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inlägg av Turbodiesel » 18:46:37, 12-10-2018

Tänk på att allt före insprutningspumpen sitter på sugsidan (denna har väl ingen pump i tanken), startar den bra men dör strax efter kan man tänka sig att luft tar sig in, kanske vid filterhållaren eller vattenavtappningen i botten på filtret. Då smiter bränslet tillbaka till tanken under stilleståndet, och den går bara på det som finns i insprutningspumpen. När den väl går som den ska klarar den en hel del luft från sugsidan utan att klaga.

Kanske börja med att lossa returledningen till tanken, och se om det kommer några luftbubblor med flödet, när motorn är igång alltså.


Jag har också tänkt så eftersom det bara är när den stått stilla en längre stund.
Nu lyckades jag hitta en en engelsk verkstadshandbok och det är en elektriskpump i tanken. Det kan vara så att den gett upp helt enkelt. Det får vi undersöka.
PgB
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:20, 08-08-2011
Maskintyp: Lastbil


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates