Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Fälgrenovering och lite annat...

59 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera bil-teman här

johan.eriksson

#16 » 06:03:11, 05-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur vida den är etsande eller ej ska jag låta vara osagt, men den biter bra. Funkar fint att spruta när man förtunnar den, och är övermålningsbar med det mesta. Jag brukar använda den som grund till det mesta jag bygger eller renoverar i metallväg.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320



Åsa-Nisse

#17 » 10:09:00, 06-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle vilja rekommendera att slå en signal till någon firma som pysslar med fälgrenovering för att få rätt primer. Av egen erfarenhet då jag högglanspolerade ett par fälgar för att sedan klarlacka dom. Det funkade i tre dagar, sedan släppte klarlacken som skinnet på en solbränd rygg. Svaret jag då fick på frågan om varför var att aluminiumet oxiderar lika fort som du polerar och man måste prima det inom två timmar eller vänta ett par dagar och använda en annan primer.
Aluminium är svårt när det gäller färger.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

toker

#18 » 17:31:21, 06-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur ser ytan ut när du kört med nylon borsten har en del alu detaljer jag tänkte polera upp till vintern en del målad alu och en del polerad med klarlackad som har börjat släppa oxidera. Delarna sitter på en mc en Yamaha V-max 1200 som är i bra skick just förutom lita alu som ska fixas till.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Krister W. (trådstartaren)

#19 » 21:51:39, 06-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:Jag skulle vilja rekommendera att slå en signal till någon firma som pysslar med fälgrenovering för att få rätt primer. Av egen erfarenhet då jag högglanspolerade ett par fälgar för att sedan klarlacka dom. Det funkade i tre dagar, sedan släppte klarlacken som skinnet på en solbränd rygg. Svaret jag då fick på frågan om varför var att aluminiumet oxiderar lika fort som du polerar och man måste prima det inom två timmar eller vänta ett par dagar och använda en annan primer.
Aluminium är svårt när det gäller färger.


Ojoj, varför frågar jag er här på Maskinisten? :ohnej: Allting verkar ju så komplicerat! :mrgreen:

Det var intressant. Sånt vill man ju inte drabbas av. Kanske det skall vara en etsande primer då? Någonstans läste jag att en sådan innehåller någon form av syra som löser upp oxiden och på något sätt "förenar" detta med själva primern på något vis. Eller om det bara "ångar bort"!? Det låter ju bra i alla fall.
Estande primer verkar gå under beteckningen wash primer på utrikiska.
En sådan här t ex:
https://www.billackering.eu/washprimer-syragrund
Eller det kanske inte är samma sak?
Dock verkar det som att man måsta lägga en annan primer ovanpå denne:
"Du måste lägga på filler/slipgrund eller grundfärg vått i vått. Du får inte lägga på epoxy eller bilfärg direkt på denna primer. "

Som sagt, det verkar vara komplicerat värre det här!
Jag inser att det lätt kan bli tokigt med olika färger och primers i fel kombination.
:off_topic:
Minns än idag mitt eget första större lack/renoveringsjobb. 14 och ett halvt år gammal renoverade jag (nåja) min först moped. Hade köpt några sprayflaskor med en synnerligen vacker blåmetallic färg. Moppen plockades isär "i molekyler", och ram och plåtdetaljer slipades så gott som plåtrena under några veckors tid, sadeln kläddes om mm mm.
Så kom då den stora dagen då lacken skulle appliceras. Först målades med primer (troligen var det på sprayflaska, minns inte säkert). Hade precis tålamod att vänta till nästa dag då jag lade på metalliclacken.
Tog dock inte många minuter innan fiaskot var ett faktum. Den fina blå metallicen började resa sig och spricka, lacken liknade nu mest en krymplack! Ve och fasa! :aaargh:
Vad göra? Det mesta var nu redan målat med metallic, gick inte att backa. Så jag vill minnas jag lade på det sista av färgen och gick från garaget. Besvikelsen var stor.
Tillbaka nästa dag. Nä, det såg fortfarande lika jävligt ut. Orkade dock inte göra om då, utan moppen sattes ihop ändå. Såg la lite tetit ut, men den gick bra! :driver: :mrgreen:
Ork och motivation kom väl tillbaka vad det led så den blev ommålad igen efter ett par månader. Och igen. Och igen. Och igen. Var nog minst en 4-5 olika lacker på den under ett par års tid!
En gång målades den ljusblå med en Volvofärg för ugnslackering. Fasen vad jag fick elda i kaminen i farsans snickarbod den dagen för att det skulle torka! Vill minnas att färgen skulle torka i 80 grader under 6 timmar eller så. Men jag fick nog upp det till en bra bit över 50 grader i alla fall! :mrgreen:
Så var det då.
:back_to:
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Krister W. (trådstartaren)

#20 » 22:12:11, 06-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Hur ser ytan ut när du kört med nylon borsten har en del alu detaljer jag tänkte polera upp till vintern en del målad alu och en del polerad med klarlackad som har börjat släppa oxidera. Delarna sitter på en mc en Yamaha V-max 1200 som är i bra skick just förutom lita alu som ska fixas till.


Se andra bilden i inlägg #12 ovan. Så bra närbild jag kan visa. Ytan blir mer som slipad än polerad, i ytjämnhet ungefär som efter slipning med mellangrov smärgelduk skulle jag tro. Vill man ha högglans får man ta vid med annat efter detta.
Det bearbetar inte på djuptet. I den bilden ser man fortfarande spår efter svarvningen av fälgarna. De spåren fanns ju kvar under oxideringen, fast det var svårt att tro. :mrgreen:
De kom fram vid bearbetningen igen, men försvann inte då heller.

Man kan också tydligt se att viss oxidering har gått ner på djupet. Det får man inte riktigt bort med denna metod. Även efter "långvarig" bearbetning med nylonborste är det kvar mörka/svarta stråk och djupa porer.
Någon form av kemisk bearbetning krävs nog för att åtgärda detta. Betning? Etsande grundfärg? Vad det nu är för något... :klia:
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Skru'are

#21 » 22:18:09, 06-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kunskap är tveeggat.
Ju mer man kan - ju mer komplicerat blir det.
Aluminium och rostfritt är inte enkelt.

Generellt.
Om du frågar några som inte kan, så ökar chansen att du får det svar du vill ha.
Frågar du de som kan, så riskerar du att få ett svar som du tycker är besvärligt.
Det krävs en viss kunskap för att ta emot ett svar. Och ibland även för att ställa frågan.
Att i frågan börja med att det först och främst skall vara billigt och enkelt utesluter i vissa fall alla tekniskt korrekta svar.
:shake_hands:

3 personer gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Krister W. (trådstartaren)

#22 » 22:59:52, 06-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så sant.

Men det är ju just kunskapen jag vill åt! Sen hur jag väljer att göra i det här specifika fallet är ju en annan sak. Bonnarenovering ja, men jag vill ju inte att färgen ramlar av efter 3 dagar heller...
Jag vill lägga det på en "rimlig" nivå. Vad det nu är? Tja, ser hyggligt ut från början, och även efter några års brukande... Och inte alltför komplicerat eller dyrt att applicera. Hobbynivå.
Med tillräcklig kunskapsnivå kan jag därefter välja lagom nivå på metod/produkt. Att lägga en dyr/avancerad topplack ovanpå ett "dåligt" underlag är ju inte det jag vill göra, utan ungfär lika dåligt rakt igenom. :mrgreen:
De kommer inte att rulla dagligen i saltslask på vintern. Vilket de förmodligen fick göra i början av sitt liv, därför såg de ut som de gjorde. Utan mera i skog och mark. Så mycket kan jag säga! :mrgreen:
Alu-fälgar vintertid är ingen bra idé när det saltas friskt på vägarna! Det har jag verkligen insett nu, med all önskvärd tydlighet.

Det jag hittat och läst på nätet hitills bidrar inte nämvärt till höjande av kunskapsnivån generellt i ämnet för mig. Jag vill förstå (någorlunda) grundprinciperna vad gäller olika "system" av primers och målarfärger. Hur och framför allt varför.
Men jag är oerhört tacksam för alla tips och råd som kommer upp i tråden! Även om ett svar inte är fullständigt, kan det vara en ledtråd som leder framåt mot svaret på gåtan! :thumme:
Men det mesta inom området känns just nu mer eller mindre som hokus-pokus.
Proffsen sitter säkert på stor kunskap, men det vill man kanske inte dela ut hur som helst. Det är ju det man lever av, till stor del.
Känner någon här till någon bra bok i ämnet t ex?
Eller jag borde kanske försöka hålla mig till devisen i min signatur istället, och inte fråga så förbannat mycket? :mrgreen:
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Skru'are

#23 » 23:45:50, 06-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är svårt.
Även proffsen har misslyckats. Ett stort internationellt företag har historiskt gjort omfattande och dyrbara misslyckanden.
Det är i förbehandlingen problemen ligger.
Sexvärt krom har nyligen fasats ut och man har konverterat till trevärt krom. Det är stora industrianläggningar för lackering som lagt ner mycket forskning och utprovning.
De behandligskemikalier och färger som används i mindre sammanhang får inte säljas till eller hanteras av privatpersoner.

Klimatet för fälgar i trafik är mycket svårt. Legeringen är anpassad även till andra kriterier än "saltvattenbeständig".
Rost är korrosivt för aluminium och rostande järn inlagras vid mindre belastning i ytan och ger svart missfärgning. Jfr bromsar.
I skog och mark som du skriver är det helt annorlunda klimat. En lågtrycksblästring, ev JOS, med ett skonsamt medel kan vara ett alternativ eller våtblästring med en högtryckstvätt med skonsamt medel. Sedan låta dem oxidera naturligt. När de är jämnt oxiderade/grå kan man överväga att måla. Men det tar tid.
Det är alternativ jag själv funderar på för användning i lantmiljö. Det är bättre än en misslyckad målning, billigare och enklare.

1 person gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Krister W. (trådstartaren)

#24 » 21:01:53, 16-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har blivit dags för en uppdatering av tråden.
(denna tråden skall inte komma att kategoriseras som en av alla dessa avstannade projekttrådar, som det diskuteras om i en annan tråd, hoppas jag!)

Det blev till sist grundmålning med Biltema Epoxiprimer 30-623, som johan.eriksson tipsade om.
Efter det såg det ut så här:

Bild

Tiden får väl utvisa om det var rätt val eller ej.

Sen toppat med Biltema fälgfärg silver 36-7402. Resultat enligt nedan:

Bild

Känns bra än så länge. Målarfärgerna "skar sig" inte i alla fall, och det sitter kvar än så länge. :grin:

Efter att det "legat till sig" några veckor var det så dags igår att åka och få fälgarna skodda med gummi:

Bild

Inte så pjåkigt om jag får säga det själv! :grin:
(även om jag måste erkänna att de ser lite bättre ut på bilderna än i verkligheten, men jag är ändå nöjd med resultatet!)

600 riksdaler för montering/balansering av 4 hjul är väl rätt ok... Och snabbt och smidigt som alltid hos KA Bilservice i Härryda!
Åkte hemifrån kl. 11.00. 11.48 var det klappat och klart för hemfärd igen. Och det var utan tidsbokning också! :thummar:

Så var då denna milstolpe avklarad. Vad som händer härnäst får vi se vad det lider. :rock_on:

Tack alla ni som bidragit med råd och tips, eller bara visat intresse! :grin: :thumme:
So long, så länge. :wave:
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b

7 personer gillar det här inlägget.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

jonnordvall

#25 » 21:05:09, 16-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fint:)
Hoppas det håller så länge att du är nöjd:)

Tänker själv måla en omgång aluminiumfälgar på bilen jag gör i ordning för lek på sjöis. Blir vita sportiga målade med pensel. Kommer se sportigt och rallyaktigt ut på långt håll iaf :grin:
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Göran Ekman

#26 » 21:19:45, 16-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sprutade du epoxiprimern?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Krister W. (trådstartaren)

#27 » 06:52:43, 17-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, sprutat, ja.
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Åsa-Nisse

#28 » 09:58:25, 17-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir ju traktens fräckaste släpkärra :buga:
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Krister W. (trådstartaren)

#29 » 23:14:44, 24-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då blev det tid över till "lite annat" också.

Häromdagen kom så äntligen ett litet paket efter lång väntan:

Bild

Sen var det dags att skrida till verket!
En lördag eftermiddag förlöpte såhär:

Bild
Bild
Bild
Bild

Nedre fjäderfästet bestod delvis av Antimateria visade det sig! :mrgreen:

Bild

Men det fixar vi en annan gång.

Bild
Bild
Bild

Gummipuck på plats. Fjädern säkrad igen.

Bonusbild av en hög Antimateria på arbetsbänken:

Bild

Ena sidan fram klar. Fortsättning följer.
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b

3 personer gillar det här inlägget.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Stridis2

#30 » 00:19:04, 25-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flyttar du stötdämparinfästningen också? I annat fall får du väl kortare fjädringsväg? :klia:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se