Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Hur fungerar automatjusteringen på denna kopplingsvajer

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

nordlander (trådstartaren)

#1 » 22:56:34, 14-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som vet hur automatjusteringen ska fungera på denna kopplingsvajer? Sitter i en Citroen Berlingo 2007 (1,6 bensin NFU BE4R låda) Söker man på mitt regnummer kommer denna vajer upp på en del sidor (bildelar24 bl.a.) men andra sidor rekommenderar en vajer som man efter montering "vrider" lös automatjusteringen.

Den vajer som jag har nu (på bilden) satt på bilen när jag köpte den. Men det känns som det är fel? Hur ska den kunna justera något? Har haft lös wiren. Måste man återställa den på något sätt?


Bild
Senast redigerad av nordlander 22:59:32, 14-05-2019, redigerad totalt 2 gånger.
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


nordlander (trådstartaren)

#2 » 22:57:47, 14-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vajern som Mekonomen rekommenderar. Som man tydligt kan se en automatjustering på och som kommer plomberad.


Bild



Bild
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

nordlander (trådstartaren)

#3 » 23:20:35, 14-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har försökt googla mig till det här nu. Verkar som att jag har rätt vajern då den hör till BE4R växellådan. Den andra vajern hör till en låda som heter MA. Fattar dock fortfarande inte hur den ska kunna justera nåt.

BE4R har backljuskontakten rakt fram mot grillen.
Bild
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

tronde

#4 » 02:22:59, 15-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hvis jeg får bilens VIN kan jeg se om jeg har noe offisiell info fra Citroën. Blir ikke før sent i morgen kveld.
tronde
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Stefan1972

#5 » 07:49:42, 15-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur man släpper automatjusteringen skiljer mellan olika virar. Original kan ha en variant och eftermarknad en annan. Ibland trycker man ner toppen samtidigt man trycker upp botten och ibland vrider man nåt och ibland är de trasiga så det inte fungerar alls och det är ingen ordning alls på de där. En del går inte ens att återställa utan man byter wire vid kopplingsbyte. Man får först konstatera om det är en originalwire och studera originallitteratur hur man gör. Oftast går det att hitta nån youtube video........
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#6 » 10:36:01, 15-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var MYCKET misstänksam mot information från Haynesböcker i detta sammanhang. Det som står där gäller ju framför allt för högerstyrda bilar för brittiska marknaden, och det är mycket vanligt att kopplingsmanövreringen är olika gjord på höger- och vänsterstyrt utförande av samma bilmodell.
Samma sak gäller även då man ska köpa reservdelar från utländska webshoppar, det gäller inte bara att vajern är till för rätt bilmodell med rätt växellåda utan även att det blir rätt avseende vänster- eller högerstyrning.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

nordlander (trådstartaren)

#7 » 13:19:59, 16-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilens VIN VF7GJNFUC93432715
Citroens kod 11062FV och 10594
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

nordlander (trådstartaren)

#8 » 13:20:48, 16-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade på en annan Berlingo med samma låda och det är samma vajer. Så det kan stämma att det skiljer på vilken låda man har.
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

tronde

#9 » 19:26:01, 16-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg finner ingen beskrivelse for den kabelen på ditt VIN, men din bil skal ha BE4J gearkasse i følge Citroën.

11062 betyr at bilen ble bygd 21. februar 2007, og FV betyr CENTRE DE VIGO, altså bygd i Spania.
http://www.citroen-ds-id.com/gen/Gen_Organr.html
http://fcia.proboards.com/thread/92/fac ... roen-valid


Bild

Delefilmen for ditt VIN hentet fra Frankrike nå nettopp


Bild


Beskrivelse for bytte på BE4R gearkasse. Aner ikke hva som skiller den fra BE4J, men delenummer 2150CX brukes også på venstrejørte biler med BE4R gearkasse så det er vel gyldig for din bil også. Mer enn dette finner jeg ikke om clutchkabel.


Bild

1 person gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

nordlander (trådstartaren)

#10 » 13:22:36, 17-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jättestort tack!!
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

nordlander (trådstartaren)

#11 » 17:34:18, 17-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får kolla justeringen på pedalen men annars verkar allt rätt. Tack så mycket tronde!
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

tronde

#12 » 18:02:50, 17-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beskrivelsen stemmer nok for din bil også. Du har samme pedal som biler med BE4R. Det kan være at tidligere eier har byttet uten å få justert.

1 person gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

tronde

#13 » 18:54:46, 17-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan være noe fornuftig i ett av disse dokumentene også. Litt vanskelig å navigere i siden de dekker flere bilmodeller.



000000-2_en_us_t2_2005.pdf


BERLINGO_C15_JUMPER_JUMPY_2004.PDF


BERLINGO_C15_JUMPER_JUMPY_2001.PDF
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

1 person gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

nordlander (trådstartaren)

#14 » 20:19:52, 21-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar. Har varit lite orolig då jag fick byta koppling för andra gången utan att hitta nåt fel. Urtrampningslagret nötte ner tryckplattan (första bytet var för slitage). Har dock kört ca 400 mil nu och det funkar. Tror boven var skev tryckplatta. Men man blir nojjig

1 person gillar det här inlägget.
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

nordlander (trådstartaren)

#15 » 23:23:51, 09-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Det verkar vara rätt kopplingswire iaf. Hörde dock nåt väldigt väldigt lågt gnissel idag knappt hörbart. Bestämde mig för att ta lös wiren för att kolla hur/att det fungerar.

Sitter en fjäder som skjuter ut höljet på wiren. Den är alltid "aktiv" dvs höljet är som längst när den inte är monterad.

När man monterar ska man börja inne i kupèn och fästa wiren i pedalen. Sen justerar man pedalen genom att lossa bulten och dra pedalen mot sig. Då kommer clipset (nr 7 på trondes bild) som håller wiren att trycka på den vita delen på wiren till höger i bild. Gör man det kan man trycka ihop wirehöljet och montera wiren på lådan.

När man monterat på lådan trycker man några ggr på pedalen så att fjädern spänner ut wirehöljet. Sen justerar man pedalen så att clipset INTE tar i den vita delen på wiren. Räcker med 2 mm ifrån.

Så har jag fattat det iaf. Wiren ska hålla spänn så att urtrampningslagret ligger emot hela tiden. Nu gnisslar det inget iaf.

Efter att
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates