Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Renault Traffic -86 krävs det ny motor?

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

FlammanSWE (trådstartaren)

#1 » 16:59:28, 23-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej kära Maskinist nördar!

Jag har nyligen kommit över en Renault Trafic från 1986 med 1.6 Bensinare. Den är utrustad som en Camper där tanken är att komma ut i sommar och rulla runt på olika äventyr. Men som bilen står nu så är det något ut av ett projekt då motorn inte går. Jag köpte denna bil med trasig motor och nu har ambitionen att få liv i den. Jag vet inte allt för mycket om bilens historia men jag tror att det som har hänt är att först gick frost pluggen sönder vilket i sin tur gjorde att motorn förlorade kylning. Detta anar jag då jag ser att frost pluggen är bytt. Efter detta har även motorn kokat vilket har fått toppen att gå. Efter detta tog ägaren innan mig över projektet. Han har då planat toppen samt köpt ny packning. När han skulle testa att dra runt motorn så följde cylinderfoderna med och där någonstans tröttnade han. Så nu är det min tur att försöka få liv i den. Har inspekterat motorn och har fått ur kolvarna och stakar. Skicket på motorn kändes ganska dåligt då motorn har stått ute utan sump samt tändstift så fukt har kommigt in vilket let till lite tråkig ytrost här och var. Tror ni det är bortom räddning och det är ny motor som gäller isåfall får ni gärna också tipsa om var jag kan hitta en ny motor. Detta kommer vara något av ett budget projekt. Återkommer snart med bilder.

All form av feedback uppskattas.
//Flamman

1 person gillar det här inlägget.
FlammanSWE
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:34:27, 22-05-2019
Ort: Ängelholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Renault trafic, bmw m20b25



torbjorn_forsman

#2 » 17:16:29, 23-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En del bilder på motorn och uppgift om motorkod mm kan kanske ge uppslag om var man kan hitta en passande motor annat än i en exakt likadan Trafic. Tyvärr var ju sortimentet av Renault på svenska marknaden ganska litet i mitten av 80-talet, det var Volvo som skötte importen och man var noga med att inte ta in några modeller som kunde konkurrera med Volvomodeller. Så det var väl i stort sett bara R5, R19 och Trafic att välja på. Det kan ev ha funnits någon GT-variant av R5 med 1,6 l motor, som i så fall skulle kunna vara identisk med motorn i Trafic. R19 hade tvärställd motor och förmodligen en helt annan konstruktion.

Det fanns i varje fall på sin tid många Trafic, men de flesta blev inte så långlivade. En hel del av dem kördes ner som hantverkarbilar, och många rostade bort i förtid.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Trondos

#3 » 21:27:51, 23-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hvis man kan tro på Wikipedia, har den en "Cleon-Alu" motor med kode AxM. Den fins visst med turbo også, da hadde du kommet deg snabbt fra camping til camping. :mrgreen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Renault_Trafic
https://en.wikipedia.org/wiki/Renault_C ... engine#AxM

2 personer gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Ivar Risslén

#4 » 22:16:49, 23-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat med bilskrotarna om de har någon passande motor ?
http://bildelsbasen.se/se-sv/Renault/RE ... EM-841A1M/
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

FlammanSWE (trådstartaren)

#5 » 10:38:21, 24-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tusen tack för alla bra svar!

För att beskriva skicket så kunde jag inte känna några vändkanter vilket är ett gott tecken. En del av kolvringarna sitter lite fast men kanske endast krävs rengöring för att få loss dom. På blocket gick det även att läsa ut 700597405 1 7:7, och på märkbrickan A1M P 707 CO26269. Lite osäker på vad detta betyder.

Tack för tipset Ivar gälande motorn kan vara en som passar. 8,000:- är dock en ganska stor slant för mig just nu så det är väll bara att sätta igång! Så dra ut nu och börja med att rengöra delarna. Någon som har tips på rengöringsmedel?

Här kommer lite bilder som lovat.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
FlammanSWE
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:34:27, 22-05-2019
Ort: Ängelholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Renault trafic, bmw m20b25

Trondos

#6 » 11:00:20, 24-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

FlammanSWE skrev:Tusen tack för alla bra svar!
På blocket gick det även att läsa ut 700597405 1 7:7, och på märkbrickan A1M P 707 CO26269. Lite osäker på vad detta betyder.



A1M er motorkoden, den finns igjen på Wikipedia for motorer på 1,647 cc brukt mellom 1981 og 1986 i Renault Trafic. :thumme:
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

MN

#7 » 11:16:45, 24-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

hade det varit motor hade jag plockat ur fodren och fått dem honade , verkstaden fixar en helicoil och provtrycker toppen på samma gång. Nya kolvringar. Kan vara en sådan där härlig motor med pappersshims under fodren...

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

ac tc

#8 » 14:47:33, 24-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, den där rackaren är släckt med Volvos ökända v6á.
- billigt..hena fodren, polera upp vevslängarna och lite helicoil i toppen.
Montera ihop motorn j..ligt noga, det här är ingen volvo rödblockare direkt utan fransk finmekanik i sitt esse.
Räkna på motorn för 8000:- så inte dina delar blir dyrare.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

FlammanSWE (trådstartaren)

#9 » 17:44:50, 24-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då va man i fullgång att beta av listan med grejer att fixa men ju mer man gör desto fler fix hittar jag som behövs... Men det är jäkligt roligt och lärorikt ändå. Skickar med fler bilder där ni kan se vad jag syftar på.

Någon som vet en bra sida där man kan se lite sprängskisser? För det är inte helt självklart hur det skall gå ihop. Förstår inte hur lyftarna och stötstängerna skall få plats. Har använt mig av realoem.com tidigare som är grymt bra om man skruvar på bmw.

Bild
Bild
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
FlammanSWE
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:34:27, 22-05-2019
Ort: Ängelholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Renault trafic, bmw m20b25

FlammanSWE (trådstartaren)

#10 » 23:09:15, 26-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja då var de dax för ytterligare en uppdatering. Ska jag börja men dom goda eller dom dåliga nyheterna. Jag väljer att böra med dom goda. Dom goda är att jag fick los det undre spjället vilket jag gissar är choken. Den dåliga nyheten upptäcktes då jag börja hona och det är att det saknas delar av ett cylinder foder samt att den har en spricka. Detta gissar jag att det har sket när man dragit runt motorn med lösa vevstackar och på så sätt slagit sönder cylinderfodret på båda sidorna. :screwy:


Bild
Bild
Bild
FlammanSWE
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:34:27, 22-05-2019
Ort: Ängelholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Renault trafic, bmw m20b25

ac tc

#11 » 15:01:17, 28-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp ett foder, syna stakarna eller slå till på motorn för åttatusen. Går den skulle jag aldrig tveka.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

FlammanSWE (trådstartaren)

#12 » 01:33:56, 29-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev som så att jag köpte åttatusenkronors motorn till sist vilket kändes som rätt beslut. Så idag har jag fått ut den gamla motor och tvättat i motorutrymmet. Så jobbar för fullt för att få in den nya motorn men så klart har man lite farthinder så som att motorkuddarna var helt slut och skruvarna från grenrören lika så. Jag lär återkomma med många fler frågor när det närmar sig uppstart då alla har bra och trevliga svarar på detta forum. Guldstjärna till er alla!

3 personer gillar det här inlägget.
FlammanSWE
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:34:27, 22-05-2019
Ort: Ängelholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Renault trafic, bmw m20b25

FlammanSWE (trådstartaren)

#13 » 14:46:40, 29-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen!
Detta projekt har givit mig många utmaningar. Jag hade problem med att få startmotor och gå men tillsist kom jag på efter en hel del klurande att det var ballastresistorn på startmotorn som var boven i dramat. Sådan rolig känsla när man hittar och kan fixa problemen. Ett av mina nuvarande problem är att jag inte kan få till någon tomgång. Den går om man pumpar gasen så att booster pumpen går. Jag har testat att skruva på dom olika tomgångs skruvarna utan resultat. Efter det har jag även koppla av soppa slangen till förgasaren och stoppa slangen i en petflaska och krankat den fyllde då flaskan snabbt. Hade ju två förgasare så testa att bytta rakt av men det var samma problem. Vad tror ni är nästa grej att testa?

1 person gillar det här inlägget.
FlammanSWE
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:34:27, 22-05-2019
Ort: Ängelholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Renault trafic, bmw m20b25

torbjorn_forsman

#14 » 12:00:17, 30-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen tomgång? Först och främst: Finns det någon magnetventil för förgasarens tomgångsmunstycke? Fungerar den, och får den spänning då tändningen är påslagen? Observera dock att det finns en del udda konstruktioner (bl a Mercedes från 80-talet), där tomgången stängs av då magnetventilen får spänning, då är det ett tidrelä som sköter om att spänningssätta magnetventilen några sekunder efter att tändningen har slagits av. Det bör framgå av elschema för bilen i så fall.

En annan vanlig orsak till dålig eller obefintlig tomgång är tjuvluft, kanske någon trasig eller oansluten vakuumslang någonstans.

Och en tredje orsak är för sen tändning. Om fördelaren har dubbelverkande vakuumdosa, så är det MYCKET viktigt att läsa på i verkstadshandbok om huruvida vakuumslangarna ska sitta på plats eller inte vid tändinställning. Observera att det är vanligt med skillnader mellan utförande för olika länder på 80-talsbilar (pga dåtida skillnader i avgasbestämmelser, bränslekvalitet mm), så det är viktigt att du får fram uppgifter som gäller för det svensksålda utförandet av bilen. Engelskspråkiga Haynesböcker är t ex inte alls att lita på.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se