Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

BMW 316i 2004 E46 motorbytte

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Trondos (trådstartaren)

#1 » 18:30:00, 22-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

For tre år siden (hu hvor tiden flyr :uupps: ) kjøpte jeg en billig 2004 316i med registerkjedehavari. Jeg fikk tak i en motor på skroten, denne motoren kommer også fra en 2004. I 2004 hadde BMW et generasjonsskifte på disse motorene. Motoren som sto i bilen heter N42B18, etterfølgeren heter N46B18. Motoren har fått en nyere generasjon ECU fra Bosch. Bilen min har en egen ECU under batteriet som styrer VANOS-systemet.
Dere aner sikkert hvor dette ender. :mrgreen:
Naturligvis var motoren skroten solgte meg fra en bil som var nyere enn juni 2004. Jeg oppdaget ikke dette før motoren var satt inn i bilen, med ny clutch og ny tetningsring på girkassen. Klåparna på skroten hadde skrevet både N42B18 og N46B18 på lappen som hang på motoren. Jeg kjente på meg at jeg ikke hadde lyst til å skrue ut igjen motoren, så jeg demonterte hele kabelharvan fra den orginale motoren, og flyttet over på den som sitter i bilen.
Motoren starter og går, men den er helt kraftløs. Der ligger ingen feilmeldinger i ECU, men motoren går tydeligvis i noen slags nødmodus. Har også hatt den inne på et uavhengig verksted som sier de skal være spesialister på BMW, og betalt 1500 kr for å få råd om å finne riktig motor å sette i bilen. :hotar2:

Jeg har vært hos skroten og klaget, og da fikk jeg ECUen som hører til motoren. Men ledningsnettet som skal videre inn i bilen passer ikke. Jeg har vært inne på tanken om det kan være mulig å få tak i en plugg som hører til den nye ECUen, og skarve sammen med ledningene i bilen. :klia:
Som det kjennes ut nå, så vil jeg bare selge bilen og få den ut av veien, hvis ikke noen lyse hoder her inne har noen gode råd. :idee3:

Synd, for det er en ganske fin bil.
Bild

N46B18 motor....
Bild

Øverst den nye ECU, under den som sitter i bilen.
Bild

ECU til N46B18.
Bild
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111



ac tc

#2 » 08:42:16, 24-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är enklare att byta motor en gång till än att försöka få ihop den du har elektroniskt.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Trondos (trådstartaren)

#3 » 10:00:57, 24-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det tror jeg også, selv om jeg har prøvd mye for å få motoren til å gå som den skal så skjønte jeg at her var det nok ingen vei utenom et motorbytte til. :klia:

Men jeg har ingen motor, og har gått lei av hele bilen. Kommer til å legge den ut på finn.no. Får jeg et skapelig bud på hele bilen så selger jeg den hel, er det interesse for deler så får den stå på gården en stund mens jeg selger deler fra den.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

håkan 13

#4 » 20:45:23, 19-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej.
det går inte att flytta över elektroniken från gamla motorn till nya?? finns det några mekaniska skillnader??
jag gjorde så när jag bytte motor i en 520d 06a tror jag det var... 177hästarn iallafall...
hittade ingen motor med rätt nr. på... så flyttade över nästan allt med en elkontakt på!!
gick visserligen i nödläge när jag provkörde!! med det var för att kontakten till LLM glappade!!
lite kontaktspray så gick den bara bra!!
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

Trondos (trådstartaren)

#5 » 10:19:20, 04-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg har flyttet over ledningsnettet på motoren, det passet. Problemet er at det kommer en tykk bunt med kabler som går fra ECU og videre inn i ledningsnettet på bilen, og pluggene på disse er helt forskjellige. Skulle jeg fått det til å passe så måtte jeg nok ha funnet meg en delebil og plukket kabler fra.

Bilen er annonsert som delebil på finn.no. Ingen har vært interessert i hele bilen, men han fått noen forespørsler om deler, så det bilr nok å begynne og demontere den og selge den i biter.

1 person gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

*pettson*

#6 » 10:30:31, 04-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr, du kommer inte få ihop detta genom att hitta kablaget så att säga.
2004 använder man canbus. Den generationen data du har i bilen, är inte anpassad för de boxen som kommer med motorn.
Det finns två metoder att gå vidare på. Ja om du nu inte plötsligt kommer på någon som är duktig på att hacka mjukvaran i hela bmwn förstås.

Dom två andra vanligare metoderna är att antingen köra med ett eftermarknads insprutningssystem som då måste stödja vanos. Samt hitta någon som kan programmera detta.

Eller så blir det till att tyvärr riva ur den här motorn och leta upp en annan. ( eler som du sa, sälja komplett med bil).
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

*pettson*

#7 » 10:36:42, 04-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kikade nu på motorkoden på bildelsbasen.
Det finns tre i sverige ( som man skriver ut motorkoden på)
Varav en faktiskt finns 2 mil från mej, hos min gamla arbetagivare. Den har dock gått en bra bit, men ska enligt uppgift gå bra. Och kostar 6000sek. Vilket kanske gör den värd att hämta? För dom pengarna kan det vara värt att inhandla ett kedjekit från lämpligt ställe och byta innan man stoppar i motorn som en säkerhetsdetalj.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

Trondos (trådstartaren)

#8 » 08:51:18, 05-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg betalte også 6000 for den N46 motoren som står i bilen nå. Jeg har trøttnat på hele bilen, så det blir å selge alle delene jeg kan fra den og så dra restene på skroten. Jo mer man googler disse motorer, jo mer info finner man om problemer med registerkjedet... :klia:
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se