For tre år siden (hu hvor tiden flyr ) kjøpte jeg en billig 2004 316i med registerkjedehavari. Jeg fikk tak i en motor på skroten, denne motoren kommer også fra en 2004. I 2004 hadde BMW et generasjonsskifte på disse motorene. Motoren som sto i bilen heter N42B18, etterfølgeren heter N46B18. Motoren har fått en nyere generasjon ECU fra Bosch. Bilen min har en egen ECU under batteriet som styrer VANOS-systemet.
Dere aner sikkert hvor dette ender.
Naturligvis var motoren skroten solgte meg fra en bil som var nyere enn juni 2004. Jeg oppdaget ikke dette før motoren var satt inn i bilen, med ny clutch og ny tetningsring på girkassen. Klåparna på skroten hadde skrevet både N42B18 og N46B18 på lappen som hang på motoren. Jeg kjente på meg at jeg ikke hadde lyst til å skrue ut igjen motoren, så jeg demonterte hele kabelharvan fra den orginale motoren, og flyttet over på den som sitter i bilen.
Motoren starter og går, men den er helt kraftløs. Der ligger ingen feilmeldinger i ECU, men motoren går tydeligvis i noen slags nødmodus. Har også hatt den inne på et uavhengig verksted som sier de skal være spesialister på BMW, og betalt 1500 kr for å få råd om å finne riktig motor å sette i bilen.
Jeg har vært hos skroten og klaget, og da fikk jeg ECUen som hører til motoren. Men ledningsnettet som skal videre inn i bilen passer ikke. Jeg har vært inne på tanken om det kan være mulig å få tak i en plugg som hører til den nye ECUen, og skarve sammen med ledningene i bilen.
Som det kjennes ut nå, så vil jeg bare selge bilen og få den ut av veien, hvis ikke noen lyse hoder her inne har noen gode råd.
Synd, for det er en ganske fin bil.
N46B18 motor....
Øverst den nye ECU, under den som sitter i bilen.
ECU til N46B18.