Traditionellt har VAG alltid (ända sedan de övergav pendelaxlarna på bubblan och T1-generationen av VW-bussar) haft flänsar mellan växellåda/slutväxel och inre drivknutar.
Man bör inte ge sig på oljebyte i en automatlåda utan att först ha läst på om hur bytet ska gå till i en pålitlig verkstadshandbok för bilen. Gördetsjälvhandböcker, Youtubeklipp och hörsägen ska man passa sig för, men de kan vara användbara som komplettering på punkter som tillverkarens verkstadshandbok lämnar oklara.
Rent allmänt gäller att då man byter
olja på en automatlåda, så SKALL oljesumpen tas ner och rengöras invändigt. Om det är rimligt att komma åt oljefiltret så ska det rengöras eller bytas (beroende på vilken slags filter det är).
Tänk på att det bara är kanske en fjärdedel av hela oljevolymen som finns i oljetråget, resten finns i
momentomvandlare,
oljekylare mm, och det beror på hur växellådan är gjord hur man ska göra för att få ut resten av oljan.
En metod som fungerar på många äldre automatlå
dor men inte nödvändigtvis alla, är att lossa returledningen från oljekylare till
växellåda, skarva på den med en
slang som får gå ner i en tillräckligt stor tomdunk. När allt är rengjort och hopsatt efter filterbyte mm, fyll på olja i växellådan till rätt nivå, låt en medhjälpare starta motorn och låta den gå på tomgång med lådan i P eller N-läge (man kan behöva studera verkstadshandboken för att se om det är någon skillnad på dem och vilket som i så fall är mest lämpligt i just det aktuella fallet), fortsätt sedan fylla på olja i samma takt som det kommer ut gammal olja ur returledningen. När ren och fräsch olja kommer ur returen, får medhjälparen stänga av motorn omedelbart. Sedan sätter man tillbaks returledningen, varmkör och justerar därefter till rätt oljenivå.
Kolla vilken motor- och växellådskod bilen har (ska stå på bilens utrustningsskylt), ev kan jag få fram uppgifter om vissa VAG-automatlådor.