Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

byta växellådsolja caddy -06 automat

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Weiron (trådstartaren)

#1 » 12:01:48, 25-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som topic säger så tänkte jag byta växellådsolja på min caddy.
Det började med att jag skulle byta hjullager vänster fram, upptäckte då att inre damasken till drivknuten var kass. Min tanke är att köpa en begagnad drivaxel på skroten.
Min fundering är, om jag tar loss den gamla drivaxeln, kommer det rinna ur växellådsolja då?
Ifall det gör de, hur f*n byter man den på en caddy 2006 automat diesel? Hittar pluggen i botten men inte påfyllnad.
Weiron
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:03:03, 04-12-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor



fretchi

#2 » 12:15:47, 25-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du ingen oljesticka i motorrummet?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

bert

#3 » 12:46:14, 25-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men är det inte en medbringare på lådan på dessa?
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

tracker

#4 » 12:54:52, 25-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är medbringare med intolv skruv, men även oljan ska bytas i dsg -lådan vid vissa mil.
Det är lite special, finns nog youtubeklipp hur man ska göra.
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

torbjorn_forsman

#5 » 13:00:04, 25-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Traditionellt har VAG alltid (ända sedan de övergav pendelaxlarna på bubblan och T1-generationen av VW-bussar) haft flänsar mellan växellåda/slutväxel och inre drivknutar.

Man bör inte ge sig på oljebyte i en automatlåda utan att först ha läst på om hur bytet ska gå till i en pålitlig verkstadshandbok för bilen. Gördetsjälvhandböcker, Youtubeklipp och hörsägen ska man passa sig för, men de kan vara användbara som komplettering på punkter som tillverkarens verkstadshandbok lämnar oklara.

Rent allmänt gäller att då man byter olja på en automatlåda, så SKALL oljesumpen tas ner och rengöras invändigt. Om det är rimligt att komma åt oljefiltret så ska det rengöras eller bytas (beroende på vilken slags filter det är).
Tänk på att det bara är kanske en fjärdedel av hela oljevolymen som finns i oljetråget, resten finns i momentomvandlare, oljekylare mm, och det beror på hur växellådan är gjord hur man ska göra för att få ut resten av oljan.

En metod som fungerar på många äldre automatlådor men inte nödvändigtvis alla, är att lossa returledningen från oljekylare till växellåda, skarva på den med en slang som får gå ner i en tillräckligt stor tomdunk. När allt är rengjort och hopsatt efter filterbyte mm, fyll på olja i växellådan till rätt nivå, låt en medhjälpare starta motorn och låta den gå på tomgång med lådan i P eller N-läge (man kan behöva studera verkstadshandboken för att se om det är någon skillnad på dem och vilket som i så fall är mest lämpligt i just det aktuella fallet), fortsätt sedan fylla på olja i samma takt som det kommer ut gammal olja ur returledningen. När ren och fräsch olja kommer ur returen, får medhjälparen stänga av motorn omedelbart. Sedan sätter man tillbaks returledningen, varmkör och justerar därefter till rätt oljenivå.

Kolla vilken motor- och växellådskod bilen har (ska stå på bilens utrustningsskylt), ev kan jag få fram uppgifter om vissa VAG-automatlådor.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

nordlander

#6 » 16:24:00, 25-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du måste ha dator kopplad till bilen så du ser tempen på oljan. Är som sagt lite special på den lådan men det är inte svårt om man har grejorna.
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

MaChrill

#7 » 23:27:09, 14-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byt filter, sitter ovanpå lådan om där är nått, töm: först pluggen under, sen nivåröret som sitter i plugghålet. Sätt i nivårör, fyll 4l, genom plugghålet, tomgångskör på lyft tills oljan bli 35 grader, släpp ut överskottsolja, sätt i pluggen igen. Färdigt.
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: gedholm och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se